accu wil niet meer bijladen
accu wil niet meer bijladen
accu laadt niet meer bij, ondanks:
-vervanging van spanningsregelaar (zelfs 2 nieuwe ter vervanging)
-vervanging van alternator (nieuwe uit de doos)
-vervanging van batterij (eveneens nieuwe gekocht)
(kan dus starten en rijden doch trek hierbij de batterij leeg)
ook de drie draden aan de spanningsregelaar uitgemeten, en teneinde enige kabelbreuk of defect in de kabelboom te overbruggen deze drie draden vervangen door rechtstreeks aan de batterij, aan de massa en aan de alternator te koppelen, helaas ook zonder resultaat. (volgens schema op deze site)
heb dan ook de massakabel overbrugd met een startkabel rechtstreeks op chassis: noppes
nu valt de regen met bakken maar wil toch tegen de komende zonnige dagen kunnen rijden, dus wie o wie helpt mij ?
-vervanging van spanningsregelaar (zelfs 2 nieuwe ter vervanging)
-vervanging van alternator (nieuwe uit de doos)
-vervanging van batterij (eveneens nieuwe gekocht)
(kan dus starten en rijden doch trek hierbij de batterij leeg)
ook de drie draden aan de spanningsregelaar uitgemeten, en teneinde enige kabelbreuk of defect in de kabelboom te overbruggen deze drie draden vervangen door rechtstreeks aan de batterij, aan de massa en aan de alternator te koppelen, helaas ook zonder resultaat. (volgens schema op deze site)
heb dan ook de massakabel overbrugd met een startkabel rechtstreeks op chassis: noppes
nu valt de regen met bakken maar wil toch tegen de komende zonnige dagen kunnen rijden, dus wie o wie helpt mij ?
Mehari '78
goed bezig. ik neem aan een 12 volt systeem?
je hebt al veel gedaan.
-loop het hele stroomcircuit langs, maak alle verbindingen los, schoon (vet/vuil/roestvrij) en weer vast. Meet over de accupolen of bij lopende motor meer dan 12 volt wordt geladen. Zo ja , klaar. anders...
- meet alle draden in het circuit door, vervang eventueel de dikke kabels van en naar de accu door nieuwe. Nog geen laadstroom over de accu?
-Check 1 voor 1 alle nieuwe spullen op een andere eend. doen ze het daar wel, dan weet ik het ook niet meer.
O ja als je een accu volledig ontlaad kan hij stuk gaan. kan.
SUCCES, houd vol
je hebt al veel gedaan.
-loop het hele stroomcircuit langs, maak alle verbindingen los, schoon (vet/vuil/roestvrij) en weer vast. Meet over de accupolen of bij lopende motor meer dan 12 volt wordt geladen. Zo ja , klaar. anders...
- meet alle draden in het circuit door, vervang eventueel de dikke kabels van en naar de accu door nieuwe. Nog geen laadstroom over de accu?
-Check 1 voor 1 alle nieuwe spullen op een andere eend. doen ze het daar wel, dan weet ik het ook niet meer.
O ja als je een accu volledig ontlaad kan hij stuk gaan. kan.
SUCCES, houd vol
tweeceevees zijn leuk!
Een meting van de laadspanning zou inderdaad nuttig zijn voor verdere diagnose. Aangezien je vrijwel alle andere onderdelen hebt vervangen, vermoed ik een probleem met 1 van de aansluitingen aan de dynamo. Daarbij ga ik er wel van uit dat alles goed is aangesloten
Eerst zou ik de massa aansluiting van de dynamo nagaan: dynamo loshalen en alle vlakken waarop de dynamo verbinding maakt met de rest van de auto goed schoonmaken. Evt een tijdelijke massa aansluiting met dikke draad maken direct van dynamo huis naar accu. Evt ook met een multimeter de weerstand meten tussen dynamo huis en accu min-pool. Die moet zeer laag zijn.
Als dat niks oplevert / in orde is, zou ik de laad spanning meten:eerst aan dynamo zijde en dan aan accu zijde. Een groot verschil duidt op een slechte verbinding. Let wel dat deze meting moet worden gedaan onder belasting. Dat will zeggen dat de accu is aangesloten. Je zou trouwens ook het spanningsverschil tussen plus van de dynamo en plus van de accu kunnen meten. Dit zou zeer laag moeten zijn.
Eerst zou ik de massa aansluiting van de dynamo nagaan: dynamo loshalen en alle vlakken waarop de dynamo verbinding maakt met de rest van de auto goed schoonmaken. Evt een tijdelijke massa aansluiting met dikke draad maken direct van dynamo huis naar accu. Evt ook met een multimeter de weerstand meten tussen dynamo huis en accu min-pool. Die moet zeer laag zijn.
Als dat niks oplevert / in orde is, zou ik de laad spanning meten:eerst aan dynamo zijde en dan aan accu zijde. Een groot verschil duidt op een slechte verbinding. Let wel dat deze meting moet worden gedaan onder belasting. Dat will zeggen dat de accu is aangesloten. Je zou trouwens ook het spanningsverschil tussen plus van de dynamo en plus van de accu kunnen meten. Dit zou zeer laag moeten zijn.
Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.
Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)
Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.
Dus dit werkt twee kanten op.
Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)
Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.
Dus dit werkt twee kanten op.
Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.
Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)
Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.
Dus dit werkt twee kanten op.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
Uuuuhhhcitrobe schreef:Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.
Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)
Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.
Dus dit werkt twee kanten op.
Was dit een reactie op mijn suggestie?
V snaar lijkt mij wel al gecontroleerd
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
vervolg van de soap:
kreeg plots 17volt bij hoge toerentallen.
accu kunnen sparen door toerental laag te houden tot thuis, en oude (mechanische) spanningsregelaar die nog tegen het schutbord hing opnieuw aangesloten.
Guess what, problem solved =====>14.5V
wordt deze winter kabelboom vervangen .........
(wie dit alles kan verklaren mag zich melden)
kreeg plots 17volt bij hoge toerentallen.
accu kunnen sparen door toerental laag te houden tot thuis, en oude (mechanische) spanningsregelaar die nog tegen het schutbord hing opnieuw aangesloten.
Guess what, problem solved =====>14.5V
wordt deze winter kabelboom vervangen .........
(wie dit alles kan verklaren mag zich melden)
Mehari '78
sorry vr de late reactie, die had ik dadelijk gecheckt en is intactDavid schreef:Uuuuhhhcitrobe schreef:Is de riem nagezien? Want als deze kapot is of te slap staat laadt ze ook niet.David schreef:Misschien is het een idee om een "zwarte lijst" te maken mbt onderdelen met een inferieure kwaliteit.
Niet om leveranciers te bashen!
Maar om individuele onderdelen te duiden. (met foto met kenmerken)
Ook leveranciers zijn afhankelijk van de continuïteit op het gebied van kwaliteit van hun leveranciers/producenten.
En zeker niet altijd de grote boosdoeners.
Dus dit werkt twee kanten op.
Was dit een reactie op mijn suggestie?
V snaar lijkt mij wel al gecontroleerd
Mehari '78