Onderhoudsinterval. Na 1 jaar/ 2000 km onderhoud uitvoeren?
Onderhoudsinterval. Na 1 jaar/ 2000 km onderhoud uitvoeren?
Mede eendrijders,
Even een dilemma. Ik heb de eend twee jaar geleden gekocht. Bij aflevering onderhoud laten uitvoeren. Na 1 jaar en ca 2500 km een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij een welbekende eendenspecialist in het Brabantse. Dit was vooral omdat ik geen onderhoudshistorie had en geen idee had hoe de staat van de auto was. Daarom toen onder andere:
Kleppen stellen
vervangen bougies
Alles doorsmeren
verversen olie en vervangen oliefilter
versnellingbak olie
luchtfilter
contr remvloeistof
contr alle remmen en lagers
afstellen carburateur
afstellen remmen
handrem stellen
Nu ben ik 1 jaar en ca 2100 km verder. De auto moet weer een APK keuring hebben. Het gaat om een '88er 2CV6.
Wat doe ik nu met het onderhoud? Mijn idee is om zelf in ieder geval het oliefilter te vervangen en nieuwe olie (20w50, mineraal, zit er nu ook in) te doen. Daarnaast wil ik een vetspuit kopen en de nippels doorsmeren. Daarna de APK laten uitvoeren door mijn eigen garagist.
Daarna pas weer volgend jaar een onderhoudsbeurt zoals hierboven beschreven. Het schema op de website zegt hele andere dingen.
Wat zouden jullie doen?
Even een dilemma. Ik heb de eend twee jaar geleden gekocht. Bij aflevering onderhoud laten uitvoeren. Na 1 jaar en ca 2500 km een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij een welbekende eendenspecialist in het Brabantse. Dit was vooral omdat ik geen onderhoudshistorie had en geen idee had hoe de staat van de auto was. Daarom toen onder andere:
Kleppen stellen
vervangen bougies
Alles doorsmeren
verversen olie en vervangen oliefilter
versnellingbak olie
luchtfilter
contr remvloeistof
contr alle remmen en lagers
afstellen carburateur
afstellen remmen
handrem stellen
Nu ben ik 1 jaar en ca 2100 km verder. De auto moet weer een APK keuring hebben. Het gaat om een '88er 2CV6.
Wat doe ik nu met het onderhoud? Mijn idee is om zelf in ieder geval het oliefilter te vervangen en nieuwe olie (20w50, mineraal, zit er nu ook in) te doen. Daarnaast wil ik een vetspuit kopen en de nippels doorsmeren. Daarna de APK laten uitvoeren door mijn eigen garagist.
Daarna pas weer volgend jaar een onderhoudsbeurt zoals hierboven beschreven. Het schema op de website zegt hele andere dingen.
Wat zouden jullie doen?
Prima voorstel!!
Ik zou ook niets anders extra doen. Natuurlijk wel gewoon de "normale" dingen in de gaten houden, zoals remolie, even luchtfiltertje checken etc.
En doorsmeren is belangrijk. Vergeet de kantelmessen niet, en zorg voor wonderolie in de veerpotten (zeer vaak vergeten).
Wat olie betreft: hogere viscositeit is ook goed, beetje afhankelijk of je korte of alleen lange stukken rijdt.
Het aanschaffen van de vetspuit is prima, die heb je gewoon nodig als je zelf wat wilt doen.
Verder genoeg WD40 voor alle bewegende delen etc.
Succes!
Verder niet teveel nadenken en lekker rijden! Een eend kan ongelooflijk veel hebben
Ik zou ook niets anders extra doen. Natuurlijk wel gewoon de "normale" dingen in de gaten houden, zoals remolie, even luchtfiltertje checken etc.
En doorsmeren is belangrijk. Vergeet de kantelmessen niet, en zorg voor wonderolie in de veerpotten (zeer vaak vergeten).
Wat olie betreft: hogere viscositeit is ook goed, beetje afhankelijk of je korte of alleen lange stukken rijdt.
Het aanschaffen van de vetspuit is prima, die heb je gewoon nodig als je zelf wat wilt doen.
Verder genoeg WD40 voor alle bewegende delen etc.
Succes!
Verder niet teveel nadenken en lekker rijden! Een eend kan ongelooflijk veel hebben

Bedankt voor je reactie.David schreef:Prima voorstel!!
Ik zou ook niets anders extra doen. Natuurlijk wel gewoon de "normale" dingen in de gaten houden, zoals remolie, even luchtfiltertje checken etc.
En doorsmeren is belangrijk. Vergeet de kantelmessen niet, en zorg voor wonderolie in de veerpotten (zeer vaak vergeten).
Wat olie betreft: hogere viscositeit is ook goed, beetje afhankelijk of je korte of alleen lange stukken rijdt.
