Werking remcilinder/ piepende rem/schokken
Werking remcilinder/ piepende rem/schokken
Hallo,
Ik had een probleem met piepende remmen, waarbij de auto ook lichtelijk schokt.
Wat ik inmiddels gedaan heb:
- andere remtrommels
- nieuwe remschijven
- remschijven afgevlakt
- remblokken gecentreerd
Maar probleem blijft. Nu viel mij op dat wanneer ik een cilinder indruk de andere contra beweegt (een kant indrukken, komt de ander eruit) als ik de ander met een tang vast hou is de ander niet in te drukken. Het lijkt mij dat beide de gelijke werking moeten hebben, hoe zit dit?
Anders nog andere ideeën voor de piepende remmen?
Alvast mij dank!
Ik had een probleem met piepende remmen, waarbij de auto ook lichtelijk schokt.
Wat ik inmiddels gedaan heb:
- andere remtrommels
- nieuwe remschijven
- remschijven afgevlakt
- remblokken gecentreerd
Maar probleem blijft. Nu viel mij op dat wanneer ik een cilinder indruk de andere contra beweegt (een kant indrukken, komt de ander eruit) als ik de ander met een tang vast hou is de ander niet in te drukken. Het lijkt mij dat beide de gelijke werking moeten hebben, hoe zit dit?
Anders nog andere ideeën voor de piepende remmen?
Alvast mij dank!
Wat bedoel je met remschijven afgevlakt ?
Heb je de remvoering aan een kant schuin afgevlakt ?( schuin kantje?)
Het kan zijn dat de ankerplaten trillen, waar door de auto schokt
Je kunt dat oplossen door de ankerplaat met een extra stukje plat ijzer aan de as vast te lassen .Dat geeft meer stijfheid en daarmee zou het opgelost moeten zijn.
Piepen doen trommelremmen wel vaker.dat wil niet zoveel zeggen, ook als ze goed zijn afgesteld.
Heb je de remvoering aan een kant schuin afgevlakt ?( schuin kantje?)
Het kan zijn dat de ankerplaten trillen, waar door de auto schokt
Je kunt dat oplossen door de ankerplaat met een extra stukje plat ijzer aan de as vast te lassen .Dat geeft meer stijfheid en daarmee zou het opgelost moeten zijn.
Piepen doen trommelremmen wel vaker.dat wil niet zoveel zeggen, ook als ze goed zijn afgesteld.
Inderdaad de schuine kant. De ankerplaat speelt dit dan alleen op bij het remmen?
Het is echt een mega gard geluid, iedereen weet dat je remt
En de cilinders, klopt de werking? Ik zal zeggen namelijk dat ze tegelijk naar binnen of buiten moeten, maar dit is anders als ik ze met de hand indruk, of zelfs de ander met een tang vast hou (dan beweegt de ander niet)
Het is echt een mega gard geluid, iedereen weet dat je remt
En de cilinders, klopt de werking? Ik zal zeggen namelijk dat ze tegelijk naar binnen of buiten moeten, maar dit is anders als ik ze met de hand indruk, of zelfs de ander met een tang vast hou (dan beweegt de ander niet)
De remcilinders , ze moeten aan beide kanten naar buiten komen als je remt,
Ik zou met een compressor b.v. druk zetten op de remcilinder ( als hij uitgebouwd is) en kijken of beide zijden naar buiten komen.
Met een tang erop drukken is een beetje een vreemde manier om de werking te controleren.
Dus óf je probeert het met remmen, en iemand anders kijkt of de beide zijden van de remcilinder naar buiten komen, óf je zet er luchtdruk op als je ze los hebt gemaakt.
Geluid maken mijn trommel remmen ook, dat was vooral zo, toen ze nog nieuw waren, nu is het geluid veel minder en soms is het er helemaal niet
De ankerplaat kan alleen bij het remmen trillen.
Als de auto ook bij het rijden schokt kan het een verkeerde afstelling van de remmen zijn ( ze lopen aan ) , of de koppelingsplaat die doorslipt.
Ik zou met een compressor b.v. druk zetten op de remcilinder ( als hij uitgebouwd is) en kijken of beide zijden naar buiten komen.
Met een tang erop drukken is een beetje een vreemde manier om de werking te controleren.
Dus óf je probeert het met remmen, en iemand anders kijkt of de beide zijden van de remcilinder naar buiten komen, óf je zet er luchtdruk op als je ze los hebt gemaakt.
Geluid maken mijn trommel remmen ook, dat was vooral zo, toen ze nog nieuw waren, nu is het geluid veel minder en soms is het er helemaal niet
De ankerplaat kan alleen bij het remmen trillen.
Als de auto ook bij het rijden schokt kan het een verkeerde afstelling van de remmen zijn ( ze lopen aan ) , of de koppelingsplaat die doorslipt.
Piepende remmen achter, bad ik ook.
Schuine kanten gecheckt, juiste montage gecheckt, juiste afstelling ggecheckt.
Bleef piepen. En echt hard, deed pijn aan de oren.
Uiteindelijk remvoering vervangen. Er bleken harde stukjes in t materiaal te zitten. En ik heb t er niet 'uit geremd' ondanks 15000 km. Remtrommels waren niet beschadigd.
Dus: bekijk je remvoering, en bij twijfel vervangen, dat kan je zeker helpen.
Schuine kanten gecheckt, juiste montage gecheckt, juiste afstelling ggecheckt.
Bleef piepen. En echt hard, deed pijn aan de oren.
Uiteindelijk remvoering vervangen. Er bleken harde stukjes in t materiaal te zitten. En ik heb t er niet 'uit geremd' ondanks 15000 km. Remtrommels waren niet beschadigd.
Dus: bekijk je remvoering, en bij twijfel vervangen, dat kan je zeker helpen.
Groet, Rob
2CV6 uit 1980,Verte Embrun
2CV6 uit 1980,Verte Embrun
Dit is een heel oud en bekend verschijnsel bij eenden.Robcap schreef:Piepende remmen achter, bad ik ook.
Schuine kanten gecheckt, juiste montage gecheckt, juiste afstelling ggecheckt.
Bleef piepen. En echt hard, deed pijn aan de oren.
Uiteindelijk remvoering vervangen. Er bleken harde stukjes in t materiaal te zitten. En ik heb t er niet 'uit geremd' ondanks 15000 km. Remtrommels waren niet beschadigd.
Dus: bekijk je remvoering, en bij twijfel vervangen, dat kan je zeker helpen.
De remankerplaat resoneert met de holle draagarm.
De remedie die al ruim 40 jaar wordt toegepast is een stangetje lassen tussen remankerplaat en de draagarm.
Probleem opgelost.
Het piepen zegt niets over het remmen zelf.
Citroën leverde zelf, toen voor nog trommels zaten, een speciaal setje voor de voorste trommels om dit gepiep tegen te gaan.
Het was dus bekend.
Doordat de voeringen nu asbestvrij zijn, remt t soms ook wat minder.
Re: Werking remcilinder/ piepende rem/schokken
Wat bedoel je met remblokken gecentreerd?jgcramer schreef:Hallo,
Ik had een probleem met piepende remmen, waarbij de auto ook lichtelijk schokt.
Wat ik inmiddels gedaan heb:
- andere remtrommels
- nieuwe remschijven
- remschijven afgevlakt
- remblokken gecentreerd
Maar probleem blijft. Nu viel mij op dat wanneer ik een cilinder indruk de andere contra beweegt (een kant indrukken, komt de ander eruit) als ik de ander met een tang vast hou is de ander niet in te drukken. Het lijkt mij dat beide de gelijke werking moeten hebben, hoe zit dit?
Anders nog andere ideeën voor de piepende remmen?
Alvast mij dank!
Handremblokjes gesteld of zoiets?