Hoog olieverbruik en blauwe rook

Haikom
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 apr, 2013 10:46

Hoog olieverbruik en blauwe rook

Bericht door Haikom » do 11 apr, 2013 10:51

Ik heb een een 2CV6 uit '85.
Nu is het zo dat de motor meer olie aan het verbruiken is en daarbij er behoorlijk wat blauwe rook uit de uitlaat komt.
Bij optrekken en door een bocht gaan is dat duidelijk zichtbaar.

Bij de garage zeiden ze dat het motortje ouder wordt en ingrepen het niet waard zijn en op ten duur beter een andere motor in te zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het eventueel een veer of pakking?


Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 11 apr, 2013 11:19

beetje onzin, motor vervangen... waarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten en daardoor verbruikt het motortje olie.
Als de cilinderwanden niet zijn versleten zou het probleem oplosbaar zijn door simpelweg de zuigerveren te vervangen, zeker als het blokje nog lekker loopt.
Verbruik: Afbeelding

Haikom
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 apr, 2013 10:46

Bericht door Haikom » do 11 apr, 2013 12:10

Motor loopt idd prima, vermogen is goed en stationair goed.

Dank voor advies, ga iig ff naar andere garage!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 11 apr, 2013 12:24

nieuwe set zuigers cilinders kosten rond de 150-200 euro. koppen reviseren (nieuwe klepseals en slijpen van de kleppen) kost aan materiaal 10 euro maar is wat werk. er worden ook gereviseerde koppen verkocht.

als ie verder niet tikt en lekker loopt lijkt dat me de beste optie. een andere motor is net zo oud. of je moet een geheel gereviseerde motor kopen, maar die zijn ook lang niet allemaal netjes gereviserd en zijn duur
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 11 apr, 2013 23:03

precies, wat D.M. zegt. Nieuw setje en hij kan weer een hele tijd mee...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 11 apr, 2013 23:14

Dat de zuigerveren en/of slijtage aan de cilinderwanden de boosdoener zijn ligt voor de hand.

Maar door een slechte olievulpijp kun je ook behoorlijk olieverbruik krijgen. Soms verbruikte mijn eend 1 liter op minder dan 1000 km. Liep verder gewoon prima. Niet een imitatie vulpijp er op gezet toevallig? Want dan kun je ook zulke fratsen krijgen.

Maar 95% dat het gewoon slijtage is hoor. Hoeveel olie wordt er verbruikt? 1 liter op de hoeveel km?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Haikom
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 apr, 2013 10:46

Bericht door Haikom » vr 12 apr, 2013 08:39

Gebruikt inderdaad meer dan 1 ltr op 1000km.
Het verhaal van vulpijp heb ik gister gehoord van een kennis van mij, maar is inderdaad een fenomeen en als je een nieuwe vulpijp erop zet moet je ook nog letten op het rubber.
Vulpijpen worden nl niet aan de lopende band verkocht dus het rubber kan nog wel eens wat uitgedroogd zijn. Let daar dus op. (Zoals die kennis van mij zei).

Wat ik ook gevonden heb zijn de brilrubbers, die kunnen ook nog invloed hebben. Schijnt.

Ik ga iig de zuigerveren en eventuele andere afsluitrubbers vervangen en hopen dat dit het probleem verhelpt.

(Natuurlijk zal ik wel de lachwekkende momenten van fietsers gaan missen als ik langs rijdt en een blauwe wolk achterlaat. Haha)

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » vr 12 apr, 2013 10:13

Alleen de zuigerveren vervangen helpt niet. ook moeten dan de cilinders worden gehoond. Of een set nieuwe cilinders, zuigers, veren. Bovendien nieuwe kleprubbers plaatsen, en dan natuurlijk ook de kleppen nieuw inslijpen. Bij montage ook nieuwe brilrubbers plaatsen.
Alleen als je dit alles doet kun je een goed resultaat verwachten waar je heel lang plezier van hebt.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 12 apr, 2013 10:27

De brilrubbers veroorzaken geen blauwe rook. Als daar olie lekt dan ben je op den duur wel wat olie kwijt, maar niet zo veel.

Lekkage bij de brilrubbers kan komen door ouderdom/verdroging, maar ook door te hoge carterdruk veroorzaakt door slecht olievulpijp.

Voordat je de boel uit elkaar trekt is het handiger eerst de onderdruk te meten mbv een waterkolom (zoek even op het forum). Dan heb je de vulpijp uitgesloten en kun je verder naar zuigers/cilinders kijken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » vr 12 apr, 2013 10:41

Blauwe rook betekent olie die verbrandt in de cilinders. Die olie komt er via lekkende zuigerveren en/of lekkende kleprubbers. Dus doen wat ik schreef in mijn eerdere post.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 12 apr, 2013 10:46

Maar KAN ook veroorzaakt worden door een slechte vulpijp. Olie wordt dan door de te hoge carterdruk overal langs geperst en komt ook in de verbrandingsruimte waardoor er blauwe rook wordt veroorzaakt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 12 apr, 2013 11:19

Kortom: systematisch aanpakken. Compressie (laten) meten, carteronderdruk controleren. Als de compressie en de onderdruk in orde zijn, is het waarschijnlijk voldoende om de valveseals te vervangen. Te weinig compressie: koppen eraf, kleppen controleren met de benzineproef zodat je weet of het om slecht sluitende kleppen of slechte zuigerveren gaat. Tenzij je geld teveel hebt - dan is ook hapsnapdiagnostiek of "alles uitbenen dan vind je 't wel" een goeie aanpak.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 13 apr, 2013 00:12

bij mijn 18 pk bleken 3 van de 4 valseals gebroken te zijn, dus dat probleem was snel opgelost.;-)
diverse Citroens, wat anders.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » wo 8 feb, 2017 11:00

even oprakelen...

op een 18 en 12 pk blok zitten toch geen valve seals ...toch?

Heb namelijk ook tamelijk blauwe rook op m'n 18 pk blokje...

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 8 feb, 2017 14:59

Ik had ooit ook zoiets aan de hand en had al nieuwe zuigerveren gekocht. Bij het inzetten van de zuigerveren bleek dat ook een zuiger vervangen moest worden. Met nieuwe zuigerveren en een ruil zuiger was het probleem opgelost. In het begin blijf je nog wel blauwe rook zien maar na het inrijden, zeg na 700 km stabiliseert alles, rook is weg en olieverbruik wordt minimaal.

Als je de motor er uit hebt kijk dat gelijk of je koppelingsplaat nog goed is. Het scheelt een hoop werk als je kort daarna de plaat moet vervangen.

Ik heb het een Franse gespecialiseerde eendengarage laten doen en weet niet of er opnieuw gehoond is, vermoedelijk niet gezien de lage prijs die ik moest betalen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie