ratelende kleppen

Gesloten
Gebruikersavatar
Dre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: za 16 apr, 2005 17:17
Locatie: de lier
Contacteer:

ratelende kleppen

Bericht door Dre » vr 17 jun, 2005 21:13

Hoi
Als ik flink gas geef heb een ratelend geluid onder de mototrkap.
Zelf denk ik aan de kleppen zoja wat doe ik eraan, zoniet wat kan het dan wezen?
Ben ook nog orchideeendokter :)

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 17 jun, 2005 21:18

Kijk eerst je onsteking na, dat geratel kan ook pingelen zijn. Dat is niet goed voor je motortje. Als die goed staat, kan als nog naar je kleppen kijken.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 17 jun, 2005 21:34

Nou, als je kleppen tikken lijkt met het een logische zaak dat je eerst je kleppen steld, of denk ik te simpel, dat kan nooit kwaad en je merkt gelijk of dat het probleem was :roll:
2cv az 1968

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 17 jun, 2005 21:37

Het is meer dat je onsteking makkelijker te stellen is dan je kleppen en een ratelend geluid net zo goed pingelen kan zijn als je kleppen.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 17 jun, 2005 21:39

Ja tuurlijk, maar als je motor slecht loopt doe je in een middagje je ontsteking plus kleppen, is gewoon normaal onderhoud hoor, dat de gemiddelde eendrijder niet weet hoe hij zijn kleppen moet stellen is weer een ander verhaal, maar je kan het rustig iedere 20.000km doen hoor, loopt die echt veel beter van en is 20 minuten werk. :D
2cv az 1968

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 17 jun, 2005 21:52

offtopic:
20.000!! Ik km moet het om de 5000 km doen en dan staan ze al op 0,30.

Misschien ben ik iets te bang dat ik de boel kapot draai als ik het te vast zet, maar liever om het half jaar stellen dan hele boel moeten vervangen.

Ontopic;
Het kan trouwens ook in je blok zitten, zegmaar "een tik" in het blok. Het is iets dat veel nieuwere eenden hebben. Het is trouwens wel de moeite waard om het allemaal even na te kijken hoor.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 17 jun, 2005 21:57

Ik stel elke 20.000km eerder is echt niet nodig hoor, je moet het niet overdrijven natuurlijk. In mijn blok zit ook een "tik", maar daar is ie nu al 150.000km oud mee geworden, dus vind het allemaal prima. Nieuwe bougie's en kabels wil ook wel is helpen. :idea:
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Dre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: za 16 apr, 2005 17:17
Locatie: de lier
Contacteer:

Bericht door Dre » vr 17 jun, 2005 22:07

Het is niet dat ze niet goed loopt, we halen de 110 makkelijk.
Het is dat ze gaat ratelen bij meer toeren.
Dus kleppen stellen?
Ben ook nog orchideeendokter :)

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 17 jun, 2005 22:21

Ja ligt er natuurlijk aan wanneer dat voor het laatst gedaan is, wil niet zeggen dat dit de oplossing is, maar eerst normaal onderhoud en afstellen en dan pas verder zoeken, anders blijf je bezig.
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » za 18 jun, 2005 09:40

Casonline schreef:offtopic:
20.000!! Ik km moet het om de 5000 km doen en dan staan ze al op 0,30.

Misschien ben ik iets te bang dat ik de boel kapot draai als ik het te vast zet, maar liever om het half jaar stellen dan hele boel moeten vervangen.
Trek even de kopbouten wat na (voordat je gaat stellen). De kopbouten zijn de drie bouten waarmee je cilinderkop aan het carter vast zit. En controleer ook de speling op de as van de tuimelaar (stelmoertje helemaal los en dan voelen). Het stelmoertje hoeft inderdaad niet zo strak vast, maar wel strak genoeg.

Ratelende geluiden kunnen ook andere (loszittende) dingen zijn: ventilator die wat aanloopt, lager dynamo, loszittend luchtfilter, etc. Echt ratelen klinkt ook wat anders dan pingelen of kleppen. Als het onderhoud van de motor gewoon goed is, kun je verder naar dit soort dingen gaan zoeken. Anders eerst een 10.000 km-beurt uitvoeren.
La vie est belle.

Gesloten