Raar metaalgeluid

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Braatsche

Raar metaalgeluid

Bericht door Braatsche » vr 17 jun, 2005 08:12

Hallo,

bij het afremmen en optrekken en op slecht wegdek is er een taktaktakgeluid te horen. Volgens berichtjes op het forum zou dat een versleten homokinetische koppeling kunnen zijn, maar in de bochten maakt hij geen lawaai, de cardanassen heb ik net opengehad om nieuwe rubbers te zetten en daar zat geen spel op (heb dan maar gebruik gemaakt om een hoop nieuw grafietvet in te smeren). Het geluid is ook niet met een regelmaat te horen (ttz, soms hoor je het als je over een vluchtheuvel rijdt, dan weer niet, soms hoor je het op betonnen wegdek met platen, dan weer niet).
De auto stuurt ook niet zwaar, dus ik veronderstel dat het chassis nog niet doorgeknikt is (auto is 2 weken geluid gekeurd zonder enige opmerking), de driehoekplaatjes bij de motor staan ook nog niet bol (teken van geknikt chassis). Zou het kunnen dat de lagers van de wielen of draagarmen kapot zijn? De auto heeft 105.000km.
Ik weet het echt niet meer....

Thx

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 17 jun, 2005 08:39

Het geluid lijkt wel van voren te komen?
Anders denk ik aan een veerbus met wat speling.
Dat kan ook wat klapperende geluiden geven bij een hobbelige weg.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Braatsche

Bericht door Braatsche » vr 17 jun, 2005 09:48

Ja, het geluid komt zo precies van aan de voetenbak. Ik dacht eerst dat het te maken had met het stuurhuis of de as die de linker en rechterdraagarm met elkaar verbindt, of dat de beugels die die as op het chassis houden spel hadden. Maar dat zouden ze toch afgekeurd moeten hebben...

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » vr 17 jun, 2005 10:22

Kijk eens of je binnenscherm niet scheef zit.....

Als ie uit de rubber blokjes op het chassis is geschoten kan ie tussen je chassispoot en draagarm inkomen en dat maakt een metaalgeluid bij inveren....Ook kan ie tegen je aandrijfas lopen.

even je binnenscherm terug duwen en het is over...
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 17 jun, 2005 11:03

Stop zoeken!! En ook even met rijden!!
Draai eerst eens even de traversebouten die van boven naar benenden door je voorste chassisbalken zitten (4 stuks, idd ter hoogte van je voetenbak) een stukkie vaster aan met een momentsleutel, ik geloof ongeveer 60 ..(iets). Staat wel in de vraagbaak.
Overigens heb je er ook 4 aan de achterkant, ook twee aan iedere lange kant van de wagen. Er hoort tussen twee bouten ook een langwerpig borgplaatje te zitten.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Braatsche

Bericht door Braatsche » vr 17 jun, 2005 11:51

Oei, kan dat kwaad als ik er nog mee rijdt? Ik zit nu op mijn werk en moet nog een 20km rijden voordat ik thuis ben. Ik hoop toch niet dat alles loskomt als ik nog rij.
Waar zie je die traversebouten juist zitten? Kwestie van niet uren te zoeken. Moet je langs onder of langs boven kijken?

Thx

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 17 jun, 2005 14:35

Transversebouten zijn de bouten die je ziet zitten onder je chassis. Aan de voorkant zitten ze vlak voor de plaats waar je chassis knikt als het verrot is.

En die 60 zal wek 60 kg/meter zijn. Echter, het is nogal lullig als die dingen knappen (in het bijzonder als je er net onder ligt om ze aan te draaien) dus controleer wel even of het inderdaad 60 kg/meter is.

En voor alle zekerheid plaats je natuurlijk een stevige steun onder je chassis als je aan die transversebouten gaat rommelen. Een Eend is licht, tenzij het ding bovenop je ligt.

Tijdelijke oplossing: even die moeren aandraaien met een gewone ringsleutel ofzo. Lekker stevig, maar niet te stevig. Echter, niet losdraaien. En je zet natuurlijk even een steuntje onder je chassis. Gewoon voor de zekerheid.
Afblijven.

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » vr 17 jun, 2005 21:14

Ik denk niet dat het de traversebouten zijn want als daar speling op zit merk je het in de bochten.
Kijk eens of de voorspatborden niet tegen de de draagarmen komen bij het scharnierpunt van de draagarmen met de vooras.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » za 18 jun, 2005 10:34

Hanzzl schreef:Stop zoeken!! En ook even met rijden!!
Draai eerst eens even de traversebouten die van boven naar benenden door je voorste chassisbalken zitten (4 stuks, idd ter hoogte van je voetenbak) een stukkie vaster aan met een momentsleutel, ik geloof ongeveer 60 ..(iets). Staat wel in de vraagbaak.
Overigens heb je er ook 4 aan de achterkant, ook twee aan iedere lange kant van de wagen. Er hoort tussen twee bouten ook een langwerpig borgplaatje te zitten.
mee eens, heb ik ook al eens gehad!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Re: Raar metaalgeluid

Bericht door Hanzzl69 » ma 20 jun, 2005 17:05

Braatsche schreef:bij het afremmen en optrekken en op slecht wegdek is er een taktaktakgeluid te horen.
Nou, voor mij is dat helaas een heel bekend geluid. Korte droge tikken. Na het aandraaien van de genoemde traversebouten was het geluid weg!
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Braatsche
Beginner
Beginner

Re: Raar metaalgeluid

Bericht door Braatsche » wo 22 jun, 2005 22:43

Ik heb nieuwe fuseepennen besteld. Dit weekend worden ze vervangen. Ik vermoed dat dit de oorzaak van mijn probleem is. Daarna zal ik zien...
Toch bedankt voor de massale reacties en tips!
Bèèèè zei de geit en ze dronk van het frisse Perrierwater!!

Plaats reactie