
Bougie
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik kan daar in de diverse boeken niets over vinden.
Zelf gebruik ik zo'n eenvoudige bougie sleutel met gewrichtje en t handeltje ineen waardoor je eigenlijk nooit te veel kracht kan zetten.
Met een grote dop en ratel loop je veel grotere kans op overtorque.
Ik ben in ruim 30 jaar nooit een bougie verloren.
Zelf gebruik ik zo'n eenvoudige bougie sleutel met gewrichtje en t handeltje ineen waardoor je eigenlijk nooit te veel kracht kan zetten.
Met een grote dop en ratel loop je veel grotere kans op overtorque.
Ik ben in ruim 30 jaar nooit een bougie verloren.

2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
En wat heeft een 2cv6 club uit 1987 er in zitten?Boudewijn schreef:Ik heb dit gevonden op internet:
http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail ... imomenten/
Bougivastzetten met hoeveel Nm
Ik zag het lijstje hier maar met hoeveel Nm zet je dan een bougie op een 2cv6 uit 1983 vast?
Type bougie is een NGK B7 HS
Type bougie is een NGK B7 HS
google is your friend 
http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9241
14mm
aluminium kop
dus 25-30 Nm
Maar ik heb het zelf nog nooit gemeten

http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9241
14mm
aluminium kop
dus 25-30 Nm
Maar ik heb het zelf nog nooit gemeten
25-30NM lijkt mij veel te veel voor onze aluminium koppen... jullie gaan hier uit van de bougie leverancier, ik denk dat je van Citroen gegevens uit moet gaan... ik draai ze uit de losse pols vast......Rossero schreef:google is your friend
http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9241
14mm
aluminium kop
dus 25-30 Nm
Maar ik heb het zelf nog nooit gemeten
Ik draai ze eerst met de hand vast en dat moet gewoon soepel gaan. Meestal gebruik ik wat keramisch vet bij de montage.
Met een lange dop erop zonder ratel gaat dat prima.
Dan aandraaien, iets van een kwart tot een halve slag met de ratel erop. Gaat er om dat je die ring aandrukt. Beetje op gevoel, maar zeker niet door tot t niet meer gaat. Aluminium schroefdraad van de cilinderkoppen draai je zomaar stuk.
Met een lange dop erop zonder ratel gaat dat prima.
Dan aandraaien, iets van een kwart tot een halve slag met de ratel erop. Gaat er om dat je die ring aandrukt. Beetje op gevoel, maar zeker niet door tot t niet meer gaat. Aluminium schroefdraad van de cilinderkoppen draai je zomaar stuk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987