Vraag, heb een 2CV6 met zo'n 90k ervaring.
Blokje loopt goed, snel en soepel voorzien van grote sproeiers, Powertube, 123, y-pijp, nieuwe bougies, oliefilter, oliekoeler, kleppen gesteld, gereviseerde vulpijp met goede onderdruk etc etc.
Wordt altijd flink mee doorgereden, maar wel wanneer die op temperatuur is uiteraard.
Nooit problemen met starten en de afgelopen 40 000km in 3 jaar nooit last gehad van olieverbruik of iets dergelijks.
Nu heb ik de laatste tijd het voorval dat wanneer ik de auto start na een hele nacht of na een aantal dagen stilstaan dat die wel meteen aanslaat... dan loopt die eventjes, niet heel soepel, beetje bokkerig zoals altijd met korte start, dan geef ik wat gas bij.. vervolgens een enorme walm blauwe rook verbrande olie en staat de hele straat blauw en daarna loopt die supernetjes en heb ik nog steeds nauwelijks olieverbruik. Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde.
Nu dacht ik in eerste instantie aan mijn schraapveer, dat de olie terug loopt de cilinders in en dat dat wordt verbrand met de start, maar dit lijkt mij niet het geval aangezien hij eerst eventjes normaal loopt zonder te roken. Wanneer ik met gas bij wat toeren opbouw dan begint de ellende pas, dus wanneer de oliepomp op druk lijkt te komen... heeft iemand een idee wat dan de boosdoener kan zijn?
Wanneer ik de auto na een aantal uur start lijkt er niks aan de hand maar na een nacht of een aantal dagen komt dit dus voor, de auto staat gewoon recht geparkeerd, er loopt ergens dus olie m'n cilinders in denk ik.
Kan er gewoon mee rijden, maar beetje genant is 't wel met starten.

Iemand een idee?