versenllingsbak van oud naar nieuw
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
versenllingsbak van oud naar nieuw
ik ben bezig met het restaureren van een azu uit 56. hier ben ik een 602cc blok in aan het maken maar willen proberen zoveel mogelijk van het oude type te behouden.
nu kom ik op het probleem dat ik de oude snelheidsmeter wil blijven gebruiken.
weet iemand of ik dit gewoon aan kan sluiten op een nieuwere versnellingsbak.
gr dukw
nu kom ik op het probleem dat ik de oude snelheidsmeter wil blijven gebruiken.
weet iemand of ik dit gewoon aan kan sluiten op een nieuwere versnellingsbak.
gr dukw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Je zult bijna alles moeten veranderen maar de snelheidsmeter kan blijven zoals die is.
Chassis past niet zomaar een 602 in. Voorste chassisbalk is anders. Is aan te passen.
Uitlaatsysteem is voor een 602 anders waardoor je ook het remsysteem zal moeten veranderen.
Je zult een moderne voetenbak moeten monteren en het schutbord veranderen t.h.v. de plek waar de nieuwe hoofrdremcilinder zou moeten komen. Of een nieuw type schutbord erin lassen, dan zitten de aansluitingen van je kachelslangen ook meteen goed.
Dan zoals gezegd de voorbalk van het chassis vervangen door een balk van een "modern"chassis. Hooooop werk dus. En je vernaggelt de hele auto...
Het kan ook anders: Een vriend van me bouwt 425cc motortjes om tot 533cc.
Ziet eruit als origineel maar loopt met gemak 100-110 km per uur. Ik heb 3 auto's waar zo'n blokje in zit, waaronder in mijn AZU uit 1960. Ook in mijn 18pk zit er één en die haalt 120 km op de navigatie. (Door de totaal anti-aerodynamische vormgeving heb je altijd wat snelheidsverlies met een besteleend dus die rijdt iets minder snel dan mijn 18pk).
Eindoordeel: mijn pré 70 eenden zijn helemaal origineel qua chassis, koets, rem- en uitlaatsysteem maar rijden als een 2cv6. toch?
Chassis past niet zomaar een 602 in. Voorste chassisbalk is anders. Is aan te passen.
Uitlaatsysteem is voor een 602 anders waardoor je ook het remsysteem zal moeten veranderen.
Je zult een moderne voetenbak moeten monteren en het schutbord veranderen t.h.v. de plek waar de nieuwe hoofrdremcilinder zou moeten komen. Of een nieuw type schutbord erin lassen, dan zitten de aansluitingen van je kachelslangen ook meteen goed.
Dan zoals gezegd de voorbalk van het chassis vervangen door een balk van een "modern"chassis. Hooooop werk dus. En je vernaggelt de hele auto...
Het kan ook anders: Een vriend van me bouwt 425cc motortjes om tot 533cc.
Ziet eruit als origineel maar loopt met gemak 100-110 km per uur. Ik heb 3 auto's waar zo'n blokje in zit, waaronder in mijn AZU uit 1960. Ook in mijn 18pk zit er één en die haalt 120 km op de navigatie. (Door de totaal anti-aerodynamische vormgeving heb je altijd wat snelheidsverlies met een besteleend dus die rijdt iets minder snel dan mijn 18pk).
Eindoordeel: mijn pré 70 eenden zijn helemaal origineel qua chassis, koets, rem- en uitlaatsysteem maar rijden als een 2cv6. toch?
Mijn AZ-the '59 ook bezig om te bouwen.
Er zijn een aantal zaken die ik orgineel wil laten waaronder het schutbord. Dat betekend meteen een aantal zaken die niet meer standard zijn...
Heb een AMM (1e type 600 blok met voor langs lopende uitlaat) met (jammer genoeg) modernere bak genomen. Dan moet je de lange kopplingskabel van een GSA nemen om hem (met wat aanpassingen) aan te laten sluiten op het oud pedalen mechaniek. Loopt dan rechts van de bak omhoog over de bak naar links waar het mechaniek zit.
Ook zit inderdaad de dwarsbalk (voorin) in de weg. Daar kun je omheen werken door de afstandsbussen van de versnellingsbak op het ophangrubber flink in te korten.
Verwarming lukt wel aangezien ik van een oudblok de verwarmings kanalen heb die ik ombouw (veel geklooi met metal en lassen)
Daarna zul je ook je lampensteun moeten aanpakken aangezien de oude niet meer past. Dus moet je een modern beugel nemen omdat de cilinderkoppen in de weg zitten
Lekker een hobby project voor de lange avonden
Ondertussen nog een ribbelkap restoreren
Er zijn een aantal zaken die ik orgineel wil laten waaronder het schutbord. Dat betekend meteen een aantal zaken die niet meer standard zijn...
