Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Verwissel je ethanol niet met MTBE?David schreef:Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik denk dat ik het volgende uit de reacties kan concluderen. Wanneer je E10 tankt zul je niet direct slijtage aanmerken. Maar op lange termijn kan het vooral schade aanrichten aan de rubbers. Dit is wat ik ook op andere websites en forums lees.
Ik denk daarom dan ook dat het gewoon niet verstandig is om E10 te tanken in je 2cv. Zie het misschien als cola aan je kinderen geven. Daar laat je ze toch ook niet elke dag veel van drinken. Gewoon water (euro 98 ) is altijd het beste.
Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik zie mijn 2cvtje toch een beetje als mijn kleine kindje. En ik wil die dan ook goed verzorgen. Het zijn tenslotte ook gewoon oude auto's die een beetje liefde nodig hebben.
Ik heb mijn besluit genomen en ga vanaf het moment dat er enkel nog E10 verkrijgbaar is in België overstappen naar Euro 98.
Voor wie het graag had geweten. Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar met mijn 2cv. Dus ik zeg het niet omdat ik niet op mijn centen hoef te letten bij het tanken
Ik denk daarom dan ook dat het gewoon niet verstandig is om E10 te tanken in je 2cv. Zie het misschien als cola aan je kinderen geven. Daar laat je ze toch ook niet elke dag veel van drinken. Gewoon water (euro 98 ) is altijd het beste.
Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik zie mijn 2cvtje toch een beetje als mijn kleine kindje. En ik wil die dan ook goed verzorgen. Het zijn tenslotte ook gewoon oude auto's die een beetje liefde nodig hebben.
Ik heb mijn besluit genomen en ga vanaf het moment dat er enkel nog E10 verkrijgbaar is in België overstappen naar Euro 98.
Voor wie het graag had geweten. Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar met mijn 2cv. Dus ik zeg het niet omdat ik niet op mijn centen hoef te letten bij het tanken
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hard en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
shorttrack schreef:Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hart en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
2cv special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Op vakantie in Frankrijk tank ik altijd gewoon de goedkoopste, dat is dan E10. Nooit problemen gehad.
En ik tank hier bij De Haan ook regelmatig Blue One. Dat bevat ook 10% ethanol.
Ik moet zeggen dat ie wel wat trager lijkt als ik Blue One tank, maar dat is minimaal.
En ik tank hier bij De Haan ook regelmatig Blue One. Dat bevat ook 10% ethanol.
Ik moet zeggen dat ie wel wat trager lijkt als ik Blue One tank, maar dat is minimaal.
Eend voor allen, allen voor eend..
Heb deze zomer 1 keer e10 getankt in frankrijk, 1 km minder op liter.
Hier een interessante test
http://www.oldtimer-markt.de/ratgeber/g ... die-fakten
Hier een interessante test
http://www.oldtimer-markt.de/ratgeber/g ... die-fakten
diverse Citroens, wat anders.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vermoedelijk dus alle kunststofonderdelen zoals de vlotter. Ethanol trekt ook vocht aan en dit zorgt voor een sludgelaag. Niet fijn op je filters en sproeiers. Merk je pas als je eend lang stilstaat.Thijs schreef:Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan....
BP 98 of Q8 98 zijn ethanolvrij
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
tis geen direct antwoord maar ik zou proberen deze te lezen:Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan.... Confused
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... 5_2012.pdf
das ten minste een eye opener.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De conclusie uit dit verhaal is dat het meevalt dus.
Juist de geringere ethanol toevoeging van E5 geeft meer problemen.
Voor zover ik weet zit al in alle benzine soorten een deel ethanol.
Dan zou E10 zelfs minder problemen geven.
Juist de geringere ethanol toevoeging van E5 geeft meer problemen.
Voor zover ik weet zit al in alle benzine soorten een deel ethanol.
Dan zou E10 zelfs minder problemen geven.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.