Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?
Ik hoorde vandaag op het nieuws dat vanaf 1 januari 2017 er geen euro 95 meer te vinden is aan de pomp in België. In de plaats daarvan komt er euro 95 E10.
Wat betekent dat voor onze 2cv's? kan ik dit gewoon in mijn auto tanken of moet ik nu weer overstappen naar euro 98 die wel verkrijgbaar blijft?
Ik lees namelijk op veel websites dat de E10 benzine niet goed is voor auto's van voor het jaar 2000.
Momenteel tank ik gewoon euro 95 en dat gaat zeer goed. Ik denk dat meer mensen met deze vraag zullen zitten.
Wat betekent dat voor onze 2cv's? kan ik dit gewoon in mijn auto tanken of moet ik nu weer overstappen naar euro 98 die wel verkrijgbaar blijft?
Ik lees namelijk op veel websites dat de E10 benzine niet goed is voor auto's van voor het jaar 2000.
Momenteel tank ik gewoon euro 95 en dat gaat zeer goed. Ik denk dat meer mensen met deze vraag zullen zitten.
2cv special 1986
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
hier staat een kort stukje over de E10 benzine. Het gaat over motoren maar wat er staat telt evengoed voor onze 2 cilindertjes.
http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961
http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961
Ik.
1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op. Let wel, dit was na een reastauratie, alles was schoon en gereviseerd , en eerder werd op 95 en 98 gereden.
Ik heb alles schoon gespoeld met een tank 98, en sindsdien geen problemen meer. Maar E10 komt er niet meer in.
1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op. Let wel, dit was na een reastauratie, alles was schoon en gereviseerd , en eerder werd op 95 en 98 gereden.
Ik heb alles schoon gespoeld met een tank 98, en sindsdien geen problemen meer. Maar E10 komt er niet meer in.
Groet, Rob
2CV6 uit 1980,Verte Embrun
2CV6 uit 1980,Verte Embrun
Super 95 verdwijnt aan de pomp in België
Vanaf 1 januari zal het in België niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. Super 95 staat in Nederland bekend als Euro95. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.
België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.
Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.
Duurder
Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.
Het besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.
Vanaf 1 januari zal het in België niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. Super 95 staat in Nederland bekend als Euro95. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.
België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.
Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.
Duurder
Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.
Het besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.
Ik iig niet.Thijs schreef:Er wordt vanalles geroepen maar wie heeft er nou echt iets kapot gehad door dat spul?
Ik heb jaren lang in Duitsland gewoont en af en toe E10 getankt, nooit iets kapot gegaan. Tegenwoordig tank ik in Zweden en het gerucht gaat dat er hier ook een aanzienlijk percentage Ethanol in de normale benzine zit (>10%).. Tot nu toe na bijna een jaar, geen probleem. Van het voojaar hat ik water in de carb en tank en heb toen een paar keer een liter E85 getankt om het water te binden, geen probleem.. Moet mogelijk afkloppen, maar ik denk zelf dat als 5% Ethanol (wat in normale benzine zit) goed gaat, waarom zou dan 10% Ethanol E10 niet goed gaan?
Ik wil nite zeiken maar ben je er zeker van dat er echt een verband was tussen E10 en het feit dat de auto ermee op hield?1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op.
Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
Euh, nee, Thijs, dat zeg ik niet, dat t weer aangroeit. Ik denkt dat andere benzine verder oplossen heeft gestopt, doordat ik er geen e10 in ben blijven gooien. Ik heb t bij 1x gelaten. Anyway. Dit was mijn conclusie, ik ben er blijmee, want geen problemen meer. Fijne avond.
Groet, Rob
2CV6 uit 1980,Verte Embrun
2CV6 uit 1980,Verte Embrun