Stuurhuis speling rare dingen
Stuurhuis speling rare dingen
Hallo,
ik heb sinds 3 maanden problemen met mijn stuurhuis.
Namelijk als ik rechtdoor rijd dan heb ik grote speling op mijn stuur, als ik een bocht neem dan niet meer.
Stuurhuis is compleet nieuw, alles goed aangedraaid ook bij de wielen, alles nieuw en goed vast.
Als ik onder de auto kruip dan heb je daar onder aan het stuurhuis een schoef, als ik die aandraai dan loopt het stuur moeilijker en dan voel ik de speling niet, maar dan voelt het als of ik een vrachtwagen aan het besturen ben en toch is er iets niet juist, toche zoek de eend een beetje.
Verder zitten de wiellagers en wielen natuurlijk goed vast.
Ik heb geen idee meer wat het kan zijn.
Als ik optrek dan is de speling minder, als ik rem dan ik de speling groter.
Het spookt gewoon.
Iemand een idee / ervaring?
Alvast dank
ik heb sinds 3 maanden problemen met mijn stuurhuis.
Namelijk als ik rechtdoor rijd dan heb ik grote speling op mijn stuur, als ik een bocht neem dan niet meer.
Stuurhuis is compleet nieuw, alles goed aangedraaid ook bij de wielen, alles nieuw en goed vast.
Als ik onder de auto kruip dan heb je daar onder aan het stuurhuis een schoef, als ik die aandraai dan loopt het stuur moeilijker en dan voel ik de speling niet, maar dan voelt het als of ik een vrachtwagen aan het besturen ben en toch is er iets niet juist, toche zoek de eend een beetje.
Verder zitten de wiellagers en wielen natuurlijk goed vast.
Ik heb geen idee meer wat het kan zijn.
Als ik optrek dan is de speling minder, als ik rem dan ik de speling groter.
Het spookt gewoon.
Iemand een idee / ervaring?
Alvast dank
Dat de speling weg valt als je stuurt is logisch, dan komt er druk op vanaf één kant. Als je de voorkant van de eend opkrikt (beide wielen in de lucht) dan zou je misschien door aan de wielen te voelen kunnen bepalen waar de speling zit. Als je stuurhuis nieuw is (en de rest niet) kunnen het volgens mij eigenlijk alleen maar de stuurkogels zijn op de stuur leviers
zit de drukveer van de druktaats er wel in? Je hebt het over "een schroef onder aan het stuurhuis" , ik vermoedt dat je daarmee de hulsmoer van de druktaats bedoelt. Als dat inderdaad zo is dan is daar ook wat mee: die moer hoort geborgd te zitten met een splitpen, dus je kunt er niet aan draaien...... Misschien is er bij de montage wat verkeerd gegaan: drukveer en splitpen vergeten...
my other car is......... ook een eend.
ja de drukveer zit erin
wat is de splitpen? Hoe ziet dat eruit?
Dat busje achter de veer met zo'n insnede die zit er in maar ik krijg het er niet uit, misschien is deze wat verdraait? en is hij er niet helemaal erin gesprongen? Kan dat? Hoe ver zit die moer erin gedraaid aan de buitenkant? Heeft iemand een foto? Bij zit hij recht met het oppervlak van het stuurhuis, maar misschien moet hij verder erin? Echter bij mij kan het niet verder, want dan zit het stuur muurvast.
wat is de splitpen? Hoe ziet dat eruit?
Dat busje achter de veer met zo'n insnede die zit er in maar ik krijg het er niet uit, misschien is deze wat verdraait? en is hij er niet helemaal erin gesprongen? Kan dat? Hoe ver zit die moer erin gedraaid aan de buitenkant? Heeft iemand een foto? Bij zit hij recht met het oppervlak van het stuurhuis, maar misschien moet hij verder erin? Echter bij mij kan het niet verder, want dan zit het stuur muurvast.
Een splitpen :
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=493
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=493
Ok, de oorzaak is dus niet een afwezige veer. Het enige wat op dit onderdeel dan nog fout kan zijn is de afstelling van de druk van de druktaats (dat is wat jij "dat busje achter de veer " noemt) Volgens het boekje moet je de moer aandraaien tot een zwaar punt ( te voelen door aan het stuur te draaien) , en vervolgens zover losdraaien dat het zware punt weg is . (en dan de fameuze splitpen er in!). Als je het zo gedaan hebt dan zou dit onderdeel goed moeten zijn, als je dan toch nog speling hebt dan heb ik geen idee waar dat dan vandaan komt. succes.
my other car is......... ook een eend.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Stuurhuis compleet nieuw??
Je bedoelt wellicht gereviseerd?
Zit de stuurpijp wel helemaal correct bevestigd aan de stuurasbuis?
Zit de de strop die er op hoort te zitten goed?
Zit de bout goed vast op de inkeping.
eea is simpel te controleren:
laat iemand zachtjes stuur bewegen in beide richtingen en kijk onder de motorkap of je speling constateert op de plek waar de stuurpijp vastzit aan de stuurasbuis (volg je mij nog?)
Als ik het zo hoor zou deze wel eens los kunnen zitten.
Laat even weten als je dit gecontroleerd hebt.
Ben wel nieuwsgierig!
Succes
Je bedoelt wellicht gereviseerd?
Zit de stuurpijp wel helemaal correct bevestigd aan de stuurasbuis?
Zit de de strop die er op hoort te zitten goed?
Zit de bout goed vast op de inkeping.
eea is simpel te controleren:
laat iemand zachtjes stuur bewegen in beide richtingen en kijk onder de motorkap of je speling constateert op de plek waar de stuurpijp vastzit aan de stuurasbuis (volg je mij nog?)
Als ik het zo hoor zou deze wel eens los kunnen zitten.
Laat even weten als je dit gecontroleerd hebt.
Ben wel nieuwsgierig!
Succes
hij is gereviseerd.David schreef:Stuurhuis compleet nieuw??
Je bedoelt wellicht gereviseerd?
Zit de stuurpijp wel helemaal correct bevestigd aan de stuurasbuis?
Zit de de strop die er op hoort te zitten goed?
Zit de bout goed vast op de inkeping.
eea is simpel te controleren:
laat iemand zachtjes stuur bewegen in beide richtingen en kijk onder de motorkap of je speling constateert op de plek waar de stuurpijp vastzit aan de stuurasbuis (volg je mij nog?)
Als ik het zo hoor zou deze wel eens los kunnen zitten.
Laat even weten als je dit gecontroleerd hebt.
Ben wel nieuwsgierig!
Succes
Alles goed ingevet.
Ik zal binnenkort kijken of er inderdaad speling zit en laat het hier weten