ontsteking afstellen.
ontsteking afstellen.
kan iemand me helpen? Ik heb eend 2cv 425 cc. 1968.
Ik wil de ontsteking afstellen maar ik vind met geen mogelijkheid de inkeping in het vliegwiel. Ik heb geprobeerd met een 5 en 6 mm. stangetje.
Als je voor de motor staat kun aan de linkerzijde een groot deel van het vliegwiel zien op de plek waar de uitsparing zou moeten zitten.
Ik kan het niet vinden.
Jean Paul.
Ik wil de ontsteking afstellen maar ik vind met geen mogelijkheid de inkeping in het vliegwiel. Ik heb geprobeerd met een 5 en 6 mm. stangetje.
Als je voor de motor staat kun aan de linkerzijde een groot deel van het vliegwiel zien op de plek waar de uitsparing zou moeten zitten.
Ik kan het niet vinden.
Jean Paul.
Have a nice day.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Allereerst welkom hier
Ik denk toch dat je verkeert kijkt; als je voor de motor staat zit er aan de rechterkant in het stuk ijzer waarmee de motor aan de versnellingsbak geschroefd zit een gat:
http://2.bp.blogspot.com/_g0h8St4JNCs/T ... elling.jpg
Hierin doe je een boortje van 6 mm en dan ga je de motor draaien totdat dat boortje precies in een gat kan vallen; dat is het ontstekingstijdstip.
Als je de krukas 360 graden draait heb je het tijdstip voor de andere cilinder, dit hoort hetzelfde punt te zijn.
VERGEET NIET DE PEN TE VERWIJDEREN VOOR JE GAAT STARTEN
Succes
Ik denk toch dat je verkeert kijkt; als je voor de motor staat zit er aan de rechterkant in het stuk ijzer waarmee de motor aan de versnellingsbak geschroefd zit een gat:
http://2.bp.blogspot.com/_g0h8St4JNCs/T ... elling.jpg
Hierin doe je een boortje van 6 mm en dan ga je de motor draaien totdat dat boortje precies in een gat kan vallen; dat is het ontstekingstijdstip.
Als je de krukas 360 graden draait heb je het tijdstip voor de andere cilinder, dit hoort hetzelfde punt te zijn.
VERGEET NIET DE PEN TE VERWIJDEREN VOOR JE GAAT STARTEN
Succes
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
dank voor de reacties. Burton gereden daar stellen ze ook vast dat er geen holletje zit in het vliegwiel. Vreemd maar waar. Ik heb er toen een 123 ontsteking op laten zetten. Ze hebben merktekens geplaats op het vliegwiel, bovenste dode punt. Vooralsnog is dat geen succes. Minder vermogen en knallen in de uitlaat. Ik ga maar weer terug en overweeg om de oude ontsteking terug te laten plaatsen.
Have a nice day.
Houston we have a problem .....JPHOUSTON schreef:dank voor de reacties. Burton gereden daar stellen ze ook vast dat er geen holletje zit in het vliegwiel. Vreemd maar waar. Ik heb er toen een 123 ontsteking op laten zetten. Ze hebben merktekens geplaats op het vliegwiel, bovenste dode punt. Vooralsnog is dat geen succes. Minder vermogen en knallen in de uitlaat. Ik ga maar weer terug en overweeg om de oude ontsteking terug te laten plaatsen.
Dan hebben ze waarschijnlijk het bovenste dode punt niet goed vastgesteld.. of verkeerd gerekend vanuit het bovenste dode punt..
minder vermogen betekend dat je ontsteking (veel) te laat staat...
Als je er zelf aan wilt prutsen kun je het volgende doen..
Bovenste dode punt bepalen: bougie eruit draaien en saté-prikker in het gat steken (bestist niets van ijzer gebruiken).
als je aan je ventilator draait dan beweegt de sateprikker naar buiten of naar binnen..
Probeer nu je sateprikker zover mogelijk naar buiten te krijgen, dan staat je zuiger in het bovenste dode punt.. Het laatste stukje is moeilijk waar te nemen, draai naar beide kanten en kijk wanneer de sateprikker weer begint te zakken. Ga hier midden tussen inzitten.. dit is je bovenste dode punt, dit moet dus overeen komen met de merktekens die Burton gezet heeft, anders is het sowieso niet goed....
Draai je vliegwiel nu 2,5 a 3 tandjes tegen de klok in (als je aan de kant van de ventilator staat).. dit is ongeveer het punt waar je lampje van je 123 moet aanfloepen of je contact-puntjes net moeten openen..
Succes..
Lijkt mij zeker bij de oude 8 graden te zijn en geen 12...uiteindelijk gaat het er om hoeveel je ontsteking vervroegd bij zeg 3000 toeren. Dit verander je door aan de lipjes die het "uitzetten" van je vervroegingsgewichtjes voorkomen te verstellen.. Naar buiten buigen is meer vervroeging naar binnen buigen is minder vervroeging..
Niet helemaal tevreden ben ik toch maar weer eens naar Burton gereden. Dank zij 'n monteur en een collega hebben ze nu het afstelpunt op het vliegwiel dan toch gevonden. Het zat aan de ACHTERZIJDE van het vliegwiel aan de linkerzijde als je voor de motor staat. Dus precies aan de andere kant.
Er zat een uitsparing in de bevestiging van de versnellingsbak, Daar hebben ze een gaatje geboord en precies op die hoogte zit ook een gaatje in het vliegwiel van 6mm. en vlak bij het merkteken dat ze eerder hadden aangebracht. Afstelling dus geen probleem meer. Inderdaad er zijn geen 100% identieke eenden, zo lijkt het. Maar dit was toch een puzzelstukje.
Op de terugreis heb ik getankt en het verbruik lag op 1 op 19.5, keurig dus. Geen gepingel geen geplof, lekker rijden dus.
Dank zij Burton is het probleem van Houston opgelost en zijn we weer veilig geland.
Dank voor jullie bijdragen.
Er zat een uitsparing in de bevestiging van de versnellingsbak, Daar hebben ze een gaatje geboord en precies op die hoogte zit ook een gaatje in het vliegwiel van 6mm. en vlak bij het merkteken dat ze eerder hadden aangebracht. Afstelling dus geen probleem meer. Inderdaad er zijn geen 100% identieke eenden, zo lijkt het. Maar dit was toch een puzzelstukje.
Op de terugreis heb ik getankt en het verbruik lag op 1 op 19.5, keurig dus. Geen gepingel geen geplof, lekker rijden dus.
Dank zij Burton is het probleem van Houston opgelost en zijn we weer veilig geland.
Dank voor jullie bijdragen.
Have a nice day.