Welke uiterlijke kenmerken bij welk bouwjaar
-
- Heavy user
Welke uiterlijke kenmerken bij welk bouwjaar
Weet iemand een site waar ik kan vinden welke kenmerken op een 2CV in welk jaar werden ingevoerd?
Het gaat mij eigenlijk alleen om de 2CV6 van de latere bouwjaren.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de diverse verschillende plastic grilletjes.
Sommige hebben alleen een grijze rand, andere hebben er een chromen rand in of een zwarte rand.
Bij de knipperlichten zijn er zowel grijze als zwarte randen.
Achterlichten zijn er ook met een zwarte en grijze rand.
Mistlamp wel of niet standaard aangebracht.
Wie weet waar ik dat soort dingen kan vinden?
Het gaat mij eigenlijk alleen om de 2CV6 van de latere bouwjaren.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de diverse verschillende plastic grilletjes.
Sommige hebben alleen een grijze rand, andere hebben er een chromen rand in of een zwarte rand.
Bij de knipperlichten zijn er zowel grijze als zwarte randen.
Achterlichten zijn er ook met een zwarte en grijze rand.
Mistlamp wel of niet standaard aangebracht.
Wie weet waar ik dat soort dingen kan vinden?
-
- Veelvuldig poster
Na het invoeren van charleston zijn ze de knipperlicht en achterlicht houders zwart gaan maken. Later op alle modellen overgenomen omdat dit waarschijnlijk goedkoper was een soort.
Duitse eenden hadden kunststof hoekjes op bunpers, deurscharnieren en de beugel van het dak. Verder nog rubberbedekte beugels bij de dak sloten, kopsteunen en een achteruitrij licht. (schakelaar op de bak). De andere landen hadden een mistachterlicht.
Duitse eenden hadden kunststof hoekjes op bunpers, deurscharnieren en de beugel van het dak. Verder nog rubberbedekte beugels bij de dak sloten, kopsteunen en een achteruitrij licht. (schakelaar op de bak). De andere landen hadden een mistachterlicht.
diverse Citroens, wat anders.
Er worden veel "foutjes" gemaakt inderdaad qua kleurtjes en originaliteit.
Bij mijn weten is er geen "standaardwerk" waar dat in te vinden is....
Ik weet uit eigen ervaring redelijk veel, maar alleen van 2cv's van na 1970.
Er zijn veel (kleine) verschillen tussen sommige bouwjaren, soms niet helemaal te begrijpen. Kwam waarschijnlijk ook doordat Citroën ook wel eens van toeleverancier wisselde.
Of voorraden voor verschillende landen met verschillende uitvoeringen "door elkaar" gebruikte.
Duitse eenden zijn in ieder geval inderdaad goed herkenbaar door alle, in mijn ogen, nutteloze "veiligheidsopsmuk" zoals kapjes op scherpe bumperdelen en beschermprofielen op de dakranden etc etc.
Het ziet er erg "on-2cv" uit
Bij mijn weten is er geen "standaardwerk" waar dat in te vinden is....
Ik weet uit eigen ervaring redelijk veel, maar alleen van 2cv's van na 1970.
Er zijn veel (kleine) verschillen tussen sommige bouwjaren, soms niet helemaal te begrijpen. Kwam waarschijnlijk ook doordat Citroën ook wel eens van toeleverancier wisselde.
Of voorraden voor verschillende landen met verschillende uitvoeringen "door elkaar" gebruikte.
Duitse eenden zijn in ieder geval inderdaad goed herkenbaar door alle, in mijn ogen, nutteloze "veiligheidsopsmuk" zoals kapjes op scherpe bumperdelen en beschermprofielen op de dakranden etc etc.
Het ziet er erg "on-2cv" uit

-
- Heavy user
Ja de Duitse Eenden is een verhaal apart.
Ik heb er zelf 1 gehad welke zelfs af-fabriek was voorzien van 2 katalysatoren.
Maar qua kenmerken gaat het me vooral om de kleine dingetjes bij de laatste 2CV's.
Hier wordt veel door elkaar gebruikt maar wat nou precies juist is kan ik nergens vinden.
Werden bijvoorbeeld de eenden in de jaren 80 standaard geleverd met een dakje in de kleur van de auto of standaard met een zwart dakje?
Wanneer pas je nou bekleding toe met de zijkant van de stoel bekleed en wanneer niet?
