Kulio schreef:Ik rij al jaren met 95 benzine en heb geen enkel verschil in motorprestatie ontdekt tussen de twee soorten. Ik tank dus de goedkoopste.
Valt eigenlijk buiten dit onderwerp, maar toch even een reactie.
Je merkt geen verschil in vermogen tussen 95 en 98. Pingelen is alleen voor een geoefend oor hoorbaar.
Je mag natuurlijk 'eigenwijs' zijn, maar Citroën schrijft minimaal RON97 voor. Dat staat in elk instructieboekje en werkplaatshandboek. Dat heeft te maken met de wat hoge compressie van onze motoren.
Het enige blok dat op Euro95 mag is de A06/664. Die zijn in de laatste jaren in sommige A-typen leverbaar geweest. Sterker nog, die mag op RON91: normaalbenzine.
Eén kanttekening: het kan zijn dat je blok wat versleten is en daardoor een mindere compressie heeft. Daarmee is hij eigenlijk geschikt 'gemaakt' voor RON95.
Een hoger octaangetal mag dus altijd. Ik zou lekker je 2CV verwennen en niet in de marge rijden.
Nog een reden om geen Euro95 te tanken: er zit ethanol in (5%, wordt vanwege regelgeving opgevoerd de komende jaren). Ethanol is funest voor pakkingen, aluminium, koper, rubbers, kunststof (je tank!), etc. Moderne motoren kunnen wel tegen ethanol. Veel van die 'premium' benzines bevatten geen ethanol: V-Power (=97), BP Ultimate, Competition 102, etc.
La vie est belle.