Een update en een vervolg op de cliffhanger in het restauratietopic
De tweede dag dat ik trots op mijn eendje was en ermee deed touren, merkte ik ’s avonds dat er een brandlucht in de auto hing en dat er af en toe een rookpluimpje in de auto was.
Ik zoeken naar de plek waar de rook vanaf kwam en ik merkte dat de lichtschakelaar veel warmte ontwikkelde.
Meteen omgedraaid naar huis en daar de schakelaar opengedraaid.
De combinatie van een oude kabelboom en stof maakte de verbinding van de dimlichten een beetje warm.
Gelukkig had ik nog een reserve schakelaar en heb ik van 2 schakelaars 1 goede gemaakt. Alles stevig aangedraaid en het probleem was verholpen. De schakelaar wordt hand warm zoals het hoort.
Na een paar plezierige ritjes in het dorp en rondom het dorp, besloot ik dat de 2CV klaar was voor het grote werk. Op woensdag 17 februari 2016 zou ik met de 2CV naar school gaan in Hasselt (BE).
Gewoon via de B-wegen op een rustig tempo.
Ik was gaan tanken in Maaseik, alleen terug de weg op merkte ik dat er iets mis was. Ik ben zo’n 500 meter ver gekomen maar de 2CV wilde niet meer.
Het bleek dat de linker aandrijfas was losgekomen, de as hing nog met een moertje vast en de rest van de bouten en moeren waren weg.
Ik had helaas geen gereedschap bij, dus moest ik terug de stad in op die koude ochtend. Via de dichtstbij gelegen garage (Opel garage) een sleepdienst gebeld en in de werkplaats maar gekeken of het gemaakt kon worden.
Eerst dacht ik dat het eenvoudig zou zijn, gewoon de aandrijfas vastzetten maar helaas had de linker remklauw een klap gehad en was de bevestiging ervan kapot. Met andere woorden niet eventjes simpel de as vastzetten maar de hele versnellingsbak eruit zodat de remklauw weer vastgemaakt kon worden.
Via de werkplaats in contact gekomen met een Citroën dealer in de buurt waar oude onderdelen nog op de plank lagen.
De beste man heeft mij geholpen om de aandrijfas weer vast te zetten en een noodoplossing voor de remklauw gemaakt.
Op een voorzichtige manier naar de Citroën dealer gereden en daar kon ik voor 250€ een tweedehands versnellingsbak meenemen op goede hoop dat deze nog in orde was.
Weer veilig thuisgekomen nog meer onderdelen besteld en langzaam begonnen met demonteren van de motor.
Het uitbouwen verliep zonder problemen en nadat de nieuwe 2dehands versnellingsbak een beetje opgeknapt was en nieuwe olie had, deze weer ingebouwd.
Het was best wel raar maar de nieuwe versnellingsbak is met rijden stiller dan de oude. Tuurlijk af en toe een kraakje omdat de bak jaren lang op een plank heeft gelegen.
Maar na 1000 km, de olie van de bak vervangen en met elke km meer, deed de bak het steeds beter en beter.
Na deze grote ingreep deed de 2cv het voortreffelijk.
Af en toe met de honden naar het bos
Ijsjes eten met vrienden in Thorn

Gewoon genieten van de 2CV
En de 2CV is al meerdere malen mee geweest naar Hasselt.
Allemaal zonder problemen
Mei 2016
Het was weer tijd voor de jaarlijkse hobby van mij.
De Citromobile
En dit jaar zou ik eindelijk eens met mijn eigen Citroën gaan.
Mijn vader en ik waren vroeg vertrokken vanuit het zuiden naar het hoge noorden. Dakje opgerold en zonnebrillen op.
Met de 2CV gewoon rustig 90km/h aangehouden en gewoon rijden tot Haarlemmermeer.
En wonderbaarlijk was het verbruik 1 op 20.
Maar na 2 uur rijden was de motor goed warm en alles onder de motorkap ook.
Om de 2cv te starten met warme motor na het tanken, moet ik altijd met volgas starten. Alleen bleef na het starten het gas op volgas hangen. Samen met mijn vader gaan duwen zodat de 2CV op de parkeerplaats kon afkoelen. Na 15 min afkoelen kon ik weer starten en draaide het eendje weer fijn stationair en reageerde fijn op gaspedaal bewegingen.
Alles verliep weer goed tot aan Haarlemmermeer waarbij het gaspedaal weer blijf hangen. Dus bij elk stoplicht en rotonde de motor uitzetten totdat ik kon optrekken om dan snel weer de motor te starten. Een paar intense en geconcentreerde minuten.
Eenmaal op het terrein van de Citromobile was er niks meer aan de hand en stond de 2CV fijn tussen 2 andere 2CV’s geparkeerd.
Niet veel gekocht in de hallen maar wel een nieuwe veer voor de klep van de carburateur. Verder genoten van het weer en de terugreis. Terug weer het dakje open.
Op de terugreis was er niks aan de hand met het gaspedaal. Een snelle en eenvoudige oplossing dus.
Ik maak genoeg ritten in mijn 2cvtje, zeker als de zon schijnt. Heerlijk genieten zo.
Bij ons in de buurt zijn er ook genoeg zandweggetjes en velden om doorheen te hobbelen.
Meteen ook maar mijn zus leren rijden met de 2CV.
Met de beginstand van 83.601 km ( of 183.601,…), was er een trots moment dat ik de 90.000 km voorbij ging.
Gemiddeld zo’n 1000 km per maand met het eendje, heerlijk.
Natuurlijk als het regent, komt het overal naar binnen en dan is het eendje een zwembad. Na elke grote regenbui alle matten eruit om deze te laten drogen en de rest van het vocht opvegen.
Ik heb tijdens de inbouw van het interieur andere matten erin gelegd. Zelf geknipt en behandeld. Alleen hielden deze erg veel water vast. ( stoffen achterkant ipv rubber of jute)
Deze er maar uitgedaan en nu 2 lagen tapijt met rubberen achterkant. Nu loopt het water en niet door en die paar druppels die er dan onder liggen veeg je zo weg.
In de zomervakantie nog een beetje onderhoud gedaan in de zin van afstellen van de handrem en vervangen van de remblokken. Deze trilde af en toe als ze goed warm waren ( zeker in stadsverkeer)
Verder had ik in augustus een stukje van het interieur opgeknapt.
De saaie en beschadigde deurkaarten verfraaid met nieuw stofje.
Achter de deurkaarten heb ik schuim geduwd en achter het stofje ook. Een lekker zacht effect en de eend dreunt minder.
Bij het afsluiten en weggaan van de 2CV kijk ik altijd achterom.
Ik mag er erg trots op zijn, vind ik althans
Alleen op dat moment vond ik het wel jammer dat de velgen er eigenlijk niet uitzien.
Oplossing?
De handjes uit de mouwen steken en begin maar met schuren.
Nee, het is nog niet de originele en definitieve kleur. Maar de kleur van de primer past eigenlijk wel goed bij het blauw haha
In de lente spuit ik ze in de goede kleur ofja zo goed mogelijk
Op mijn lijstje stond ook nog dat ik vierkante koplampen erop wou met gele lampjes erin.
Nou, de gele lampjes heb ik alvast en zo als ik nu typ zijn de vierkante koplampen in ontwikkeling
Dus binnenkort ziet de 2CV eruit zoals ze erin 1987 uitzag.
Ook als ik elke keer de garage openmaak en die leuke kleur zie, ben ik achteraf zeer blij dat ik heb doorgezet.
Vertroetelen hoort er natuurlijk ook bij.
Eindelijk eens een carwash waarbij de schuim goed dik is. Ik was de 2CV altijd met de hand thuis maar wilde eens een lekker wax laagje erop.
In oktober veel km’s gemaakt omdat mijn vaste auto ( Saabje) in de garage stond voor een nieuwe koppakking. Maar na oktober amper ermee gereden, ook vanwege pekel en overgangsregeling.
Ik heb toen ook eens even de tankvlotter vervangen. Op een manier was deze scheef en dat beïnvloede de tankmeter. Als deze leeg aangaf, kon ik altijd maar max 15 liter tanken. Met de nieuwe vlotter was dit voorbij en komt het meter ook voorbij de ¾ tekentje op de wijzerplaat.
Nu in februari mocht ze weer de weg omdat ik voortaan de volle mep betaal voor de wegenbelasting, het is toch wel handig als extra auto in noodgevallen, tuurlijk blijft ze zoveel mogelijk binnen staan met slecht weer maar af en toe moet ze wel.
Deze week bezig geweest om de remklauwen te reviseren. De trillende remmen waren er nog altijd ondanks nieuwe en speciale blokken. Ik ben nu benieuwd of na de revisie de trillingen er nog zijn bij het remmen.
Ook meteen de ashoes vervangen die lek was, als gevolg dat de as was losgeschoten vorig jaar.
Volgende week kleppen stellen en contactpunten vervangen. Hopelijk start ze en loopt ze dan beter. En ik zag gisteren na het tanken dat de nieuwe vlotter of vlotterpakking lekt. Dus weer onder de auto kruipen om de tank er onderuit te halen.
Na het stellen gaat ze op voor de Apk en dan is het alweer een jaar geleden dat ze de weg opgekomen is.
Nog elke dag trots dat het mijn eendje is .
Niet alleen ik ben er blij mee maar ook de mensen in de buurt en in het dorp. Allemaal omdraaien en zwaaien. Gewoon genieten 