Ruitenwissermotor
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Ruitenwissermotor
Hoi allen, ik heb een nieuwe ruitenwissermotor aangesloten. Grijs zwart blauw witte bedrading. Ruitenwisser werkt prima,alleen komen de wissers niet terug in de ruststand. Ligt dit aan de manier van aansluiten of misschien een ander type ruitenwissermotor?
Meet je spanning op een van de polen als de schakelaar op uit staat. Dit is namelijk de draad die de motor stroom geeft om naar de ruststand terug te gaan.
Even ter zijde kreeg gisteren van een oldtimer/citroen garage te horen dat nieuwe schakelaars van cassis (die een klant ingebouwd wilde hebben) niet helemaal lekker zijn. Vooral die van ruitenwisser en alarmlicht. Die schijnen bij geheel indrukken ergens ongewenst contact te maken met eruit vliegende zekeringen tot gevolg. Hij heeft toen de oude schakelaars terug gezet en probleem was weer weg???
Even ter zijde kreeg gisteren van een oldtimer/citroen garage te horen dat nieuwe schakelaars van cassis (die een klant ingebouwd wilde hebben) niet helemaal lekker zijn. Vooral die van ruitenwisser en alarmlicht. Die schijnen bij geheel indrukken ergens ongewenst contact te maken met eruit vliegende zekeringen tot gevolg. Hij heeft toen de oude schakelaars terug gezet en probleem was weer weg???
diverse Citroens, wat anders.
een draad heeft constante spaning die wordt gebruikt om de wissers in de nul stand te draaien. In de motor (aandrijving) moet een schakelaar zitten die de motor in deze positie uit zet. Maar de draad blijft spanning houden...
Als het een nieuwe motor is zou ik eens met de leverancier contact opnemen...
Als het een nieuwe motor is zou ik eens met de leverancier contact opnemen...
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1928
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
heb je de ruitenwissermotor vervangen door een andere, of ben je aan het ombouwen? Je hebt het over de manier van aansluiten, doet vermoeden dat je met de draadjes aan de gang bent.
Als het alleen vervangen is zou ie het inderdaad gewoon moeten doen.
Kijk even in het topic bovenaan 'electrisch algemeen' daar zie onderaan je een schema met een nieuwe ruitenwissermotor.
de draad van de motor naar de massa is zwart
de draad van de schakelaar naar de motor is wit
de draad van de geschakelde plus naar de schakelaar in de motor is blauw
en die van de schakelaar in de motor naar de schakelaar op dash is grijs.
In de ruitenwissermotor zit geen electronica, er zitten drie sleepkontakten op koperbaantjes op een tandwiel. Je kan het tandwielkastje openmaken en kijken of alles goed zit.
Je kan er wel wat aan meten maar dat is lastig omdat alle draden op één connector zitten. ik heb uit een oude draadboom een connector gehaald en dan kan ik de motor laten draaien en tegelijk meten of de schakelaar werkt:
plus op de witte, massa op de zwarte, en dan de universeelmeter op ohm op de grijze en blauwe.
Gr Rob
Als het alleen vervangen is zou ie het inderdaad gewoon moeten doen.
Kijk even in het topic bovenaan 'electrisch algemeen' daar zie onderaan je een schema met een nieuwe ruitenwissermotor.
de draad van de motor naar de massa is zwart
de draad van de schakelaar naar de motor is wit
de draad van de geschakelde plus naar de schakelaar in de motor is blauw
en die van de schakelaar in de motor naar de schakelaar op dash is grijs.
In de ruitenwissermotor zit geen electronica, er zitten drie sleepkontakten op koperbaantjes op een tandwiel. Je kan het tandwielkastje openmaken en kijken of alles goed zit.
Je kan er wel wat aan meten maar dat is lastig omdat alle draden op één connector zitten. ik heb uit een oude draadboom een connector gehaald en dan kan ik de motor laten draaien en tegelijk meten of de schakelaar werkt:
plus op de witte, massa op de zwarte, en dan de universeelmeter op ohm op de grijze en blauwe.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht