Afstellen ontsteking met stroboscoop

Plaats reactie
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Afstellen ontsteking met stroboscoop

Bericht door Boudewijn » do 27 apr, 2017 08:35

Ik wil de ontsteking met een stroboscoop controleren, maar kan daar niet de juiste waarden voor vinden.
Voor alle duidelijkheid, het gaat om een 435 cc motor. De voorontsteking hiervan is anders dan van een 602 cc motor.
Ik stel eerst de ontsteking met de pen van 6 mm in het vliegwiel. Dan staat er in de vraagbaak "Het ontstekingstijdstip mag in geen geval later staan dan: 12° vóór B.D.P. " Ik neem dus aan dat deze statische afstelling dan 12° vóór B.D.P is.
Als ik dan de vervroegingsgrafiek er bij pak, dan begint daar de vervroeging tussen de 0° en 2.5°.

Afbeelding

Klopt mij conclusie dat de statische afstelling 12° is niet? En hoeveel graden voor B.D.P. staat de motor dan wanneer ik de pen in het gat van het vliegwiel heb zitten.

Edit:
Op de filmpjes van ErikJan (zie link ) zie ik de vervroeging tot 30 graden gaan. Moet ik dan de 12° bij de graden uit de grafiek optellen om de graden t.o.v. B.D.P. te vinden?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12879

@ErikJan: Mooie graden schijf gebruik je. Maar hoe bevestig je die aan de ventilator?
Schultenbräu das ist mein Bier !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: Afstellen ontsteking met stroboscoop

Bericht door LPGo » do 27 apr, 2017 08:57

Als je de pen on het gat hebt, zul je 12 graden hebben. De toerentalvervroeging komt daar dan nog eens bovenop. Persoonlijk vind ik 12 graden al veel. Maar het is heel simpel. Als je de motor start en ineens zakt het toerental naar bijna 0 dan staat je vaste ontsteking te vroeg. De explosie komt dan te vroeg en werkt tegen in plaats van mee.. Ga er nu maar vanuit dat als hem volgens pen en gat stelt dat dit goed is.. Het bovenste dode punt kun je afstellen door een sateprikker door je bougiegat te stoppen. Van hieruit kun je dan de 12 graden berekenen... Nogmaals 12 graden vind ik erg veel.. Normaal is 8 graden, bij een Visa 10 graden.. De toerentalvervfoeging kun je verstellen door de aanslagen van de centrifugaalgewichtjes te verstellen.. Nar buiten buigen is meer vervroeging, naar binnen is minder vervroeging. Kijk hiermee uit. Een 435 zal volgens mij niet gaan pingelen bij te veel vervroeging ( zegt mijn gevoel) alleen maar extra warm worden. Deze motortjes altijd flink doorjagen in de toeren, daarvoor zijn ze gemaakt en ze geven pas hun hoogste vermogen af waar de 425 motortjes er al de brui aan gegeven hebben..

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 27 apr, 2017 09:23

LPGo bedankt voor het snelle antwoord. 8° is normaal voor een 602 cc motor, voor een 435 cc schrijft de vraagbaak 12° voor.

Vraagbaak:
- Het ontstekingstijdstip mag in geen geval later staan dan:
2CV4 en Dyane 435 (A79/1): 12° vóór B.D.P.
2CV6 en Dyane 6 (M28/1 en M28): 8° vóór B.D.P.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie