tikken in het blok na olie douche
tikken in het blok na olie douche
In het verleden op het forum met de zoek functionaliteit alles wel kunnen vinden, maar nu loop ik echt vast.
Wat is er aan de hand:
- Mijn eend had wat moeite met starten
- Opgelost door de bougies te vervangen.
- Meteen ook de olie bijgevuld eend verbruikt amper olie.
- Motor starte en liep meteen weer prima
Bij het sluiten van de olievulpijp heb ik niet gemerkt dat het sluitmechanisme "minder" was, dit is dan ook tijdens het rijden los gekomen (op de puntlas afgebroken.) Met als resultaat een olie douche onder de motorkap. Mijn partner merkte dit pas bij het parkeren (max 30km ik denk minder).
- Olie voor zover mogelijk opgeruimd
- Olie bijgevuld, ergens tussen 0.5 en 1 ltr niet gemeten leek me toen niet belangrijk
- Olievulpijp dekseltje dichtgemaakt met een tyrap
Na deze gebeurtenissen tikt het blok flink bij toeren, zo ongeveer net voordat je wil schakelen. Het tikken (een roffel) hoor je in alle versnellingen en ook in z'n vrij. Zowel warm als koud. Stationair loop het blokje heel mooi (fluister stil).
Zelf al geprobeerd
- Olievulpijp vervangen
- Bougies nog een keer vervangen met verse set (Eyquem zat er voor alle ellende ook in)
- Kleppen gesteld
- Met alle beplating verwijderd en met een stofzuigerbuis aan het oor geprobeerd de locatie van het geluid te vinden, het geluid is te hard om echt goed te bepalen maar ik denk dat het in het blok zit. Zeker niet in losse onderdelen rond het blok en het geluid is ook niet sterker bij het linker of rechter kleppendeksel.
De herfstvakantie breekt hier in het zuiden bijna aan dus tijd om te gaan klussen, wie heeft er nog tips.
Wat is er aan de hand:
- Mijn eend had wat moeite met starten
- Opgelost door de bougies te vervangen.
- Meteen ook de olie bijgevuld eend verbruikt amper olie.
- Motor starte en liep meteen weer prima
Bij het sluiten van de olievulpijp heb ik niet gemerkt dat het sluitmechanisme "minder" was, dit is dan ook tijdens het rijden los gekomen (op de puntlas afgebroken.) Met als resultaat een olie douche onder de motorkap. Mijn partner merkte dit pas bij het parkeren (max 30km ik denk minder).
- Olie voor zover mogelijk opgeruimd
- Olie bijgevuld, ergens tussen 0.5 en 1 ltr niet gemeten leek me toen niet belangrijk
- Olievulpijp dekseltje dichtgemaakt met een tyrap
Na deze gebeurtenissen tikt het blok flink bij toeren, zo ongeveer net voordat je wil schakelen. Het tikken (een roffel) hoor je in alle versnellingen en ook in z'n vrij. Zowel warm als koud. Stationair loop het blokje heel mooi (fluister stil).
Zelf al geprobeerd
- Olievulpijp vervangen
- Bougies nog een keer vervangen met verse set (Eyquem zat er voor alle ellende ook in)
- Kleppen gesteld
- Met alle beplating verwijderd en met een stofzuigerbuis aan het oor geprobeerd de locatie van het geluid te vinden, het geluid is te hard om echt goed te bepalen maar ik denk dat het in het blok zit. Zeker niet in losse onderdelen rond het blok en het geluid is ook niet sterker bij het linker of rechter kleppendeksel.
De herfstvakantie breekt hier in het zuiden bijna aan dus tijd om te gaan klussen, wie heeft er nog tips.
Iedereen is ergens een noob, ik toevallig hier.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
zit je olie dekseltje wel echt goed dicht? als dat met het tyrapje nog een beetje open staat, kan ik me voorstellen dat dit nieuwe geluiden veroorzaakt.
Door rijden met open vulpijp en 1L olie verlies kan er volgens mij weinig kapot gaan, wat slechte geluiden veroorzaakt.
Misschien maar een keer kleppen stellen?, dat kan nooit kwaad.
Door rijden met open vulpijp en 1L olie verlies kan er volgens mij weinig kapot gaan, wat slechte geluiden veroorzaakt.
Misschien maar een keer kleppen stellen?, dat kan nooit kwaad.
@Bartje Vulpijp was vevangen en kleppen zijn gesteld issue daarmee niet opgelost.
@Verkuilm Net voordat de olievulpijp het begaf had ik olie bijgevuld, goed mogelijk dat ik daarmee ook het scharnier het laatste zetje naar kapot heb gegeven.
ik weet dus redelijk zeker dat ik max 1 ltr ben kwijt geraakt. (bij een voldoende oliepijl)
Het vreemde is dat de motor echt heel soepel en stil loopt (zoals normaal) tot een bepaald toerental. Waarbij het niet uitmaakt in welke versnelling, belast of onbelast. Ik heb gisteren een takeletje gekocht en ga dit weekend voor de eerste keer in mijn leven het blokje er maar uithalen. Eens kijken of ik een beschadigde oliepomp kan herkennen
Bedankt voor het meedenken!
@Verkuilm Net voordat de olievulpijp het begaf had ik olie bijgevuld, goed mogelijk dat ik daarmee ook het scharnier het laatste zetje naar kapot heb gegeven.
ik weet dus redelijk zeker dat ik max 1 ltr ben kwijt geraakt. (bij een voldoende oliepijl)
Het vreemde is dat de motor echt heel soepel en stil loopt (zoals normaal) tot een bepaald toerental. Waarbij het niet uitmaakt in welke versnelling, belast of onbelast. Ik heb gisteren een takeletje gekocht en ga dit weekend voor de eerste keer in mijn leven het blokje er maar uithalen. Eens kijken of ik een beschadigde oliepomp kan herkennen
Bedankt voor het meedenken!
Iedereen is ergens een noob, ik toevallig hier.
Te strakke kleppendeksels lijkt me niet.
Tikken is begonnen voordat ik de kleppendeksels ook maar heb aangeraakt, en het geluid komt ook niet van links of rechts, daarvoor heb ik de luisteren door een buis tip gebruikt die ik elders op het forum had gevonden.
Ook heb ik mijn hand op de kleppendeksels gehad om te voelen of daar de tik vandaan kwam (nog voor het stellen)
Tikken is begonnen voordat ik de kleppendeksels ook maar heb aangeraakt, en het geluid komt ook niet van links of rechts, daarvoor heb ik de luisteren door een buis tip gebruikt die ik elders op het forum had gevonden.
Ook heb ik mijn hand op de kleppendeksels gehad om te voelen of daar de tik vandaan kwam (nog voor het stellen)
Iedereen is ergens een noob, ik toevallig hier.
Blok is uit de auto, viel voor een eerste keer best mee.
Gelukkig had ik al lang geleden geleerd dat de combinatie van geduld en wd40 een goede keus is
Ben bij de oliepomp gekomen.
Oliepomp ziet er netjes uit, geen bramen of krassen.
Morgen maar eens naar de cilinders gaan kijken,
Tips blijven welkom
Gelukkig had ik al lang geleden geleerd dat de combinatie van geduld en wd40 een goede keus is
Ben bij de oliepomp gekomen.
Oliepomp ziet er netjes uit, geen bramen of krassen.
Morgen maar eens naar de cilinders gaan kijken,
Tips blijven welkom
Iedereen is ergens een noob, ik toevallig hier.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Gevonden
Big end lager voor de linker cilinder heeft dik 1 mm speling, hier gaat dikkere olie niet helpen vrees ik.
Gelukkig geen schade in de cilinders of aan de zuigers.
Ik heb in de hoek van mijn garage nog een oud blok staan, in het verleden gekregen, ontbreken flink wat onderdelen aan.
Vraagje:
Zijn alle krukassen onderling uitwisselbaar?
Het blok met de krukas met speling is een a06-664 en het "sloop"blok een AK2
Big end lager voor de linker cilinder heeft dik 1 mm speling, hier gaat dikkere olie niet helpen vrees ik.
Gelukkig geen schade in de cilinders of aan de zuigers.
Ik heb in de hoek van mijn garage nog een oud blok staan, in het verleden gekregen, ontbreken flink wat onderdelen aan.
Vraagje:
Zijn alle krukassen onderling uitwisselbaar?
Het blok met de krukas met speling is een a06-664 en het "sloop"blok een AK2
Iedereen is ergens een noob, ik toevallig hier.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Ik herkende het gelijk aan je eerste post...
ook twee keer de vulpijp open laten staan.
gelukkig kwam je er op tijd achter. Ik kwam er achter op de A2 toen mijn big-end lager er incl. de helft van de drijfstang door het blok uitvloog. een gat van 7cm doorsnee tot gevolg en een cilinder die de cilinderkop finaal aan gort heeft geslagen..... geen aanrader.
ook twee keer de vulpijp open laten staan.
gelukkig kwam je er op tijd achter. Ik kwam er achter op de A2 toen mijn big-end lager er incl. de helft van de drijfstang door het blok uitvloog. een gat van 7cm doorsnee tot gevolg en een cilinder die de cilinderkop finaal aan gort heeft geslagen..... geen aanrader.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU