Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
-
- Heavy user
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Nee, hij kan naar de mallemoer zijn terwijl je er niks aan ziet of voelt.Betreffende de bobine, ik heb eens gehoord dat een bobine alleen kapot zou zijn wanneer de vloeistof weg is, dit was te controleren doordat de bobine net zo warm zou worden als de koplampenbeugel. Wanneer de bobine na een goede rit wel warm is maar niet zo warm dat je je hand er niet op kan houden, mag ik er dan vanuit gaan dat deze nog gewoon goed is?
Zoek maar eens naar het topic 'alternatieve bobine' op dit forum...
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
bobine zit vol olie deze olie moet er voor zorgen dat de spoel die er in zit gekoeld word als de viscositeit van de olie verandert word de bobine niet goed meer gekoeld.
Ook nw imitatie dingen kunnen daar last van hebben. elektronische ontsteking kan dit probleem verminderen. Rij zelf zomer en winter en heb tegenwoordig een dyna bobine , moderne techniek zonder die koel olie. Nog geen bobine gezeik meer gehad.
ruiten sproeier ff door prikken met een naald wil wel eens helpen electro pompje van de sloop nog makkelijker
Ook nw imitatie dingen kunnen daar last van hebben. elektronische ontsteking kan dit probleem verminderen. Rij zelf zomer en winter en heb tegenwoordig een dyna bobine , moderne techniek zonder die koel olie. Nog geen bobine gezeik meer gehad.
ruiten sproeier ff door prikken met een naald wil wel eens helpen electro pompje van de sloop nog makkelijker
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Wat voor benzine tank je? Veel 2cv 's vinden euro95 al niet leuk en in veel gevallen is 95 tegenwoordig nog maar 92 of zelfs lager.
Bij hogere snelheid + kracht moeten leveren gaan ze soms ook pingelen als je brandstof met een lager octaangehalte tankt, wat weer het lawaai zou kunnen zijn dat je omschrijft. De ontsteking iets later zetten is dan een oplossing maar daar raak je kracht door kwijt. Een premium of 98 tanken is makkelijker.
Het joelen kan ook komen doordat je koppelingsplaat versleten is. Dan gaan de toeren wel omhoog maar blijft de sneheid achter.
En slecht starten kan vele oorzaken hebben, als hier omschreven. Wat ik nog niet tegen ben gekomen is de elektrode-afstand van de bougies. Als die te groot of te klein is, dan krijg je ook dit soort klachten. Slechte bougiekabels en/of oude bougies kunnen het ook veroorzaken.
NB: de 2cv heeft een 'wasted spark' systeem, dus beide bougies vonken tegelijk. Als er aan één kant iets niet goed is, dan krijg je aan de andere kant dus meteen ook problemen. Dit soort afwijkingen merk je vooral bij het starten. Zorg dus dat dit allemaal goed klopt.
De bobine hoort niet warm te worden. In elk geval niet warmer dan je hand. Na een rit van 200 km is die van mijn Dyane 6 b.v. nog net zo warm als de buitenlucht ... En dat nota bene met de originele puntjesontsteking.
Onder andere een verkeerde contactpunt-afstand of een slechte condensator (een nieuwe condensator kan net zo goed slecht zijn) kunnen een bobine doen oververhitten.
Benzinefilters plaats ik altijd vlak voor de ingang van de carburateur. Dat de slang net lang genoeg is om een mooi ontspannen bochtje naar beneden te maken. Nog nooit problemen mee gehad.
Bij hogere snelheid + kracht moeten leveren gaan ze soms ook pingelen als je brandstof met een lager octaangehalte tankt, wat weer het lawaai zou kunnen zijn dat je omschrijft. De ontsteking iets later zetten is dan een oplossing maar daar raak je kracht door kwijt. Een premium of 98 tanken is makkelijker.
Het joelen kan ook komen doordat je koppelingsplaat versleten is. Dan gaan de toeren wel omhoog maar blijft de sneheid achter.
En slecht starten kan vele oorzaken hebben, als hier omschreven. Wat ik nog niet tegen ben gekomen is de elektrode-afstand van de bougies. Als die te groot of te klein is, dan krijg je ook dit soort klachten. Slechte bougiekabels en/of oude bougies kunnen het ook veroorzaken.
NB: de 2cv heeft een 'wasted spark' systeem, dus beide bougies vonken tegelijk. Als er aan één kant iets niet goed is, dan krijg je aan de andere kant dus meteen ook problemen. Dit soort afwijkingen merk je vooral bij het starten. Zorg dus dat dit allemaal goed klopt.
De bobine hoort niet warm te worden. In elk geval niet warmer dan je hand. Na een rit van 200 km is die van mijn Dyane 6 b.v. nog net zo warm als de buitenlucht ... En dat nota bene met de originele puntjesontsteking.

Onder andere een verkeerde contactpunt-afstand of een slechte condensator (een nieuwe condensator kan net zo goed slecht zijn) kunnen een bobine doen oververhitten.
Benzinefilters plaats ik altijd vlak voor de ingang van de carburateur. Dat de slang net lang genoeg is om een mooi ontspannen bochtje naar beneden te maken. Nog nooit problemen mee gehad.
Ouwe meuk is leuk!
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik heb ook ooit een dergelijk probleem gehad. Na een maand startte de motor helemaal niet meer. Bleek dat de motor zijn compressie verloren had. Ik heb dat toen opgelost door er een nieuwe (tweedehands) motor in te steken. Maar dat heb ik enkel gedaan omdat ik niet genoeg verstand heb van de motor om het probleem te kunnen vinden. Het kan natuurlijk iets anders zijn maar ik vermeld het graag even 

2cv special 1986
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Hallo, moest laatst met mijn eendje naar de rdw wegens chassis wissel, na een prima rit van Apeldoorn naar Almelo , mij aldaar aangemeld, moest mijn auto naar een ander rijvak verplaatsen. Maarrr ik kreeg de motor niet gestart wat ik ook probeerde. De bobine is minstens 15 jaar of wel 34 jaar oud en heb nog contactpuntjes. Heb advies van Burton dat er verschillende bobines zijn, in verschillende prijs klasse. Er is er zelfs 1 speciaal voor bij de 123 onsteking. Wat is wijsheid en gaat dit helpen?
-
- Heavy user
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Grote kans dat het helpt.
Startte hij na afkoelen wel weer?
Ik vertrouw geen enkele zwarte origineel lijkende bobine meer...
Startte hij na afkoelen wel weer?
Ik vertrouw geen enkele zwarte origineel lijkende bobine meer...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
over die bobine: ik heb nu bij 3 eenden precies deElde storing gehad. Aan de bobines niets te zien.. Bobine vervangen en probleem is weg.
Ik heb nu een dyna bobina, al jaren. Die blijft goed.
Gr Rob
Ik heb nu een dyna bobina, al jaren. Die blijft goed.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Hallo.
Ik heb in mijn azu een harley davidson bobine zitten.
Werkt perfect een een hele sterke vonk
Te verkrijgen bij de eeec
Ik heb in mijn azu een harley davidson bobine zitten.
Werkt perfect een een hele sterke vonk
Te verkrijgen bij de eeec
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Geloof dat de Harley bobines goed werken hoor, maar ben ooit een Harley shop binnengelopen. Daar zeiden ze dat deze bobines ook voldoende koeling nodig hadden, omdat ze anders gingen storen.
Daarnaast gebruiken ze op de Ural Dnepr vaak weer de 2cv bobines.
Soms denk ik wel eens wat van ver komt, is ook beter.
Daarnaast gebruiken ze op de Ural Dnepr vaak weer de 2cv bobines.
Soms denk ik wel eens wat van ver komt, is ook beter.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Ik heb een goedkope dubbele bobine via Aliexpress besteld.
Voorlopig doet ie het ook nog.
Heb ik nu als reserve bij me.
Voorlopig doet ie het ook nog.
Heb ik nu als reserve bij me.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Af en toe start + rij problemen - gerelateerd?
Ik ben bij Alie ook weleens aan het zoeken geweest maar niet echt iets gevonden.
Kun je aangeven welke je hebt?
Kun je aangeven welke je hebt?