Achterrem (Trommel) afstellen
Achterrem (Trommel) afstellen
Hallo,
Mijn 2CV van 1982 heeft een probleempje, de linkerachterrem werkt namelijk niet goed.
Ik heb al verschillende zaken gelezen om dit op te lossen, maar ik wou dit eerst even navragen bij jullie.
Ik heb wat filmpjes gezien waarbij ze tonen hoe je de kap van de trommel kunt afhalen en zo kan zien of de schoenen niet versleten zijn.
Echter had ik ook ergens gelezen dat dit allemaal niet nodig is en er aan de achterkant met afstelmoeren kan gewerkt worden.
Klopt dit?
Mijn 2CV van 1982 heeft een probleempje, de linkerachterrem werkt namelijk niet goed.
Ik heb al verschillende zaken gelezen om dit op te lossen, maar ik wou dit eerst even navragen bij jullie.
Ik heb wat filmpjes gezien waarbij ze tonen hoe je de kap van de trommel kunt afhalen en zo kan zien of de schoenen niet versleten zijn.
Echter had ik ook ergens gelezen dat dit allemaal niet nodig is en er aan de achterkant met afstelmoeren kan gewerkt worden.
Klopt dit?
Met de stelmoeren kan je de remschoen dichter bij de trommel krijgen. Dit heeft echter geen zin als de voering van je remschoenen versleten is, dit kan je alleen zien als je de trommel open maakt. Het stellen is vrij simpel: Zorg dat het wiel van de grond is en zet de sleutel op de moer. Draai de moer naar 'buiten' (rechter moer rechtsom, linker linksom) totdat het nèt niet aanloopt. Als je te ver bent gegaan, tikje terug. Doe dit voor beide moeren et voilà, hij remt weer als nieuw! Mocht hij het nog steeds niet doen dan is je remschoen versleten, de zuiger zit vast of er is iets anders aan de hand... succes!
Versleten, dwz staal op staal, komt achter niet zo snel voor.
Voordat je gaat stellen, spuit de afstelmoeren even goed met kruipolie in.
Kan aardig vastzitten en voor je het weet draai je ze kapot.
Lekkage wielremcilinder is makkelijk te zien aan de remankerplaat. Is ie aan de onderkant donker van de olie?
ik vermoed dat je met stellen een heel eind komt, maar maak het met beleid gangbaar!
Voordat je gaat stellen, spuit de afstelmoeren even goed met kruipolie in.
Kan aardig vastzitten en voor je het weet draai je ze kapot.
Lekkage wielremcilinder is makkelijk te zien aan de remankerplaat. Is ie aan de onderkant donker van de olie?
ik vermoed dat je met stellen een heel eind komt, maar maak het met beleid gangbaar!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Als je achterrem het niet doet. Dan heeft stellen geen zin.
Bij slecht gestelde achter remmen remt je auto gewoon prima.
Alleen bij de eerste trap op het pedaal, zit je pedaal heel diep.
Waarschijnlijk zit de boel vast. Moet je de trommel eraf halen.
MOet je wel even een dop 44 hebben of ff lenen.
Bij slecht gestelde achter remmen remt je auto gewoon prima.
Alleen bij de eerste trap op het pedaal, zit je pedaal heel diep.
Waarschijnlijk zit de boel vast. Moet je de trommel eraf halen.
MOet je wel even een dop 44 hebben of ff lenen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Jawel, daar valt wel wat aan te verbeteren! Bij een Acadiane zit er een remdrukverdeler tussen, deze zorgt er voor dat de achter remmen meer druk krijgen wanneer je meer lading vervoert. Hij zit verbonden met één van de draagarmen om de lading te kunnen bepalen. Deze zorgt vaak voor problemen naarmate hij ouder word, je kan deze vervangen voor een T splitting om de normale remdruk achter te krijgen.
Dat is helemaal correct. Zelfde ding zit op mehari 4x4.
Ik heb m van binnen leeg gemaakt zodat ie gewoon door verbind.
Naar mijn idee is dat echt een ontwerp fout die dingen. Die zijn verbonden met de linker achter draag arm.
Gevolg is dat ie links door de bocht achter anders remt dan rechts.
Maar ze gaan raar doen na een tijdje.
Ik heb m van binnen leeg gemaakt zodat ie gewoon door verbind.
Naar mijn idee is dat echt een ontwerp fout die dingen. Die zijn verbonden met de linker achter draag arm.
Gevolg is dat ie links door de bocht achter anders remt dan rechts.
Maar ze gaan raar doen na een tijdje.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Pino schreef:dan doe je hem na het tikkie los weer een half tikkie vastRossero schreef:.. Als je te ver bent gegaan, tikje terug. Doe dit voor beide moeren et voilà, hij remt weer als nieuw! ... /quote]
Goeie beschrijving. Volgens het werkplaatsboek altijd met een aandraaiende beweging (daarmee bedoel ik naar de remtrommel toe) eindigen.
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin