Motor AMM
Motor AMM
Vamiddag kwamen we een blok tegen die uit een AK350 afkomstig moet zijn. Gezien het typeplaatje AMM moet het een 602 CC blok zijn. Op mijn dyane zit echter een ander spruitstuk en grotere carburateur. Zijn deze grote carburateurs dan alleen gemaakt voor de Dyane? Op dit blok zat namelijk een kleinere carburateur. Leek een beetje op een carburateur van een 4tje. Verschil met de bevestiging op het spruitstuk is dat bij de dyane ze schuin zitten en bij deze recht achter elkaar? Kan je de spruitstukken dan uitwisselen?
In de eerste (ca. 3) productiejaren van de Ami 6 is dit spruitstuk gebruikt (volgens mij m2 motor).. Daarna kreeg de Ami 6 een sterkere motor (M4) waar dus het grotere schuine spruitstuk bijhoorde... Om de oude motortjes die ze nog hadden liggen op te maken gingen ze ze in de AK 350 en AZAM 6 leggen.. (is ook gebeurt met de AMI Super waar de 1015cc motoren opgemaakt zijn van de GS die de 1220cc kreeg..)
Volgens mij past het wel. maar meer vermogen zul je er niet echt mee halen, hoogstens een hoger verbruik...
p.s. ik vind dit een van de lekkerste A type motortjes die er zijn (M2). Lekker koppel onderin en toch maar een verbruik van iets meer dan 5 liter/100km.. "op de lange baan" bij een snelheid van 100km/uur in mijn Ami 6 van '63...
Aangezien de Dyane pas in 67/68 op de markt kwam kreeg deze de latere Ami 6 motor van de productie van dat moment, dus M4 met schuin spruitstuk...
Volgens mij past het wel. maar meer vermogen zul je er niet echt mee halen, hoogstens een hoger verbruik...
p.s. ik vind dit een van de lekkerste A type motortjes die er zijn (M2). Lekker koppel onderin en toch maar een verbruik van iets meer dan 5 liter/100km.. "op de lange baan" bij een snelheid van 100km/uur in mijn Ami 6 van '63...
Aangezien de Dyane pas in 67/68 op de markt kwam kreeg deze de latere Ami 6 motor van de productie van dat moment, dus M4 met schuin spruitstuk...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Hoi,
bedankt voor je uitleg. Echter is dit wel een AMM blok.
Volgens de site van Cats (http://www.cats-citroen.com/home.html)
is het een 602 cc blok en is het een M4 blok, maar M2 kom ik niet op die site tegen. Zijn M2 en M4 blokken dan allebei 602 cc?
bedankt voor je uitleg. Echter is dit wel een AMM blok.
Volgens de site van Cats (http://www.cats-citroen.com/home.html)
is het een 602 cc blok en is het een M4 blok, maar M2 kom ik niet op die site tegen. Zijn M2 en M4 blokken dan allebei 602 cc?
M2 en M4 zijn beide 602cc blokken.. M2 heeft naar mijn mening kleinere kleppen tammere nokkenas en minder compressie als de M4 en dus de schroeven van de carburateur parallel aan de krukas (recht dus).. Hierdoor heeft het blok 21SAE pk. Daarna kwamen de M4 blokken die eerst 24pk hadden en op het einde 27pk en een hele grote enkeltraps carburateur, die dus schuin op het spruitstuk zat...Dyane schreef:Hoi,
bedankt voor je uitleg. Echter is dit wel een AMM blok.
Volgens de site van Cats (http://www.cats-citroen.com/home.html)
is het een 602 cc blok en is het een M4 blok, maar M2 kom ik niet op die site tegen. Zijn M2 en M4 blokken dan allebei 602 cc?
...
Hier het originele luchtfilter van een M2...
Let ook op de olievulpijp. Bij de M2 lijkt deze op die van een (hele) oude 2cv met 2 snaveltjes, terwijl deM4 meer de vorm heeft van een 2cv 6(eigenlijk is het andersom net zoals de achterlichten van een 2cv4/6 die van de Ami 6 afstammen
Ik kwam deze link tegen van een werkplaatshandboek. http://issuu.com/ericverhagen/docs/2cv_ ... k_deel_1-2 Hier staan ook alle motoren in. Daarin kom ik wel de M4 tegen, maar over een M2 wordt niet gesproken. Ik zag dat de carburateur een Solox Pics 30 is. Op de Dyane zit een Solex Pics 40. Ik zou bijna zeggen dat het enige verschil een andere carburateur is en dat hij daardoor meer vermogen heeft gekregen. Maar of dat zo is weet ik niet.
Alleen bij de Französische Klassiker vind ik een link met een tekst M2 en m4 voor de ventilator.
Alleen bij de Französische Klassiker vind ik een link met een tekst M2 en m4 voor de ventilator.
Een beetje late reactie misschien, maar een M2 motor bestaat voor de Ami niet. vanaf het begin werd de M4 motor toegepast. De ontwikkeling zoals eerder beschreven staat over de klepdiameter en carburateurgrootte klopt, maar die wijziging bracht geen wijziging in de basisversie M4, maar als ik het wel heb (ik moet het uiteraard nog checken) is toen de codering op het motorblok gewijzigd van AM naar AM.M. Op een AM.M blok zit een spruitstuk met een 40PICS Solex carburateur. Daarvoor een 32PICS.
De Dyane had in de versie D6 een M4 blok met 40PICS Solex carburateur. Kort daarna, (mei '68 geloof ik) kreeg de Dyane in de versie Dyane 6 de M28 motor. D6 kwam toen te vervallen.
Aanvullend:
De Dyane (niks) kreeg bij introductie in '67 de '18pk' 425cc motor. In '68 kwam de opvolger: de Dyane 4 met de 435cc motor.
De Dyane had in de versie D6 een M4 blok met 40PICS Solex carburateur. Kort daarna, (mei '68 geloof ik) kreeg de Dyane in de versie Dyane 6 de M28 motor. D6 kwam toen te vervallen.
Aanvullend:
De Dyane (niks) kreeg bij introductie in '67 de '18pk' 425cc motor. In '68 kwam de opvolger: de Dyane 4 met de 435cc motor.
Ami 6 Standaard 1962
Ami 6 Grand Comfort 1968
DS20M Pallas 1968
Xantia 20HDI 110pk Hydractive 2000
Ami 6 Grand Comfort 1968
DS20M Pallas 1968
Xantia 20HDI 110pk Hydractive 2000