Het aanschaffen van de vetspuit is prima, die heb je gewoon nodig als je zelf wat wilt doen.
Verder genoeg WD40 voor alle bewegende delen etc.
Succes!
Verder niet teveel nadenken en lekker rijden! Een eend kan ongelooflijk veel hebben
Kantelmessen? Wonderolie in de veerpotten? Dat zijn toch twee dingen die ik nog even moet uitzoeken dan. Zegt me helemaal niets namelijk.
De rest hou ik sowieso regelmatig in de gaten. Wanneer ik olie peil dan check ik meestal ook even het luchtfilter (ook om te kijken of er geen olie ligt en dus de vulpijp stuk is).
Olie trekt vocht aan toch? Daarom even vervangen. Is eenvoudig en goedkoop klusje. Dat is het probleem niet.schermer schreef:Ik zou ook de olie niet vervangen, na 1 jaar en 2000 km is die nog prima. Gewoon nog een jaartje mee wachten.
Een vetspuit is een goed idee.
Vetspuit vandaag gekocht. Maandag ben ik vrij. Eens kijken of ik de juiste punten kan vinden en of me dit gaat lukken.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
of je de motorolie moet vervangen hangt m.i. ook een beetje af van hoe je er het afgelopen jaar mee gereden hebt. als het motortje gewoon goed op temperatuur is gekomen is het nu echt niet nodig.
Het is enerzijds niet heel duur en/of moeilijk maar zo gereeneerd kun je deze elke maand vervangen
Het instructieboekje zegt 7500 km. Motorolie is ook steeds beter geworden, dus als je dat aanhoudt zit je zeker wel goed. Tenzij je telkens maar hele kleine stukjes rijdt maar dat zou ik sowieso vermijden of iig dan af en toe gewoon even een flink stuk rijden zodat hij goed op temperatuur komt
Het is enerzijds niet heel duur en/of moeilijk maar zo gereeneerd kun je deze elke maand vervangen

Het instructieboekje zegt 7500 km. Motorolie is ook steeds beter geworden, dus als je dat aanhoudt zit je zeker wel goed. Tenzij je telkens maar hele kleine stukjes rijdt maar dat zou ik sowieso vermijden of iig dan af en toe gewoon even een flink stuk rijden zodat hij goed op temperatuur komt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ik vraag me alleen af of gewoon een keer goed warmrijden niet hetzelfde effect heeft.
Als je dan toch begaan bent met het onderhoud van je auto rijdt m dan gewoon af en toe eens goed warm! Lijkt me nog een leukere bezigheid dan olie verversen. Iig het laatste ritje van het seizoen (waarbij ik er dan even vanuit ga dat ie in de winter niet buiten komt)
Ik vind het ook gewoon een beetje zonde van de olie die weggemikt wordt. Is ook niet echt heel milieubewust.
Als je dan toch begaan bent met het onderhoud van je auto rijdt m dan gewoon af en toe eens goed warm! Lijkt me nog een leukere bezigheid dan olie verversen. Iig het laatste ritje van het seizoen (waarbij ik er dan even vanuit ga dat ie in de winter niet buiten komt)
Ik vind het ook gewoon een beetje zonde van de olie die weggemikt wordt. Is ook niet echt heel milieubewust.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Tja. Dat is het nu juist. Ik rij meestal toertochten. Dus wat langere stukken. In de winter staat ze gewoon buiten, wel overdekt en uit de wind, maar toch vochtig en koud. Dat moet ze nog een paar jaar volhouden tot de garage er komt haha. Zoek ondertussen wel naar een tijdelijke winterstalling.
Olie is keurig opgevangen.
Maar die vetnippels. Wat een gevloek is dat. Heb zo'n spuit gekocht en een patroon. Ik dacht 'handig' schuif dat patroon er gewoon in. Maar nee. Zo werkt dat niet. Dus vet eruit geduwd en in die spuit liggen klooien. Alles onder natuurlijk.
Maar goed. Toen de auto op de brug. Vetspuit er op. Spuit er alles naast! Daarna deed de spuit ineens niets meer.
Ik had alweer spijt er zelf aan begonnen te zijn. Morgen bij de garage waar ze APK doen maar eens vragen wat ik verkeerd doe.
Olie is keurig opgevangen.
Maar die vetnippels. Wat een gevloek is dat. Heb zo'n spuit gekocht en een patroon. Ik dacht 'handig' schuif dat patroon er gewoon in. Maar nee. Zo werkt dat niet. Dus vet eruit geduwd en in die spuit liggen klooien. Alles onder natuurlijk.
Maar goed. Toen de auto op de brug. Vetspuit er op. Spuit er alles naast! Daarna deed de spuit ineens niets meer.
Ik had alweer spijt er zelf aan begonnen te zijn. Morgen bij de garage waar ze APK doen maar eens vragen wat ik verkeerd doe.