Restauratie 2CV Spéciale 1986 > middlife crises ; )
Restauratie 2CV Spéciale 1986 > middlife crises ; )
Dag iedereen,
Mijn laatste 2CV brandde, op een mooie lentedag in 1994, volledig uit.
Ik had het toen wel eventjes gehad, maar de citrobe bleef sluimeren…
Ik zou 'ooit' weer met een 2CV te rijden.
Ik weet niets van mechaniek, carrosserie,… Het enige wat ik weet, is dat er een ontploffingsmotor in een 2CV zit, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat de motor zal ontploffen
Het idee om een 2CV te kopen bleef groeien, maar de prijzen die gevraagd werden voor een gerestaureerd exemplaar waren te hoog voor mijn beperkte budget.
Ik kon mijn wens lang onderdrukken door mijn verstand te laten spreken.
Maar nu ben ik op dé leeftijd gekomen: de middlife crises
Toen ik, anderhalf jaar terug, hoorde dat een oude vriend 2 2cv-tjes te koop had, kocht ik die (na goedkeuring van mijn vrouw ; ) onmiddellijk.
De wagentjes stonden reeds 20 jaar in een schuur en moesten er dringend weg. Het was er donker en de wagentjes stonden erg dicht bij elkaar opgesteld, waardoor het zelfs niet mogelijk was om de binnen- en onderzijde te bekijken.
Eindelijk had ik opnieuw mijn ‘droomwagen’, maar wat nu.
In mijn naïviteit dacht ik dat ik van 2 halve eendjes, wel 1 volledige zou kunnen maken => 1/2 + 1/2 = 1. Ik kwam er vlug achter dat niet alles op een wiskundige manier bekeken mag worden.
De auto’s moesten een nieuw onderkomen vinden en ik had er zelf de plaats niet voor. Een garage huren kost al vlug 50€ per maand en je kon er slechts 1 wagentje in kwijt.
Niet iedere ‘eend’ of ‘geit’ mag je zomaar buiten laten…
Gelukkig kwam er een oplossing.
Ik deed mijn verhaal aan een aangetrouwde neef die bij ons op bezoek was, en die bleek ook erg geïnteresseerd in Eendjes.
We kwamen overeen dat hij één van de eendjes overnam (deze rechts op de foto) en dat ik zijn hangaar kon gebruiken om er mijn wagentje te restaureren.
Zijn kennis betreffende auto’s was nauwelijks groter dan die van mij (lees: onbestaand), maar gelukkig bleek mijn schoonbroer over de heel wat kennis en handigheid te beschikken.
Omdat ik thuis nog bezig was met wat verbouwingen, bleven de geitjes anderhalf jaar verweesd staan. Maar nu wi ik er écht aan beginnen.
Beide chassis' bleken onherstelbaar en daarom kochten we 2 nieuwe.
Het voorbije weekend hebben we 1 van de 2cv-tjes ontmanteld om de schade te achterhalen. Ik plaats binnenkort enkele foto's.
Ik hoop dat jullie ons wat willen helpen om de 2 bolides 'ooit' weer een tweede leven te geven.
Ik verontschuldig me op voorhand voor de vele domme vragen die ik zal stellen
Wordt vervolgd…
Mijn laatste 2CV brandde, op een mooie lentedag in 1994, volledig uit.
Ik had het toen wel eventjes gehad, maar de citrobe bleef sluimeren…
Ik zou 'ooit' weer met een 2CV te rijden.
Ik weet niets van mechaniek, carrosserie,… Het enige wat ik weet, is dat er een ontploffingsmotor in een 2CV zit, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat de motor zal ontploffen
Het idee om een 2CV te kopen bleef groeien, maar de prijzen die gevraagd werden voor een gerestaureerd exemplaar waren te hoog voor mijn beperkte budget.
Ik kon mijn wens lang onderdrukken door mijn verstand te laten spreken.
Maar nu ben ik op dé leeftijd gekomen: de middlife crises
Toen ik, anderhalf jaar terug, hoorde dat een oude vriend 2 2cv-tjes te koop had, kocht ik die (na goedkeuring van mijn vrouw ; ) onmiddellijk.
