Welke carburateur 28/18 or 21/24

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Welke carburateur 28/18 or 21/24

Bericht door Erikjan » zo 17 jul, 2016 14:13

Ik heb een stapeltje carburateurs liggen en wil er 1 reviseren voor op mijn pickup om dat hij niet stationair wil blijven lopen.

Nu zit er een 26/18 op maar ik zag dat er ook een 21/24 carburateur tussen zit.

Nu ben ik al een poosje aan het googlen maar ik kan niet ontdekken welke op welk type motor hoort. Mijn handboek gaat maar tot 1982 en daar wordt helemaal niet over de 26/18 gesproken

Nu heb ik een bigbore 650cc setje op de pickup en vraag mij af welk type carburateur hier het best bij past. Dan reviseer ik die.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 17 jul, 2016 17:25

Op een visa zit een 21 26 en dus lijkt mij de 21 24 de meest geschikte.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 17 jul, 2016 21:57

De juiste types carburateur vind je niet in de Vraagbaak en ben ik op internet ook nog niet tegen gekomen.
Eigenlijk ben ik het nog nergens tegen gekomen in documentatie.
Net als de juiste sproeiers.....

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 17 jul, 2016 22:49

in het WPH staat een prachtig schema van alle carburateurs met de juiste sproeier bezetting.
Is wel ergens online te vinden
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 17 jul, 2016 23:33

Ik heb een boek met alle carburateurs van een bepaalde periode van alle Citroëns.

Boek is van januari 1979, uitgave Citroën.

LNA, Visa Spécial en Club:

Solex 26 x 35 CSIC merkteken 209-211

Dit gaat over bigbore en zou dan bij de bigbore leverancier vragen om informatie.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 jul, 2016 09:13

In eerste instantie ben ik benieuwd welke op welk type motor de 21-24 carb hoord en op welk type motor de 18-26 is toegepast. Beide hebben die code 26 -35 CSIC

De vraag welke het best zou zijn voor de big bore is los daar van.

Als je netto doorlaat van beide gaskleppen opgeteld uit rekend is die bij de 21-24 iets groter. Maar of dat altijd een voordeel is weet ik niet.

Mijn vraagbaak geeft afhankelijk van het bouwjaar voor de sproeier bezetting van de 21-24 carburateur 120 / 87,5 of 125/70

Ik kan me voorstellen dat dit voor de 18-26 anders is ik hoor vaak 102 / 87,5 langs komen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 18 jul, 2016 09:42

Als hij niet goed stationair loopt dan pak je dat toch eerst aan.
Of is de carb echt versleten?

Als andere stationair sproeier geprobeerd?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 jul, 2016 10:21

De carburateur is inderdaad versleten. Er zit veel speling op de gasklepas.

Dat hij niet blijft lopen zit in elkgeval in de carburateur.
De sproeier heb ik gereinigd ook de stationairsproeier.
Vlotterhoogte is goed.

Daarom dacht Ik aan valse lucht langs de asjes.



Het volgende is al uitgesloten:

De bougies zijn vernieuwd de bobine en kabels omgewisseld.
123 staat op tijd, en met de ontsteking van Geo is het precies het zelfde.
De kleppen zijn gesteld.
Olie en filter vernieuwd.
onderdruk in de motor is goed.



Hij rijdt verder heel goed.

Nu ik er toch 1 ga reviseren kan ik kiezen welk type vandaar de vragen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 18 jul, 2016 10:27

OK! Snap je!

Als je een big bore setje erop zet zou ik bij Burton eens vragen wat zij adviseren.
Zij hebben daar de meeste ervaring mee!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 18 jul, 2016 13:07

Weet iemand waar ik die informatie over de carburateurs en de sproeiers online kan vinden?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 18 jul, 2016 23:28

Al gezocht in de "remake site" van Jeroen Cats?

Ik vond in ieder geval onderstaande info, zie linkje...

http://dyane435.wix.com/cats-citroen#!flat-twin/oqrvt

Weet niet of je er iets aan hebt?
Sproeier bezetting ed heb ik er nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 23 jul, 2016 20:55

Inmiddels loopt mijn eend weer stationair. Ik heb een carburateur schoongemaakt en een revisiesetje gemonteerd.

https://www.youtube.com/watch?v=2PVHSaHFOVc

Van Burton kreeg ik het volgende antwoord op mijn sproeier vraag:

Wij stellen al onze revisiecarburateurs specifiek af op onze test-motor. De gebruikte sproeiermaten zijn hierbij doorgaans Primair 102 of 105, Secundair rond de 110. Bij de Big Bore kit leveren wij standaard Prim. 105 Sec. 110 mee.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 23 jul, 2016 23:37

Nou daar kun je wat mee toch?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 23 jul, 2016 23:46

zeker, ik heb nu 110 en 110 gemonteerd. 105 had ik niet liggen en die zit niet in de Jet set. Maar hij loopt er prima op.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 4 aug, 2016 14:20

Voor de duidelijkheid de 21/24 is standaard gemonteerd op een Dyane. Deze afmetingen verwijzen naar de venturi groote.

Plaats reactie