Lekkende cilinderkop?

Plaats reactie
Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Lekkende cilinderkop?

Bericht door Frank Terpstra » zo 22 mei, 2016 20:56

Mijn eend ruikt van binnen naar uitlaatgas, ik ben bezig de kachelpotten te vervangen (rammelden toch al als een gek), en heb het spruitstuk losgehaald zodat daarvan de pakkingen vervangen kunnen worden. Nu alles los ligt even naar de koppen gekeken. Links zie ik behoorlijk wat zwarte aanslag:

https://drive.google.com/file/d/0ByUcma ... sp=sharing

rechts lijkt schoon:

https://drive.google.com/open?id=0ByUcm ... UxQzlhQzJV


Links heeft er recent een flinke olielekkage plaatsgevonden (oliedruk schakelaar was nogal lek). Ik vraag me nu af of wat ik zie het gevolg is van die olie lekkage of dat er uitlaatgassen lekken tussen kop en cilinder?

Bij de kachelpotten zie ik geen lek in de uitlaatpijp, de uitlaatpakkingen bij het spruitstuk zagen er een beetje verdacht uit, maar er was niet een heel duidelijk lek.
Zou lekken tussen cilinder en kop de reden zijn voor de uitlaatlucht in mijn eend?

Groeten
Frank

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 22 mei, 2016 21:08

Het komt vaak voor dat tussen de aluminium cilinderkop en gietijzeren cilinder lekkage ontstaat met het gevolg stank in de kachel. De stank is wel mee te leven, maar met het C.O. (koolmonoxide ) niet. C,O, is gevaarlijk. Het is een stapelgif. Bij een te hoge concentratie in je bloed kun je duizelig worden en zelfs kun je er op lange termijn aan dood gaan.

Zelf het ik een supervlakke schijf laten maken om met behulp van slijppasta de koppen weer vlak te slijpen en goed afdichtend te krijgen. Een leuk klusje voor op een vrije dag.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 23 mei, 2016 11:40

Zo te zien is het een combinatie.
Wat schroef schrijft is helemaal waar.

Of je een speciale schijf nodig hebt om de kop volledig uit te kunnen vlakken weet ik niet.
Er zijn daar diverse methoden voor.

Overigens hoeft de stank die je ruikt niet altijd uitlaatgas te zijn.
Sommige koelbeplating is zo ranzig geworden dat de auto sowieso stinkt.

Dus boeltje loshalen, schoonmaken en checken.

Succes

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 23 mei, 2016 12:20

Hoi david, schroef,
Dank voor jullie advies. Ik heb in het verleden al eens tijdens een motor revisie (ander blok) de koppen gevlakt met slijppasta en een oude cilinder zonder koelvinnen. Die oude cilinder was echter niet van mij, dus voor ik de boel verder losgooi wil ik wat zekerder weten dat het echt nodig is. Dan ga ik weer een oude cilinder of schijf regelen.
David, waaraan herken je de uitlaatgassen?
De koelbeplating is inderdaad (mede dankzij de olie lekkage) ook behoorlijk ranzig, die kan ik nu makkelijk schoonmaken, dus dat ga ik sowieso doen.
groeten
Frank

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 23 mei, 2016 13:00

Koude start is het beste om uitlaatgas te ruiken.
Dan stinkt het enorm.
Later als het boeltje wat warm wordt zet het uit en wordt het minder.

Heb je de metalen koelbeplating rond de cilinder?
Of de kunststof variant die meestal gebasten is?

Deze laatste kan echt verschrikkelijk stinken, zeker als de auto warm wordt.
Daar koekt echt alles aan vast.
Dat merk je ook als je er een tijdje in gereden hebt, als je dan uitstapt ruik je nog een tijdje naar je auto...

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 23 mei, 2016 13:16

Bij koude start ruik ik niet meteen uitlaatgas, het is vooral het laatste wat je noemt, dat als ik een langere rit heb gemaakt mijn vriending zegt: "je ruikt naar eend"
Ik heb de metalen beplating, maar vooral links is hij goed ranzig.

Ik denk dat ik het houdt bij het schoonmaken van de beplating en alles weer in elkaar zetten. Mogelijk helpt het wat loshalen en opnieuw natrekken van de koppen tijdens montage van het spruittsuk ook iets als hij wel uitlaatgassen lekt. Mocht dat alles niet helpen, het gereviseerde blokje heb ik nog liggen, dan mag die erin.

Groeten
Frank

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 23 mei, 2016 13:54

Het stinken kan erg goed veroorzaakt worden door vieze koelbeplating en cilinders.
Maak ook de oliekoeler goed schoon.

Wat bedoel je met links?
Bestuurders of passagierskant?
Check ook eens de binnenkant van de kachelslangen.
Is soms ook schrikken.....

Succes

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 23 mei, 2016 13:55

Gebruik de goede, dikke, pakkingen voor je spruitstuk.
Scheelt ook veel.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 23 mei, 2016 14:08

Links is bestuurderskant, waar de oliedrukschakelaar zit (die heeft gelekt en de zooi op de beplating veroorzaakt) De kachel slangen heb ik na oplossen van de lekkage vervangen (gewoon opmdat ze versleten waren). Ik heb inderdaad de goede dikke pakkingen.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » ma 23 mei, 2016 19:00

Als je een CO meter kunt lenen bij een loodgieter of een bevriende brandweerman, kun je meten aan welke kant het is en hoeveel ppm CO je meet

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 25 mei, 2016 10:51

@Schroef
Wat bedoel je nu precies?

Houd je dan een CO2 meter aan beide kanten bij de kop? Bedoel je zoiets?

Plaats reactie