complete update ruitenwissersysteem
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Frenkie, erg duidelijk is jouw verhaal niet.
Doorverbinding van 30/31 naar 15 op interval. Maar 31 is de massa en 15 de geschakelde plus. Volgens mij maak je dan kortsluiting.
Edit: Wat is het type nummer van je schakelaar. Op het net kom ik onderstaand plaatje tegen van schakelaar 5WA 001 871-04 heb je die?
Doorverbinding van 30/31 naar 15 op interval. Maar 31 is de massa en 15 de geschakelde plus. Volgens mij maak je dan kortsluiting.
Edit: Wat is het type nummer van je schakelaar. Op het net kom ik onderstaand plaatje tegen van schakelaar 5WA 001 871-04 heb je die?
Schultenbräu das ist mein Bier !
Hier een plaatje van een schakelaar met draden maar hier staan ook de nummers bij.
https://lh3.googleusercontent.com/PygiI ... 52-h870-no
https://lh3.googleusercontent.com/PygiI ... 52-h870-no
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Grappig hè? Heb ik stapje voor stapje beschreven hoe ik het heb aangesloten met kleur en nummer en gebruiker erbij, en nog is het niet duidelijk genoeg. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iemand op internet iets uit te leggen.Boudewijn schreef:Frenkie, erg duidelijk is jouw verhaal niet.
Doorverbinding van 30/31 naar 15 op interval. Maar 31 is de massa en 15 de geschakelde plus. Volgens mij maak je dan kortsluiting.
Edit: Wat is het type nummer van je schakelaar. Op het net kom ik onderstaand plaatje tegen van schakelaar 5WA 001 871-04 heb je die?
Zo heb ik heel v eel moeite om uitleg in verhalende vorm om te buigen naar iets dat ik begrijp. Ik ben meer van het zien. dus een schema begrijp ik veel beter, mits het ook wat eenvoudig is getekend.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
@AZL57: jouw link werkt niet, ik moet dan eerst een account aanmaken bij een niet te vertrouwen bedrijf (Google).
@Frenkie: Als je de schakelaar volgens het schema van Hella hebt aangesloten, wat gebeurd er als je de ruitenwissers aan hebt en dan de interval bediend? en wat als je de ruitenwisser uit hebt en dan de interval bediend? .
Als het dan nog niet werkt dan moet je uit vinden wat er in de schakelaar gebeurd.
Meet met en ohm de weerstand tussen de contacten 53M en 53S; dan tussen 53S en 30/31 vervolgens tussen 53M en 30/31. In plaats van een Ohm meter kun je ook een proeflampje gebruiken.
Zet 12 volt op aansluiting 15 en verbind de min met aansluiting 31. Als je de interval dan aan zet moet je het relais regelmatig horen tikken. Als het goed is zal je na de eerste tik andere waardes meten dan bij de eerst meting. Na de volgende tik meet je weer dezelfde waardes. Meet weer de waardes zoals bovenstaand beschreven maar nu de waardes tussen de korte tijdintervallen van de tikken.
Post hier de waardes die je meet dan kan ik uitzoeken hoe je de schakelaar moet aansluiten.
@Frenkie: Als je de schakelaar volgens het schema van Hella hebt aangesloten, wat gebeurd er als je de ruitenwissers aan hebt en dan de interval bediend? en wat als je de ruitenwisser uit hebt en dan de interval bediend? .
Als het dan nog niet werkt dan moet je uit vinden wat er in de schakelaar gebeurd.
Meet met en ohm de weerstand tussen de contacten 53M en 53S; dan tussen 53S en 30/31 vervolgens tussen 53M en 30/31. In plaats van een Ohm meter kun je ook een proeflampje gebruiken.
Zet 12 volt op aansluiting 15 en verbind de min met aansluiting 31. Als je de interval dan aan zet moet je het relais regelmatig horen tikken. Als het goed is zal je na de eerste tik andere waardes meten dan bij de eerst meting. Na de volgende tik meet je weer dezelfde waardes. Meet weer de waardes zoals bovenstaand beschreven maar nu de waardes tussen de korte tijdintervallen van de tikken.
Post hier de waardes die je meet dan kan ik uitzoeken hoe je de schakelaar moet aansluiten.
Schultenbräu das ist mein Bier !
ik heb al mijn foto's bij die firma staan nooit problemen maar sinds kort kan ik hem niet meer instellen op voor iedereen zichtbaar... onzin allemaal,
Hier nog een poging
https://goo.gl/photos/r8wX2br6URH3umx57
Hier nog een poging
https://goo.gl/photos/r8wX2br6URH3umx57
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Hoi allen. Het is gelukt!😁
Ik had de boel wel goed aangesloten volgens het schema. Heb alleen de massa ergens anders naar toe geleid. Zat waarschijnlijk te dicht op de ruitenwissermotor. Stom eigenlijk, want ik heb dat probleem eerder gehad bij het aansluiten van de ruitenwissermotor.
Maar alles werkt nu naar behoren. Ik ben blij. Zo zie je maar weer, dat je soms beter ff een mandje er tussen uit kunt gaan en met frisse moed opnieuw beginnen.
Ik had de boel wel goed aangesloten volgens het schema. Heb alleen de massa ergens anders naar toe geleid. Zat waarschijnlijk te dicht op de ruitenwissermotor. Stom eigenlijk, want ik heb dat probleem eerder gehad bij het aansluiten van de ruitenwissermotor.
Maar alles werkt nu naar behoren. Ik ben blij. Zo zie je maar weer, dat je soms beter ff een mandje er tussen uit kunt gaan en met frisse moed opnieuw beginnen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Dankzij mijn kameraad Stephan B. die zei dat de intervalrelais waarschijnlijk stuk is. heb ik de oplossing gevonden! ik weet niet meer waar ik dat ding gekocht heb, dus garantie? Laat ik hem eens open halen. Ik zie een printplaatje met daarop het portmetertje waar de fragiele draaiknop aan vast zit. Ik draai aan het knopje en terwijl ik dit doe zie ik 2 solderingtjes bewegen. Wat?? Die draaiknop zit dus eigenlijk vast met 2 mini,mini dotjes soldeer tin! Ongelofeloos! Ook bij 1 van de aansluitingen van de kabels (een zogenaamd "Mannetje" zat een breuk. Logisch, want het vrouwtje doet altijd moeilijk als ze er overheen moet.
Maar 3 solderingen los in een apparaatje ter grootte van een lucifersdoosje en dat kost dan 65 euro en gaat in 6 maanden stuk.
Gelukkig kan ik een beetje solderen en heb ik een kleine versteviging aangebracht onder het portmeterblokje, zodat niet alles rust op die 2 mini solderingtjes. Alles werkt nu weer naar behoren. Ben ik heel blij mee!
Maar 3 solderingen los in een apparaatje ter grootte van een lucifersdoosje en dat kost dan 65 euro en gaat in 6 maanden stuk.
Gelukkig kan ik een beetje solderen en heb ik een kleine versteviging aangebracht onder het portmeterblokje, zodat niet alles rust op die 2 mini solderingtjes. Alles werkt nu weer naar behoren. Ben ik heel blij mee!