Zelfbouw carter ontluchting - toch maar DIY vulpijp revisie
Zelfbouw carter ontluchting - toch maar DIY vulpijp revisie
Ik heb ooit bij Burton geëxperimenteerd met een extern ventiel in de carterontluchtingsslang naar het luchtfilter om op deze wijze de onderdruk in het blok te handhaven. Dit project is uiteindelijk op niets uitgelopen omdat je hiermee het probleem niet bij de kern aanpakt (nieuwe/gereviseerde olievulpijp). Maar in mijn ogen is het altijd nog een goede oplossing gebleven omdat het een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren is.
Ik had het hier vrijdag met mijn eendengarage over en hij had nog een aantal diesel terugslag ventielen liggen waarvan ik er wel één mocht hebben onder voorwaarde dat ik hem op de hoogte hield. Gisteren heb ik deze aangepast en gemonteerd.
Deze terugslagventielen zijn eigenlijk voor een brandstofslang en de aansluiting is dus veel te klein, vandaar dat ik twee aluminium busjes heb gedraaid en deze op de behuizing van het ventiel gelast heb:
En uiteindelijk zit hij dan zo in de slang van de vulpijp naar het luchtfilter:
Ik moet de onderdruk nog testen en daarvoor ga ik zo snel mogelijk weer even langs bij de eendengarage, maar tot die tijd heb ik er wel vertrouwen in! Ik weet dat ecas iets vergelijkbaars verkoopt, alleen dan veel duurder en groter. Heeft iemand anders toevallig nog ervaring met een vergelijkbaar systeem?
Ik had het hier vrijdag met mijn eendengarage over en hij had nog een aantal diesel terugslag ventielen liggen waarvan ik er wel één mocht hebben onder voorwaarde dat ik hem op de hoogte hield. Gisteren heb ik deze aangepast en gemonteerd.
Deze terugslagventielen zijn eigenlijk voor een brandstofslang en de aansluiting is dus veel te klein, vandaar dat ik twee aluminium busjes heb gedraaid en deze op de behuizing van het ventiel gelast heb:
En uiteindelijk zit hij dan zo in de slang van de vulpijp naar het luchtfilter:
Ik moet de onderdruk nog testen en daarvoor ga ik zo snel mogelijk weer even langs bij de eendengarage, maar tot die tijd heb ik er wel vertrouwen in! Ik weet dat ecas iets vergelijkbaars verkoopt, alleen dan veel duurder en groter. Heeft iemand anders toevallig nog ervaring met een vergelijkbaar systeem?
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com/item/Newest-1 ... 70194.html
Ik heb jaren geleden zo'n ECAS ding gekocht. Onderdruk nooit getest, maar blokje bleef er droog mee....
https://nl.aliexpress.com/item/Newest-1 ... 70194.html
Ik heb jaren geleden zo'n ECAS ding gekocht. Onderdruk nooit getest, maar blokje bleef er droog mee....
Eendracht maakt macht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Ik heb zelf wel eens geknutseld met een inlaatmembraam van een brommer
Dit was het resultaat bij stationair toerental, bij gasgeven zoog hij al het water het carter in
Resultaat was een flink olieverbruikend blok, omdat ie de olie als het ware door de vulpijp omhoog zoog en het luchtfilter in blies. Ik hoop dat jouw systeem beter (of minder goed ) werkt
Dit was het resultaat bij stationair toerental, bij gasgeven zoog hij al het water het carter in
Resultaat was een flink olieverbruikend blok, omdat ie de olie als het ware door de vulpijp omhoog zoog en het luchtfilter in blies. Ik hoop dat jouw systeem beter (of minder goed ) werkt
Eend voor allen, allen voor eend..
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het punt is dat bij de originele vulpijp een voorziening is aangebracht om meekomende olie retour te laten stromen het carter in.
Als nu de klep verderop aangebracht is werkt de retour flow niet zo goed.
Als nu de klep verderop aangebracht is werkt de retour flow niet zo goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Hallo,
de diameter van de leiding tussen vulpijp en luchtfilterhuis heeft ook zo zijn belang.
Maak je die diameter kleiner (in jouw geval wel denk ik omdat het ventiel vernauwt) dan maak je het de vulpijp moeilijker om te ontluchten, je creeert een overdruk...
Ik vind het heel vreemd dat je zo handig knutselt en nog geen testbuis (onderdrukmeter) gemaakt hebt, aanpassen van de vulbuis gebeurt steeds met een onderdrukmeter bij de hand. Zo'n meter ord in 10 minuten gemaakt en blijft voor eeuwig handig en kost amper drie euro..
Test voor de lol eens het volgende : staionair draaien en langzaam de buis die van vulbuis naar luchtfilter loopt dichtknijpen...de druk in je carter zou moeten stijgen...
Nog een tip om de tester te maken : neem de lengte van de doorzichtige slang zeker lang genoeg opdat je beide uiteinden kunt gebruiken, één voor in het buisje van de peilstok te steken, en het andere uiteinde lang genoeg om in een bidon gekleurde vloeistof te steken en aan te zuigen
de diameter van de leiding tussen vulpijp en luchtfilterhuis heeft ook zo zijn belang.
Maak je die diameter kleiner (in jouw geval wel denk ik omdat het ventiel vernauwt) dan maak je het de vulpijp moeilijker om te ontluchten, je creeert een overdruk...
Ik vind het heel vreemd dat je zo handig knutselt en nog geen testbuis (onderdrukmeter) gemaakt hebt, aanpassen van de vulbuis gebeurt steeds met een onderdrukmeter bij de hand. Zo'n meter ord in 10 minuten gemaakt en blijft voor eeuwig handig en kost amper drie euro..
Test voor de lol eens het volgende : staionair draaien en langzaam de buis die van vulbuis naar luchtfilter loopt dichtknijpen...de druk in je carter zou moeten stijgen...
Nog een tip om de tester te maken : neem de lengte van de doorzichtige slang zeker lang genoeg opdat je beide uiteinden kunt gebruiken, één voor in het buisje van de peilstok te steken, en het andere uiteinde lang genoeg om in een bidon gekleurde vloeistof te steken en aan te zuigen
Dierenwinkel....Aquarium-zuurstofslangRossero schreef:Ahja, ik begrijp het! Excuus! (of excuse om misverstanden te voorkomen ) Ik ben net op zoek gegaan naar een slang maar zowel bij de Gamma als de Welkoop niet kunnen vinden. Ik weet dat ik nog ergens een stuk tuinslang heb liggen, maar volgens mij is die niet doorzichtig