De wagentjes stonden reeds 20 jaar in een schuur en moesten er dringend weg. Het was er donker en de wagentjes stonden erg dicht bij elkaar opgesteld, waardoor het zelfs niet mogelijk was om de binnen- en onderzijde te bekijken.
Eindelijk had ik opnieuw mijn ‘droomwagen’, maar wat nu.
In mijn naïviteit dacht ik dat ik van 2 halve eendjes, wel 1 volledige zou kunnen maken => 1/2 + 1/2 = 1. Ik kwam er vlug achter dat niet alles op een wiskundige manier bekeken mag worden.
De auto’s moesten een nieuw onderkomen vinden en ik had er zelf de plaats niet voor. Een garage huren kost al vlug 50€ per maand en je kon er slechts 1 wagentje in kwijt.
Niet iedere ‘eend’ of ‘geit’ mag je zomaar buiten laten…
Gelukkig kwam er een oplossing.
Ik deed mijn verhaal aan een aangetrouwde neef die bij ons op bezoek was, en die bleek ook erg geïnteresseerd in Eendjes.
We kwamen overeen dat hij één van de eendjes overnam (deze rechts op de foto) en dat ik zijn hangaar kon gebruiken om er mijn wagentje te restaureren.
Zijn kennis betreffende auto’s was nauwelijks groter dan die van mij (lees: onbestaand), maar gelukkig bleek mijn schoonbroer over de heel wat kennis en handigheid te beschikken.
Omdat ik thuis nog bezig was met wat verbouwingen, bleven de geitjes anderhalf jaar verweesd staan. Maar nu wi ik er écht aan beginnen.
Beide chassis' bleken onherstelbaar en daarom kochten we 2 nieuwe.
Het voorbije weekend hebben we 1 van de 2cv-tjes ontmanteld om de schade te achterhalen. Ik plaats binnenkort enkele foto's.
Ik hoop dat jullie ons wat willen helpen om de 2 bolides 'ooit' weer een tweede leven te geven.
Ik verontschuldig me op voorhand voor de vele domme vragen die ik zal stellen
Wordt vervolgd…
Hierbij nog enkele foto's:
en nog wat minder fraaie beelden:
scharnier motorkap:
de bevestiging voor het opgerolde dak te bevestigen ontbreekt blijkbaar:
bevestiging veiligheidsgordel is duidelijk aan vervanging toe:
en er is ook wat roest aan de onderzijde:
Voor de rest lijkt de schade aan de carrosserie erg goed mee te vallen (denk ik):
en nog wat minder fraaie beelden:
scharnier motorkap:
de bevestiging voor het opgerolde dak te bevestigen ontbreekt blijkbaar:
bevestiging veiligheidsgordel is duidelijk aan vervanging toe:
en er is ook wat roest aan de onderzijde:
Voor de rest lijkt de schade aan de carrosserie erg goed mee te vallen (denk ik):
Ik dacht om eerst het koetswerk te reinigen onder hoge druk en waar nodig te zandstralen (?), de roestvlekken uit te slijpen en waar nodig nieuw plaatwerk te lassen: o.a. het roestige gedeelte van de vloerplaat, de gordelhoek, het scharnier van de motorkap,… Daarna zou ik de onzichtbare gedeelten van het plaatwerk willen behandelen, zoals het metaal boven het (gegalvaniseerde) chassis, de binnenzijde van de vleugels,… en het nieuwe plaatwerk willen primeren.
Welk lasapparaat kan ik hiervoor het best huren?
Is steenslag (vb. Dinitrol) een goede keuze voor de onzichtbare gedeelten?
Voor het blanke metaal zou ik dan RX-5 gebruiken?
Het is de bedoeling dat ik de 2CV eerst in orde breng voor de technische keuring en het wagentje daarna een tijdje gebruik. In een latere fase zou ik dan een nieuw kleurtje willen voorzien. Afhankelijk van jullie reacties (en mijn budget) zou ik de koets laten spuiten of zelf willen rollen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Welk lasapparaat kan ik hiervoor het best huren?
Is steenslag (vb. Dinitrol) een goede keuze voor de onzichtbare gedeelten?
Voor het blanke metaal zou ik dan RX-5 gebruiken?
Het is de bedoeling dat ik de 2CV eerst in orde breng voor de technische keuring en het wagentje daarna een tijdje gebruik. In een latere fase zou ik dan een nieuw kleurtje willen voorzien. Afhankelijk van jullie reacties (en mijn budget) zou ik de koets laten spuiten of zelf willen rollen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Voor het laswerk word een mig apparaat het meest gebruikt, let op dat je er een leent/huurt die met een losse gasfles werkt en niet met gasgevuld draad (fluxcore) met gasgevuld draad brand je alleen maar gaten in het dunne plaat van een eend.
zandstralen zou ik niet doen, grote kans op deuken. Evt eerst met hoge drukspuit wassen kan, daarna met een roterende staalborstel de roestplekken te lijf.
al het nieuwe plaatwerk zowiezo in de primer spuiten, ik heb zelf goede ervaring met brunox epoxy primer. de onzichtbare delen aan de onderkant kun je idd afwerken met een anti steenslag middel.
Als je pas later wil gaan spuiten/rollen dan wel de nieuwe delen voor nu even afwerken met een verfje, anders gaat het zo weer roesten en dat zou zonde zijn. mocht je nog aan de echte rode menie kunnen komen, dan kun je dat wel prima gebruiken, onverwoestbaar spul en hoef je niet per se meteen af te werken.
Later zelf rollen/spuiten of laten doen is een kwestie van budget. Het kan prima zelf, rollen met een industrielak, spuiten kan ook, maar vergt wel een beter voorbereiding (veeeel meer schuren en beter ontvetten) en je hebt een ruimte nodig waar dat kan. Dan ben je voor een €250,- wel klaar. Laten spuiten reken €1500,- maar dat is ook afhankelijk van het voorwerk wat je zelf doet.
zandstralen zou ik niet doen, grote kans op deuken. Evt eerst met hoge drukspuit wassen kan, daarna met een roterende staalborstel de roestplekken te lijf.
al het nieuwe plaatwerk zowiezo in de primer spuiten, ik heb zelf goede ervaring met brunox epoxy primer. de onzichtbare delen aan de onderkant kun je idd afwerken met een anti steenslag middel.
Als je pas later wil gaan spuiten/rollen dan wel de nieuwe delen voor nu even afwerken met een verfje, anders gaat het zo weer roesten en dat zou zonde zijn. mocht je nog aan de echte rode menie kunnen komen, dan kun je dat wel prima gebruiken, onverwoestbaar spul en hoef je niet per se meteen af te werken.
Later zelf rollen/spuiten of laten doen is een kwestie van budget. Het kan prima zelf, rollen met een industrielak, spuiten kan ook, maar vergt wel een beter voorbereiding (veeeel meer schuren en beter ontvetten) en je hebt een ruimte nodig waar dat kan. Dan ben je voor een €250,- wel klaar. Laten spuiten reken €1500,- maar dat is ook afhankelijk van het voorwerk wat je zelf doet.
Dag Thijs,
Ik zag enkele weken terug een manier om zelf een soda straler te maken: https://www.youtube.com/watch?v=QZhBQXm4yBY
http://www.caferaceronderdelen.nl/blogs ... n-stralen/
Ik denk dat ik dit eens zal proberen. Ik heb alle onderdelen liggen, behalve de baksoda.
De baksoda is blijkbaar niet erg duur en ook niet milieubelastend.
Een zak van 25 kg natriumbicarbonaat is online te koop voor €36,50.
Ik zal dit eens testen
Ik zag enkele weken terug een manier om zelf een soda straler te maken: https://www.youtube.com/watch?v=QZhBQXm4yBY
http://www.caferaceronderdelen.nl/blogs ... n-stralen/
Ik denk dat ik dit eens zal proberen. Ik heb alle onderdelen liggen, behalve de baksoda.
De baksoda is blijkbaar niet erg duur en ook niet milieubelastend.
Een zak van 25 kg natriumbicarbonaat is online te koop voor €36,50.
Ik zal dit eens testen