Werking remcilinder/ piepende rem/schokken

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
jgcramer
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 jul, 2016 20:27

Werking remcilinder/ piepende rem/schokken

Bericht door jgcramer » vr 8 jul, 2016 20:36

Hallo,

Ik had een probleem met piepende remmen, waarbij de auto ook lichtelijk schokt.

Wat ik inmiddels gedaan heb:
- andere remtrommels
- nieuwe remschijven
- remschijven afgevlakt
- remblokken gecentreerd

Maar probleem blijft. Nu viel mij op dat wanneer ik een cilinder indruk de andere contra beweegt (een kant indrukken, komt de ander eruit) als ik de ander met een tang vast hou is de ander niet in te drukken. Het lijkt mij dat beide de gelijke werking moeten hebben, hoe zit dit?

Anders nog andere ideeën voor de piepende remmen?

Alvast mij dank!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 8 jul, 2016 20:55

Wat bedoel je met remschijven afgevlakt ?
Heb je de remvoering aan een kant schuin afgevlakt ?( schuin kantje?)
Het kan zijn dat de ankerplaten trillen, waar door de auto schokt
Je kunt dat oplossen door de ankerplaat met een extra stukje plat ijzer aan de as vast te lassen .Dat geeft meer stijfheid en daarmee zou het opgelost moeten zijn.
Piepen doen trommelremmen wel vaker.dat wil niet zoveel zeggen, ook als ze goed zijn afgesteld.

jgcramer
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 jul, 2016 20:27

Bericht door jgcramer » vr 8 jul, 2016 21:35

Inderdaad de schuine kant. De ankerplaat speelt dit dan alleen op bij het remmen?

Het is echt een mega gard geluid, iedereen weet dat je remt :)

En de cilinders, klopt de werking? Ik zal zeggen namelijk dat ze tegelijk naar binnen of buiten moeten, maar dit is anders als ik ze met de hand indruk, of zelfs de ander met een tang vast hou (dan beweegt de ander niet)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 8 jul, 2016 22:18

Normaal moeten remzuigers aan beide kanten kunnen bewegen. Ik neem aan dat je die van de trommelremmen bedoeld.
En ja trommelremmen kunnen flink kabaal maken.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 8 jul, 2016 22:46

De remcilinders , ze moeten aan beide kanten naar buiten komen als je remt,
Ik zou met een compressor b.v. druk zetten op de remcilinder ( als hij uitgebouwd is) en kijken of beide zijden naar buiten komen.
Met een tang erop drukken is een beetje een vreemde manier om de werking te controleren.
Dus óf je probeert het met remmen, en iemand anders kijkt of de beide zijden van de remcilinder naar buiten komen, óf je zet er luchtdruk op als je ze los hebt gemaakt.
Geluid maken mijn trommel remmen ook, dat was vooral zo, toen ze nog nieuw waren, nu is het geluid veel minder en soms is het er helemaal niet :wink:

De ankerplaat kan alleen bij het remmen trillen.
Als de auto ook bij het rijden schokt kan het een verkeerde afstelling van de remmen zijn ( ze lopen aan ) , of de koppelingsplaat die doorslipt.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » za 9 jul, 2016 07:37

Piepende remmen achter, bad ik ook.
Schuine kanten gecheckt, juiste montage gecheckt, juiste afstelling ggecheckt.
Bleef piepen. En echt hard, deed pijn aan de oren.
Uiteindelijk remvoering vervangen. Er bleken harde stukjes in t materiaal te zitten. En ik heb t er niet 'uit geremd' ondanks 15000 km. Remtrommels waren niet beschadigd.
Dus: bekijk je remvoering, en bij twijfel vervangen, dat kan je zeker helpen.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 9 jul, 2016 12:44

Robcap schreef:Piepende remmen achter, bad ik ook.
Schuine kanten gecheckt, juiste montage gecheckt, juiste afstelling ggecheckt.
Bleef piepen. En echt hard, deed pijn aan de oren.
Uiteindelijk remvoering vervangen. Er bleken harde stukjes in t materiaal te zitten. En ik heb t er niet 'uit geremd' ondanks 15000 km. Remtrommels waren niet beschadigd.
Dus: bekijk je remvoering, en bij twijfel vervangen, dat kan je zeker helpen.
Dit is een heel oud en bekend verschijnsel bij eenden.
De remankerplaat resoneert met de holle draagarm.

De remedie die al ruim 40 jaar wordt toegepast is een stangetje lassen tussen remankerplaat en de draagarm.
Probleem opgelost.
Het piepen zegt niets over het remmen zelf.

Citroën leverde zelf, toen voor nog trommels zaten, een speciaal setje voor de voorste trommels om dit gepiep tegen te gaan.
Het was dus bekend.

Doordat de voeringen nu asbestvrij zijn, remt t soms ook wat minder.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Re: Werking remcilinder/ piepende rem/schokken

Bericht door David » za 9 jul, 2016 12:46

jgcramer schreef:Hallo,

Ik had een probleem met piepende remmen, waarbij de auto ook lichtelijk schokt.

Wat ik inmiddels gedaan heb:
- andere remtrommels
- nieuwe remschijven
- remschijven afgevlakt
- remblokken gecentreerd

Maar probleem blijft. Nu viel mij op dat wanneer ik een cilinder indruk de andere contra beweegt (een kant indrukken, komt de ander eruit) als ik de ander met een tang vast hou is de ander niet in te drukken. Het lijkt mij dat beide de gelijke werking moeten hebben, hoe zit dit?

Anders nog andere ideeën voor de piepende remmen?

Alvast mij dank!
Wat bedoel je met remblokken gecentreerd?
Handremblokjes gesteld of zoiets?

jgcramer
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 jul, 2016 20:27

Bericht door jgcramer » zo 10 jul, 2016 10:25

Gecentreerd, dat ze gelijk aangrijpen en dat de afstand tot de trommel OK is.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 10 jul, 2016 19:13

Oke.....

Alleen: "trommels hebben geen remblokken", maar remvoeringen.
Schijfremmen hebben remblokjes.
Ik begreep het al niet.

Vraagje:
Wat bedoel je precies met remschijven afvlakken??
Je hebt toch nieuwe schijven gemonteerd?

Plaats reactie