Bobine
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 20 aug, 2011 08:49
- Locatie: Hellenthal (D)
Bobine
Met dank aan andere 2cv heb ik vorig weekend onderweg mijn bobine vervangen voor een geleende. Mijn 2cv reed meteen weer heerlijk. Dus zondag zelf een nieuwe gekocht.
Afgelopen woensdag gemonteerd en een rit gemaakt. Start bij koude motor ging goed. Na ongeveer 65 km de 2cv geparkeerd en een uurtje later weer gestart. Nog ongeveer 10 km gereden en weer ruim een uur geparkeerd. De bobine verhindert sinds die twee keer elke start. Oude bobine werkt goed bij koude motor, maar wordt na 50 a 60 km te heet.
Wat kan het probleem met de nieuwe bobine zijn?
En dan meteen vraag twee bij de bobine zitten twee kunststof steunen, beiden zijn exact hetzelfde, terwijl ik een linkse en rechtse steun zou verwachten. Met twee exact dezelfde komen de boutgaatjes niet overeen.
Heeft de leverancier zich vergist of wordt dat nu eenmaal zo gemaakt?
Afgelopen woensdag gemonteerd en een rit gemaakt. Start bij koude motor ging goed. Na ongeveer 65 km de 2cv geparkeerd en een uurtje later weer gestart. Nog ongeveer 10 km gereden en weer ruim een uur geparkeerd. De bobine verhindert sinds die twee keer elke start. Oude bobine werkt goed bij koude motor, maar wordt na 50 a 60 km te heet.
Wat kan het probleem met de nieuwe bobine zijn?
En dan meteen vraag twee bij de bobine zitten twee kunststof steunen, beiden zijn exact hetzelfde, terwijl ik een linkse en rechtse steun zou verwachten. Met twee exact dezelfde komen de boutgaatjes niet overeen.
Heeft de leverancier zich vergist of wordt dat nu eenmaal zo gemaakt?
Zoals je op dit forum de laatste tijd vaker hebt kunnen lezen is de kwaliteit van nieuwe bobines bedroevend slecht .
Ga er maar vanuit dat die nieuwe bobine de geest heeft gegeven.
Dus ruilen tegen een andere, of gewoon weg smijten.
Die kunststof steunen die bij de nieuwe bobines geleverd worden kloppen vaak niet, dan heb je twee dezelfde, in plaats van een linker en een rechter.
Ik zou de oude steuntjes weer gebruiken.
Kijk hier ook eens i.v.m. die bobine :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=927 ... &start=180
Ga er maar vanuit dat die nieuwe bobine de geest heeft gegeven.
Dus ruilen tegen een andere, of gewoon weg smijten.
Die kunststof steunen die bij de nieuwe bobines geleverd worden kloppen vaak niet, dan heb je twee dezelfde, in plaats van een linker en een rechter.
Ik zou de oude steuntjes weer gebruiken.
Kijk hier ook eens i.v.m. die bobine :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=927 ... &start=180
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
De bobine is zo'n beetje het meest gehate onderdeel van de 2CV, omdat zelfs nieuwe bobines het vaak snel begeven. Toch kan je er wel wat aan doen.
Als de puntjes te krap staan loopt er relatief te lang stroom door de bobine en wordt hij te heet. De kans dat hij dan kapot gaat is dan groot.
De oplossing ligt voor de hand. Installeer een 123 ontsteking en er wordt altijd stroom even lang door de bobine gestuurd, zodat deze nooit meer te heet wordt. Puntjes afstellen is er ook niet meer bij.
Als de puntjes te krap staan loopt er relatief te lang stroom door de bobine en wordt hij te heet. De kans dat hij dan kapot gaat is dan groot.
De oplossing ligt voor de hand. Installeer een 123 ontsteking en er wordt altijd stroom even lang door de bobine gestuurd, zodat deze nooit meer te heet wordt. Puntjes afstellen is er ook niet meer bij.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 20 aug, 2011 08:49
- Locatie: Hellenthal (D)
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Deze bijvoorbeeld?
Geen ervaring mee maar ben wel in de markt voor een Dyna.
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... fe335a439c
Vergeet dan niet een beugel mee te bestellen
Geen ervaring mee maar ben wel in de markt voor een Dyna.
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... fe335a439c
Vergeet dan niet een beugel mee te bestellen
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Er zijn ook diverse motor-onderdelen leveranciers die deze bobine verkopen.
Ik heb een setje van twee gekocht en daar zaten zelfs bougie doppen bij
Een beugel kun je heel eenvoudig zelf maken van een stukje (aluminium) hoekprofiel.
Als je dan de gaatjes overneemt van de originele beugel dan hoef je zelfs geen aanpassingen te doen en kan het altijd weer terug naar origineel.
(maar dat wil je echt niet meer)
Ik heb een setje van twee gekocht en daar zaten zelfs bougie doppen bij
Een beugel kun je heel eenvoudig zelf maken van een stukje (aluminium) hoekprofiel.
Als je dan de gaatjes overneemt van de originele beugel dan hoef je zelfs geen aanpassingen te doen en kan het altijd weer terug naar origineel.
(maar dat wil je echt niet meer)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Ik denk dat Kulio bedoelt dat wanneer je een 123 hebt je de ventilator nooit meer los hoeft te halen..
Hierdoor kun je je oliekoeler ook niet meer schoonmaken..
Kortom als je een 123 hebt dan:
- je hebt schijnbaar geen slijtage meer krijgt van je dynamoriem;
- je kunt je oliekoeler niet meer vanaf de achterzijde doorblazen;
- breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.
nu heb ik zelf een 123 op mn auto's en heb alledrie van bovenstaande zaken wel gehad/kunnen uitvoeren..
Hierdoor kun je je oliekoeler ook niet meer schoonmaken..
Kortom als je een 123 hebt dan:
- je hebt schijnbaar geen slijtage meer krijgt van je dynamoriem;
- je kunt je oliekoeler niet meer vanaf de achterzijde doorblazen;
- breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.
nu heb ik zelf een 123 op mn auto's en heb alledrie van bovenstaande zaken wel gehad/kunnen uitvoeren..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg