Geen vonk
Geen vonk
Hallo allemaal
Ik heb een 2cv6 special uit 1981 maar ik zit mett het volgende probleem:
De bougies vonken niet.
De bobine heb ik laten testen en werkt nog prima.
Er zit een electrische ontsteking op die krijgt vanaf het contactslot zijn + en zit ook goed aangesloten op de bobine, de - van de electrische ontsteking maakt ook zijn verbinding met de massa van de auto als 1 van de zuigers op de juiste stand staat.
Ook krijg ik dat 12v op de ingang van de bobine maar nog steeds geen vonk!
Wie kan mijn helpen?
Alvast bedankt
Ik heb een 2cv6 special uit 1981 maar ik zit mett het volgende probleem:
De bougies vonken niet.
De bobine heb ik laten testen en werkt nog prima.
Er zit een electrische ontsteking op die krijgt vanaf het contactslot zijn + en zit ook goed aangesloten op de bobine, de - van de electrische ontsteking maakt ook zijn verbinding met de massa van de auto als 1 van de zuigers op de juiste stand staat.
Ook krijg ik dat 12v op de ingang van de bobine maar nog steeds geen vonk!
Wie kan mijn helpen?
Alvast bedankt
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Meet het volgende eens:
Draden van ontsteking naar bobine los, voltmeter aan deze draden, kontakt uit, kontakt aan, motor met de hand tornen.
De spanning moet van 0 naar 12 V gaan.
Op de 123 zit een ledje, dat moet aan- en uit gaan.
Bedenk: er zit een schakeling in de 123 die hem afschakelt als je langer dan zoveel tellen het kontakt aanzet maar de motor draait niet. Bescherming bobine.
Als bovenstaande goed is, dan is je bobine verdacht. Je meet hem ohms door, maar hij kan bij hoge spanning intern doorslaan en dan doet ie het niet. dit kan je meten, met een megger. Maar die hebben niet veel mensen in huis.
Gr Rob
Draden van ontsteking naar bobine los, voltmeter aan deze draden, kontakt uit, kontakt aan, motor met de hand tornen.
De spanning moet van 0 naar 12 V gaan.
Op de 123 zit een ledje, dat moet aan- en uit gaan.
Bedenk: er zit een schakeling in de 123 die hem afschakelt als je langer dan zoveel tellen het kontakt aanzet maar de motor draait niet. Bescherming bobine.
Als bovenstaande goed is, dan is je bobine verdacht. Je meet hem ohms door, maar hij kan bij hoge spanning intern doorslaan en dan doet ie het niet. dit kan je meten, met een megger. Maar die hebben niet veel mensen in huis.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
oke.
Het ledje gaat branden en ik krijg 12 v van uit de ontsteking naar me bobine.
Ik wist niet dat hij het contact verbreekt na een tijdje, maar als ik contact maak en meteen start dan krijg ik ook geen vonk op me kabel.
Het rare is ook dat ik de bobine op een test bankje heb gehad en bijde uithangen gaven een vonk van 1,5/2 cm dus de bobine is goed zou je zeggen. Voor de zekerheid zal ik hem vanavond ook nog even meggeren
Hillis met een megger kan je ook de isolatiewaarden meteen dan laat je er een spanning van 50v tot 1000v door heen gaan en zie je bij hoeveel ohm hij doorslaat.
Het ledje gaat branden en ik krijg 12 v van uit de ontsteking naar me bobine.
Ik wist niet dat hij het contact verbreekt na een tijdje, maar als ik contact maak en meteen start dan krijg ik ook geen vonk op me kabel.
Het rare is ook dat ik de bobine op een test bankje heb gehad en bijde uithangen gaven een vonk van 1,5/2 cm dus de bobine is goed zou je zeggen. Voor de zekerheid zal ik hem vanavond ook nog even meggeren
Hillis met een megger kan je ook de isolatiewaarden meteen dan laat je er een spanning van 50v tot 1000v door heen gaan en zie je bij hoeveel ohm hij doorslaat.
2cv6 special 1981
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Spoelstra: maar gaat het ledje ook uit als je tornt?
Meet de bougie kabels eens ohms?
Soms zit er een weerstand in om de radio te ontstoren. Als die gaan oxideren geven ze de hoogspanning niet door.
gr Rob
Meet de bougie kabels eens ohms?
Soms zit er een weerstand in om de radio te ontstoren. Als die gaan oxideren geven ze de hoogspanning niet door.
gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Het ledje gaat ook uit als ik ronddraai.
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden het magneetjes of koolstofbokje op me nokas die voor de verbinding zorgt met de massa op het punt dat hij moet ontsteken maakt slecht verbinding.
Vanavond ga ik testen met een reserve 123-ontsteking van iemand anders.
De isolatieweerstand is ook hoog genoeg hij slaat niet door.
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden het magneetjes of koolstofbokje op me nokas die voor de verbinding zorgt met de massa op het punt dat hij moet ontsteken maakt slecht verbinding.
Vanavond ga ik testen met een reserve 123-ontsteking van iemand anders.
De isolatieweerstand is ook hoog genoeg hij slaat niet door.
2cv6 special 1981
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Naja ik heb er nu een nieuwe 123-ontsteking op.
Maar ik krijg nu ook geen 12 v op me bobine, er komt wel 12v van me contactslot af naar de ontsteking en op het huis van de ontsteking de massa. Maar krijg er niks uit.
Zo een beetje alles vervangen maar geen resultaat.
Iemand een idee?
Maar ik krijg nu ook geen 12 v op me bobine, er komt wel 12v van me contactslot af naar de ontsteking en op het huis van de ontsteking de massa. Maar krijg er niks uit.
Zo een beetje alles vervangen maar geen resultaat.
Iemand een idee?
2cv6 special 1981
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Wat nog kan:
In de plus draad van de accu naar de 123 zit een slechte verbinding. Zo lang je geen stroom trekt meet je 12 V op de 123. Als je gaat starten dan zakt de spanning in en werkt het niet.
Leg eens een aparte draad van de 12 V van de accu naar de 123? En dan starten?
Gr Rob
In de plus draad van de accu naar de 123 zit een slechte verbinding. Zo lang je geen stroom trekt meet je 12 V op de 123. Als je gaat starten dan zakt de spanning in en werkt het niet.
Leg eens een aparte draad van de 12 V van de accu naar de 123? En dan starten?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht