montage 18 pk motor
montage 18 pk motor
Hallo, ik ben bezig om een 18 pk motor uit 1967 weer in elkaar te zetten. Twee dingen vallen mij op: ten eerste: de top zuigerveer heeft een breedte van 2 mm, de groeve heeft een breedte van 2,3 mm: klopt dit wel ??? Mijn tweede vraag is: zit er een pakking tussen oliepomphuis en carter, en tussen deksel en oliepomphuis ? Zo te zien zit er niets tussen, en in de "18pk pakkingset" zie ik ook niet een dergelijke pakking zitten: klopt dat ??
groet Sjaak
groet Sjaak
my other car is......... ook een eend.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Dat van die papieren pakking geloof ik onmiddellijk, het vreemde is dat zo'n pakking niet in een pakkingset voor de 18pK zit ...? (en er zit wel van alles in wat niet bij de motor hoort) . Ik ga zo'n pakking maar zelf knippen uit pakkingpapier. En die zuigerveer....? dat blijft een vraag, maar het blokje heeft wel goed gelopen met deze veer, dus ga ik het weer zo monteren. (maar ik hou me nog aanbevolen voor wijsheden met betrekking tot de maat van zuigerveer)
bedankt voor de reakties.
bedankt voor de reakties.
my other car is......... ook een eend.
N.a.v. jouw post heb ik zojuist een zuiger met veren , die hier nog lag rond te slingeren van de restauratie van onze AZ gemeten en ik kom tot dezelfde gegevens.
Bovenste zuigerveer 2 mm, de groef 2,3 mm .
De oliepomp hebben wij trouwens met vloeibare pakking gemonteerd.
Zowel tussen oliepomphuis en carter als ook tussen oliepomphuis en deksel.
We hebben de motor wel nog niet getest, dus alles is nog mogelijk
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=128 ... highlight=
Bovenste zuigerveer 2 mm, de groef 2,3 mm .
De oliepomp hebben wij trouwens met vloeibare pakking gemonteerd.
Zowel tussen oliepomphuis en carter als ook tussen oliepomphuis en deksel.
We hebben de motor wel nog niet getest, dus alles is nog mogelijk
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=128 ... highlight=
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
Wat betreft je zuigerveer speling.
Hiervoor moet een afkeur maat bij citroen zijn en waarscheinlijk terug te vinden in een handboek.
0.3 is mischien wat groot maar hij zal het er ongetwijfeld mee doen. Alleen is de kans aanwezig dat je zuigerveer breekt omdat hij te veel kan bewegen.
Ook wanneer deze speling te groot is zal je zuigerveer slechter af gaan dichten. Dit komt door dat je voor je afdichting de compressiedruk gebruikt die je zuigerveren naar buiten drukt. Daarom hebben somige veren een schuine kant aan de binnenkant van de veer. Dit is ervoor meer opervlakte te creeren.
Maar mischien mogen ze bij de oude motoren wat groter zijn want veel vermogen komt er niet uit
Greets dukw
Hiervoor moet een afkeur maat bij citroen zijn en waarscheinlijk terug te vinden in een handboek.
0.3 is mischien wat groot maar hij zal het er ongetwijfeld mee doen. Alleen is de kans aanwezig dat je zuigerveer breekt omdat hij te veel kan bewegen.
Ook wanneer deze speling te groot is zal je zuigerveer slechter af gaan dichten. Dit komt door dat je voor je afdichting de compressiedruk gebruikt die je zuigerveren naar buiten drukt. Daarom hebben somige veren een schuine kant aan de binnenkant van de veer. Dit is ervoor meer opervlakte te creeren.
Maar mischien mogen ze bij de oude motoren wat groter zijn want veel vermogen komt er niet uit
Greets dukw