visa motor loopt niet lekker.
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
- Locatie: Nieuwegein
visa motor loopt niet lekker.
Ik heb een AK 400 met daarin een visamotor met 123 ignition.
Als ik gas geef dan is het alsof bij volgas de motor inhoudt.
Zit ik op de snelweg geef ik eerst volgas, dan moet ik (in 4e versnelling ca 100 km/hr) wat gas terugnemen steeds met erg kleine beetjes meer toevoegen. Op gegeven moment heb ik nog "gas over" maar de motor neemt wat terug.
Wat is dat, wie kan me helpen?
Ben benieuwd
Groeten
Herman van Nispen
Als ik gas geef dan is het alsof bij volgas de motor inhoudt.
Zit ik op de snelweg geef ik eerst volgas, dan moet ik (in 4e versnelling ca 100 km/hr) wat gas terugnemen steeds met erg kleine beetjes meer toevoegen. Op gegeven moment heb ik nog "gas over" maar de motor neemt wat terug.
Wat is dat, wie kan me helpen?
Ben benieuwd
Groeten
Herman van Nispen
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
- Locatie: Nieuwegein
Carburateur en 123 is indertijd afgesteld door Leen (Leen APK) en later gecontroleerd door Boudewijn Rikmenspoel.
Probleem was er al ook voor de plaatsing van de 123, maar nu een beetje minder. Maar dat (irritante) inhouden blijft .... irritant
Probleem was er al ook voor de plaatsing van de 123, maar nu een beetje minder. Maar dat (irritante) inhouden blijft .... irritant
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
Ik ga ook voor te kleine sproeier, de mijne hield ook een beetje in in het begin (eendenfilter met turbo pijp). Maar dat had ik toen al verwacht, dus in de eerste trap een iets grotere sproeier en nu trek mijn visa blokje als een tierelier. Dus even de carb uit elkaar. Ik heb nu sproeier 130 in de eerste en 120 in de tweede trap. En ik denk dat ik zelfs nog iets groter erin kan doen.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
- Locatie: Nieuwegein
De ak400 staat nu in schuur bij boer. Ik hoop dit weekend er even heen te kunnen gaan. Ik zal kijken maar type carburateur en dit doorgeven of het een Solex of een weber is. Originele luchtfilter zit er op.
Helaas heb ik geen verstand van carburateurs, dus weer wat te leren.
Bedankt en groeten
Herman ban Nispen
Helaas heb ik geen verstand van carburateurs, dus weer wat te leren.
Bedankt en groeten
Herman ban Nispen
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
- Locatie: Nieuwegein
Er zit een Solex carburateur op. Geen turbotube.
Bij het bekijken van de Solex bleek dat de rubberen buis naar luchtfilter gescheurd was. Met zwarte ducktape gemaakt.
Vandaag proefrit gemaakt op A12: heen ca 104 en terug 112 (TomTom snelheid...!!) Wel veel meer lawaai. Bij de loods aangekomen bleek dat de buis geheel van de carburator was losgeraakt! Bijzonderheid naast het nu verklaarbare meer lawaai ook geen (!!!!!!!) inhouden meer. Ik denk dat de Solex ademnood krijgt bij hard rijden.
Een foutje (klemband niet goed vast) heeft mogelijk de oorzaak aangegeven.
Wellicht een turbotube er op zetten, wie heeft dit gedaan en wat is ervaring, waar moet ik op letten etc etc? Is die zelf te maken?
Alvast bedankt
Herman van Nispen
Bij het bekijken van de Solex bleek dat de rubberen buis naar luchtfilter gescheurd was. Met zwarte ducktape gemaakt.
Vandaag proefrit gemaakt op A12: heen ca 104 en terug 112 (TomTom snelheid...!!) Wel veel meer lawaai. Bij de loods aangekomen bleek dat de buis geheel van de carburator was losgeraakt! Bijzonderheid naast het nu verklaarbare meer lawaai ook geen (!!!!!!!) inhouden meer. Ik denk dat de Solex ademnood krijgt bij hard rijden.
Een foutje (klemband niet goed vast) heeft mogelijk de oorzaak aangegeven.
Wellicht een turbotube er op zetten, wie heeft dit gedaan en wat is ervaring, waar moet ik op letten etc etc? Is die zelf te maken?
Alvast bedankt
Herman van Nispen
Blauwe parel: 2cv6 blue des tropiques LD-18-BL ca 25000 km/jr
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
AK 400 wit met rode streep en Citroën logo: 06-YD-32
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi Besteleend,
een turbo-tube kan je kopen bij enkele leveranciers, maar je kan hem ook zelf maken. Geinspireerd door een mede forumlid (ik meen Rusty ?) heb ik er zelf een gemaakt : van een stuk metaalfolie heb ik een aansluiting op het ventilatorhuis gemaakt en vastgelast en van daar uit met 50 mm pvc-buis en bochten een aansluiting op het luchtfilter. Met behulp van een electrische verfstripper kan je de pvc-buis voorzichtig verwarmen tot het punt dat je deze kan buigen/vervormen. het is een gepuzzel om de aansluiting op het ventilatorhuis zo te maken dat deze niet in de weg zit van de koplampbeugel en toch zo veel mogelijk in de "stroomrichting " van de lucht zit voor een zo hoog mogelijk rendement. Visa-motoren staan er om bekend dat ze ruimschoots lucht moeten hebben. Zelf heb ik een big-bore (ofwel ook 650 cc) met een turbo-tube en dat werkt goed - heb geen last van ademnood. desgewenst kan ik je wel een foto sturen per pm (ben niet zo handig in het plaatsen ervan)
een turbo-tube kan je kopen bij enkele leveranciers, maar je kan hem ook zelf maken. Geinspireerd door een mede forumlid (ik meen Rusty ?) heb ik er zelf een gemaakt : van een stuk metaalfolie heb ik een aansluiting op het ventilatorhuis gemaakt en vastgelast en van daar uit met 50 mm pvc-buis en bochten een aansluiting op het luchtfilter. Met behulp van een electrische verfstripper kan je de pvc-buis voorzichtig verwarmen tot het punt dat je deze kan buigen/vervormen. het is een gepuzzel om de aansluiting op het ventilatorhuis zo te maken dat deze niet in de weg zit van de koplampbeugel en toch zo veel mogelijk in de "stroomrichting " van de lucht zit voor een zo hoog mogelijk rendement. Visa-motoren staan er om bekend dat ze ruimschoots lucht moeten hebben. Zelf heb ik een big-bore (ofwel ook 650 cc) met een turbo-tube en dat werkt goed - heb geen last van ademnood. desgewenst kan ik je wel een foto sturen per pm (ben niet zo handig in het plaatsen ervan)
BARE METAL CAR
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 17 mar, 2016 17:38
- Locatie: Nieuwegein
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Ik heb idd verschillende turbotubes gemaakt in het verleden en visamotoren vinden dat erg fijn!
Ik heb wat plaatjes gevonden waar het op te zien is
Later heb ik de buis netjes zwart gespoten met een spuitbus, dat gaat zonder probleem. Het enige is dat je dus een aansluitpijpje op je koelhuis moet zien te maken.
Greetzzzzzz Rusty
Ik heb wat plaatjes gevonden waar het op te zien is
Later heb ik de buis netjes zwart gespoten met een spuitbus, dat gaat zonder probleem. Het enige is dat je dus een aansluitpijpje op je koelhuis moet zien te maken.
Greetzzzzzz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400