Waren de wieldoppen altijd een optie? Of was dit bijvoorbeeld bij de Club standaard?
De vierkante koplampen vind ik ook zo mooi. Wanneer zijn deze toegepast?
Enz....
Ik heb er zelf 1 gehad welke zelfs af-fabriek was voorzien van 2 katalysatoren.
Maar qua kenmerken gaat het me vooral om de kleine dingetjes bij de laatste 2CV's.
Hier wordt veel door elkaar gebruikt maar wat nou precies juist is kan ik nergens vinden.
Werden bijvoorbeeld de eenden in de jaren 80 standaard geleverd met een dakje in de kleur van de auto of standaard met een zwart dakje?
Wanneer pas je nou bekleding toe met de zijkant van de stoel bekleed en wanneer niet?
Waren de wieldoppen altijd een optie? Of was dit bijvoorbeeld bij de Club standaard?
De vierkante koplampen vind ik ook zo mooi. Wanneer zijn deze toegepast?
Enz....
Een paar (kort door de eendebocht) antwoorden:
Eenden in de jaren 80
Club heeft altijd grote teller, binnensluitdak in de kleur, voorstoelen en stoffen bekleding met gesloten zijkanten, vierkante koplampen, sierlijst op de watergoot, plastic bies op de dorpel en chrome of zwarte grijze grille.
Special heeft altijd kleine teller, buitensluitdak in donker grijs,voor en achterbank met open zijkanten, ronde koplampen en grijs plastic grille.
Charleston heeft als enige eend wieldoppen en rvs siertrip op de dorpel.
Eenden in de jaren 80
Club heeft altijd grote teller, binnensluitdak in de kleur, voorstoelen en stoffen bekleding met gesloten zijkanten, vierkante koplampen, sierlijst op de watergoot, plastic bies op de dorpel en chrome of zwarte grijze grille.
Special heeft altijd kleine teller, buitensluitdak in donker grijs,voor en achterbank met open zijkanten, ronde koplampen en grijs plastic grille.
Charleston heeft als enige eend wieldoppen en rvs siertrip op de dorpel.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Veelvuldig poster
Ik verzamel al m'n hele leven informatie over de 2cv, bestudeer veel folders/vraagbaken en onderdelenboeken. Ook heb ik een paar jaar in het Ami magazijn gestaan en werk al zo'n jaar of twintig in eendengarages. Vandaar!Thijs schreef:Maar waar haal je deze informatie vandaan?
Misschien maar eens een boek schrijven

Maar ons eigen forum heeft ook al wat historie in huis:http://historie.2cv.nl/
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
In 1985 werden de achterlichthuizen en de knipperlichten voor zwart i.p.v. grijs. De Charlestons hebben altijd zwarte gehad.
Voor dit soort details is het Duitstalige boek van Ingo Meier, "Citroen 2CV" een aanrader.
Maar bestudeer foto's van nieuwe Eenden en folders, alhoewel ik in het bezit ben van een folder uit de jaren 70 waarin een auto gebouwd in Voorst (B) en Parijs naast elkaar staan, en (uiteraard
) zijn er detailverschillen.
Ik ben zelf ook een originaliteitsfreak, mooi dat ik blijkbaar niet de enigste ben.
Realiseer je wel dat er heel veel detailverschillen zijn; het verhaal van Eng Bo klopt, maar de laatste Club's hadden geen 4kante koplampen meer, maar kregen weer ronde. En de laatste Specials kregen ook tegen het einde van de produktie de brede bumper zoals de club hem al had.
Ik weet niet of laatstgenoemde veranderingen al in Parijs zijn doorgevoerd, of pas nadat de produktie naar Portugal was verplaatst.
Nog een voorbeeld, in Frankrijk was stoffen bekleding met voorstoelen i.p.v. een bank in een Special een optie, als je zoiets ziet, kan dat dus best origineel zijn.
(Maar dan moet de bekleding wel weer overeen komen met het bouwjaar van de auto he
)
@ Eng Bo, mijn zegen heb je, ik koop een exemplaar!
Voor dit soort details is het Duitstalige boek van Ingo Meier, "Citroen 2CV" een aanrader.
Maar bestudeer foto's van nieuwe Eenden en folders, alhoewel ik in het bezit ben van een folder uit de jaren 70 waarin een auto gebouwd in Voorst (B) en Parijs naast elkaar staan, en (uiteraard

Ik ben zelf ook een originaliteitsfreak, mooi dat ik blijkbaar niet de enigste ben.