Heb een AMM (1e type 600 blok met voor langs lopende uitlaat) met (jammer genoeg) modernere bak genomen. Dan moet je de lange kopplingskabel van een GSA nemen om hem (met wat aanpassingen) aan te laten sluiten op het oud pedalen mechaniek. Loopt dan rechts van de bak omhoog over de bak naar links waar het mechaniek zit.
Ook zit inderdaad de dwarsbalk (voorin) in de weg. Daar kun je omheen werken door de afstandsbussen van de versnellingsbak op het ophangrubber flink in te korten.
Verwarming lukt wel aangezien ik van een oudblok de verwarmings kanalen heb die ik ombouw (veel geklooi met metal en lassen)
Daarna zul je ook je lampensteun moeten aanpakken aangezien de oude niet meer past. Dus moet je een modern beugel nemen omdat de cilinderkoppen in de weg zitten
Lekker een hobby project voor de lange avonden
Ondertussen nog een ribbelkap restoreren
en je cylinderkoppen zitten in de weg met je oude spatborden....Als je geen autoweg hoeft te rijden kun je hem net zo goed 18 pk laten/maken. Ik rijd nu al 2 jaar s'winters met een 12pk geen probleem zolang er niet te veel tegenwind staat en de helling omhoog niet te steil is.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
Foto's volgen nog hoor.
Oke ik hoop ind dat het past de oude teller op de nieuwe bak.
Verder ben ik eigelijk al helemaal klaar met de ombouw wil van het weekend de moderne pendalen erin maken. Heb een oude voetenbak en schutbord. En hier maak ik een nieuw type beugel op maar hangende pendalen aan komen. Hiervoor moet ik ind ook me verwarmings aansluitingen verplaatsen.
De koplampsteun is al aangepast en alle anderen dingen zoals hierboven genoemd.
Ik vind het een erg leuk project met leuke uitdagingen.
Over het vernaggelen van een auto lopen de meningen uit 1.
Denk dat iedereen op zijn manier zijn auto maakt zoals die zelf leuk en mooi vind. En er net zoveel plezier eraan beleeft als iemand die een orgineel restaureerd.
Gr dukw
Oke ik hoop ind dat het past de oude teller op de nieuwe bak.
Verder ben ik eigelijk al helemaal klaar met de ombouw wil van het weekend de moderne pendalen erin maken. Heb een oude voetenbak en schutbord. En hier maak ik een nieuw type beugel op maar hangende pendalen aan komen. Hiervoor moet ik ind ook me verwarmings aansluitingen verplaatsen.
De koplampsteun is al aangepast en alle anderen dingen zoals hierboven genoemd.
Ik vind het een erg leuk project met leuke uitdagingen.
Over het vernaggelen van een auto lopen de meningen uit 1.
Denk dat iedereen op zijn manier zijn auto maakt zoals die zelf leuk en mooi vind. En er net zoveel plezier eraan beleeft als iemand die een orgineel restaureerd.
Gr dukw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
potver.... kan ik weer niet komen helpen van het weeknd
maaruh... is gewoon oud barrel met enorm veel werk..... toen ie m kocht...
lekker maken zoals jij wilt, ik weet wat ermee gedaan gaat worden, lol
is echt heeeeeel veel aan gedaan, en uiterlijk zo tof, maar lekker speedy modern stiekum, echt leuk!
maaruh... is gewoon oud barrel met enorm veel werk..... toen ie m kocht...
lekker maken zoals jij wilt, ik weet wat ermee gedaan gaat worden, lol
is echt heeeeeel veel aan gedaan, en uiterlijk zo tof, maar lekker speedy modern stiekum, echt leuk!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Mijn eigen eend is ook een omgebouwde 18 pk modern schutbord erin gemaakt.
Chassis had ik in eerste instantie zo gelaten bussen die tussen het bak rubber half door gedaan om het blok maar iets naar achter te krijgen. Gaten voor waar het blok aan vast zit iets geruimd, dan krijg je het er in maar de boel zat toen zo onder spanning dat naar een half jaar de motorsteunen afscheuren. Naar 3 x een motorsteun te hebben gewisseld, toch de voorste chassis balk maar iets naar voren gezet. Nu blijft wel heel en zit de bak achter ook niet meer vast tegen het schut bord.
Chassis had ik in eerste instantie zo gelaten bussen die tussen het bak rubber half door gedaan om het blok maar iets naar achter te krijgen. Gaten voor waar het blok aan vast zit iets geruimd, dan krijg je het er in maar de boel zat toen zo onder spanning dat naar een half jaar de motorsteunen afscheuren. Naar 3 x een motorsteun te hebben gewisseld, toch de voorste chassis balk maar iets naar voren gezet. Nu blijft wel heel en zit de bak achter ook niet meer vast tegen het schut bord.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics