Mijn blauwe race-eend

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
Gerchen
Beginner
Beginner

Mijn blauwe race-eend

Bericht door Gerchen » zo 16 okt, 2016 00:02

Hallo allemaal,

Ik droomde al lang over het hebben van een rijbewijs en een auto, het liefst een eendje, een volkswagen busje of een oude Volvo.
Drie jaar geleden kochten mijn ouders een eendje uit 1986, af en toe reed ik een klein stukje. Een half jaar geleden heb ik hem overgekocht. Na jaren dromen had ik een eigen auto, ondertussen volgde ik rijlessen en haalde ik 2 maanden geleden mijn rijbewijs (in 1 keer :-) ).

Mijn naam is Chenjerai, ik ben 25 en studeer Criminologie. Ik woon in Amsterdam maar laat de eend voorlopig nog even in het rustige Brummen staan. Een maand geleden ben ik wezen kamperen met de eend (en mijn vriend). Dit was een waar genoegen, voor de dagen dat hij het deed... Na drie dagen toeren starte hij ineens heel moeizaam en kwam hij nauwelijks vooruit. Met een leenauto kwam mijn vader ons 'redden'. De contactpunten bleken doorgebrand. Met enige moeite kregen we hem weer lopend met nieuwe contactpunten. Helemaal lekker liep hij nog niet. Na thuiskomt opnieuw afgesteld, toen bleek dat de contactpunten na kort gebruik vanzelf iets verder uit elkaar gingen staan. We vermoeden dat de nokkenas versleten is. We besloten over te stappen naar elektronische ontsteking wat we al langer in gedachten hadden.

Het monteren bleek eenvoudiger dan we dachten, nu loopt hij perfect, of liep perfect. Op dit moment ligt de moter er namelijk uit. Naast de startproblemen hadden we al een tijdje last van olielekkage, twee weken geleden eindelijk begonnen aan de grote klus, de motor er uit en de lekkage opsporen.

Toen de motor er uit was en uit elkaar lag bleek de koppelingsschijf behoorlijk ingesleten. Ook de olievulpijp was aan vervanging toe. Na wat poetswerk ontdekten we ook nog een scheurtje in de oliekoeler. Mogelijk kwam de olie lekkage hiervandaan. De grote oliekering hebben we ook vervangen.

Ik hoop op dit forum wijzer te worden over alle technische aspecten van de eend :) en ben heel benieuwd naar alle verhalen en ervaringen. Ik doe het klussen nu samen met mijn vader, die al langer ervaring heeft met een eend. Op dit forum wil ik een beetje bijhouden wat we gedaan hebben en hoe.

Komende weken, maanden, jaren wil ik nog graag bezig met het vervangen van de bodemplaten en opnieuw spuiten van de eend.

Groet,
Chenjerai

Afbeelding
parkeren kan beter...

Afbeelding
de moter is er uit

Afbeelding
schoonmaken en speuren naar onderdelen die vervangen moeten worden

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 16 okt, 2016 09:30

Gefeliciteerd met je rijbewijs en je eigen Eend :D
Auto ziet er nog goed uit.

Het lijkt me overigens niet dat door een versleten nokkenas je puntjes wijder gaan staan.
De kwaliteit van de momenteel verkrijgbare contactpunten is wel slecht, dus verstandig dat jullie een elektronische ontsteking hebben geplaatst.

Nou je de motor er toch uit hebt en je wilt de motor lek vrij maken (iets zweten blijven ze altijd wel doen) is het misschien ook wel handig om je brilrubbers te vervangen.

Onder de cilinders lopen buisjes, hierin zitten de stoterstangen en er loopt olie door. Daar waar deze buisjes de motor weer in gaan zitten de zogenaamde brilrubbers.
Om deze te vervangen moeten wel de cilinderkoppen worden verwijderd.

Hier op het forum is genoeg informatie te vinden en anders worden je vragen hier wel beantwoord, succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gerchen
Beginner
Beginner

Bericht door Gerchen » zo 16 okt, 2016 22:48

Dankjewel :-)

Brilrubbers had ik nog nooit van gehoord, maar heb er nu het een en ander over gelezen en ga daar zeker naar kijken!
Hij lekte nu altijd een klein plasje nadat ik een stuk gereden had.

Dit jaar heb ik nog de verzekering waarbij de auto in december, januari en februari niet mag rijden, genoeg tijd om te klussen dus. Hierna wil ik denk ik wel een verzekering waarbij ik wel het hele jaar kan rijden.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 17 okt, 2016 19:39

Ik denk dat jij de houderschapsbelasting bedoelt i.p.v. de verzekering; je betaalt nu een kwart van het jaartarief en dan mag je dec, jan en feb. niet rijden.

Als je het hele jaar wilt rijden zal je de volledige houderschapsbelasting moeten betalen. :)

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 17 okt, 2016 19:43

Dat dacht ik ook al.
Alleen is het zo dat je januari februari en december niet mag rijden.
Komende maand december heeft niets te maken met januari en februari 2017.
Dat betekent dat je in december dus al weer kunt kiezen om in januari weer te rijden

Het scheelt je op jaarbasis ongeveer 100 euro met een eend op benzine.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 17 okt, 2016 19:54

@Thijs, je hebt gelijk, bedankt voor de aanvulling :D

Gerchen
Beginner
Beginner

Bericht door Gerchen » di 18 okt, 2016 10:38

Ja! Dat bedoel ik idd!
Oja, als het klussen dan opschiet verander ik de belasting in December.

Rijden jullie het hele jaar door?

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » di 18 okt, 2016 12:53

Ja hoor. Ik heb altijd 1 auto welke het hele jaar door de weg op mag.
Maar het is je eigen keuze.
Een Eend doet het prima in de winter en als je de kachelslangen e.d. up to dat houdt is het helemaal niet zo koud als iedereen je wil doen geloven.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 18 okt, 2016 18:13

Ik heb 3 Eendachtigen, 2 zitten in het kwarttarief en rijden dus 3 maanden niet, de 3e is belastingvrij omdat die zo oud is. Die mag ik dus het hele jaar gebruiken, maar dat doe ik niet.
Heb ook nog een BX, en die is oud genoeg om in het kwarttarief te mogen, maar omdat ik toch een auto nodig heb, betaal ik voor die het hele jaar :wink:

Plaats reactie