Realiseer je wel dat er heel veel detailverschillen zijn; het verhaal van Eng Bo klopt, maar de laatste Club's hadden geen 4kante koplampen meer, maar kregen weer ronde. En de laatste Specials kregen ook tegen het einde van de produktie de brede bumper zoals de club hem al had.
Ik weet niet of laatstgenoemde veranderingen al in Parijs zijn doorgevoerd, of pas nadat de produktie naar Portugal was verplaatst.
Nog een voorbeeld, in Frankrijk was stoffen bekleding met voorstoelen i.p.v. een bank in een Special een optie, als je zoiets ziet, kan dat dus best origineel zijn.
(Maar dan moet de bekleding wel weer overeen komen met het bouwjaar van de auto he

@ Eng Bo, mijn zegen heb je, ik koop een exemplaar!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Heavy user
Niet dat ik zo'n originaliteitsfreak ben maar aangezien mijn Eend door de jaren heen voorzien is van onderdelen van diverse auto's vind ik het wel leuk om te kijken hoe origineel hij nog is.Ik ben zelf ook een originaliteitsfreak, mooi dat ik blijkbaar niet de enigste ben.
Misschien is er door het vervangen van een paar onderdeeltjes wel een mooi origineel geheel van te maken.
Zo valt het me vaak op dat bij de geheel gerestaureerd en volledig origineel Eenden juist vaak verkeerde onderdelen worden gemonteerd.
Als je meer dan 10.000,- euro betaalt voor een Eend dan mogen de achterspatborden toch wel gemonteerd zijn met de juiste schroefjes. En dan vind ik chromen koplampen wel een beetje jammer (afgezien van de Charleston).
Als je moedwillig een Eend aan het voorzien bent van niet-originele onderdelen dan ben je hem juist naar je eigen smaak aan het aankleden. Dat kan ook mooi zijn, ieder zijn smaak.
Maar misschien kom ik er wel achter dat er zo veel aangepast moet worden dat ik het er maar bij laat zitten....
Op internet is dus niet echt een overzicht te vinden anders dan op deze site?
Ja die info is wel te vinden...
HIER dus op het forum.....
Maar ik ben het 100% met jou en ook Bert eens!
Als je serieus betaalt voor een auto die origineel zou zijn, dan moet ie dat ook zijn vind ik.
Chromen koplampen word ik doodmoe van!
Zo niet origineel en allemaal van plastic.
In combinatie met H4 lampen begint de chroomlaag met 2 jaar te bobbelen door de extra warmte van H4.....
HIER dus op het forum.....
Maar ik ben het 100% met jou en ook Bert eens!
Als je serieus betaalt voor een auto die origineel zou zijn, dan moet ie dat ook zijn vind ik.
Chromen koplampen word ik doodmoe van!
Zo niet origineel en allemaal van plastic.
In combinatie met H4 lampen begint de chroomlaag met 2 jaar te bobbelen door de extra warmte van H4.....
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Tja, eigenlijk zijn alleen rode eenden mooi. Maar dat is weer een heel andere discussie
En gelukkig zit dat bij die van thijs dan wel goed.
Bijzonder dat je mensen hebt die het helemaal origineel willen hebben, en mensen die daar niet om geven. Ik hoor bij die laatste groep. Zo staat er ' special' acheterop en is het een club. Maar kleur vind ik dan weer wel een dingetje. Wel de orignele verf op bumpers en velgen.
Kom elk jaar een eendrijder uit de buurt tegen. Bij de standaard begroeting hoort een opmerking over mijn type aanduiding en een opmerking over de ral kleur van zijn velgen.
Zo zie je maar; ieder zijn eend
Gr Rob
En gelukkig zit dat bij die van thijs dan wel goed.
Bijzonder dat je mensen hebt die het helemaal origineel willen hebben, en mensen die daar niet om geven. Ik hoor bij die laatste groep. Zo staat er ' special' acheterop en is het een club. Maar kleur vind ik dan weer wel een dingetje. Wel de orignele verf op bumpers en velgen.
Kom elk jaar een eendrijder uit de buurt tegen. Bij de standaard begroeting hoort een opmerking over mijn type aanduiding en een opmerking over de ral kleur van zijn velgen.
Zo zie je maar; ieder zijn eend
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht