Aanhanger met citroen/2CV wielen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Azur
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr, 2017 19:10
Locatie: Noord Holland

Aanhanger met citroen/2CV wielen

Bericht door Azur » vr 21 apr, 2017 19:19

Wij overwegen om een Mehari aan te gaan schaffen, om deze achter onze camper te gaan meenemen. Hiervoor gaan we op zoek naar een kleine en lichte aanhanger zodat het totaalgewicht niet boven de 750 kilo uitkomt.

In het kader van 'elke kilo bespaart is er eentje' dacht ik dat het wellicht handig zou zijn om een aanhanger te nemen waar de wielen van een 2CV oppassen. Dan hoeven we maar 1 reservewiel mee te nemen, dat zowel op de Mehari past als op de aanhanger.
Maar een zoektocht tot op heden heeft nog niet geleid tot het vinden van een as of aanhanger waar zo'n wiel oppast.

Zouden deze wel bestaan?
Nog niet, maar ooit....

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 21 apr, 2017 20:02

De steek van een eendenwiel is niet standaard en zit voor zover ik weet alleen op Citroëns. Ik heb wel eens aanhangers gezien met eendenwielen, maar deze gebruikten of de achteras van een 2cv of adapters. Voor het gewicht van één wiel zou ik niet al die moeite doen

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » ma 24 apr, 2017 15:17

Ik heb idd adapterplaten laten maken omdat ik dezelfde wielen wilde als het trekkende voertuig.
Let wel op dat je het hele gewicht van de auto en aanhanger op 2 de banden en velgen van een eend zet ipv 4.
Pak iig goede velgen en goede banden daarvoor
J B

just drive like you stole it

Azur
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr, 2017 19:10
Locatie: Noord Holland

Bericht door Azur » ma 24 apr, 2017 15:25

Waar kun je adapterplaten laten maken?
Ik heb al wat rondgezocht, maar kom steeds uit bij sites van mensen die hun auto een stoer uiterlijk willen geven.

Mijn gedachte zou zijn om dan een veel voorkomende as - waar vaak Opelnaven en -wielen opzitten m.b.v. een adapterplaat om te bouwen zodat er een 2cv wiel oppast.

De vraag is natuurlijk of de adaptors niet net zo veel wegen als een aanhanger-reservewiel :D

EDIT. De foto's van je Burton en caravan bekeken. Prachtig!
Ik zie ook op de foto's van de caravan eerst wielen met 4 bouten en daarna met 3 bouten.
Nog niet, maar ooit....

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 24 apr, 2017 19:10

Achteras van een Peugeot 404 misschien. Had dacht ik gelijke steek en wielen.

Zou zelf gewoon plateauwagentje scoren voor achter de camper. Ben ik ook naar opzoek. Dus tips en ervaringen zijn welkom
Citroén rolls better than a Rolls!

Azur
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr, 2017 19:10
Locatie: Noord Holland

Bericht door Azur » ma 24 apr, 2017 20:55

Het is nog niet zo makkelijk om een wagentje te vinden dat licht is.
Zelf heb ik rijbewijs BE en C. Dus dan is er altijd wel een manier om met een iets zwaardere aanhanger te rijden. Maar als de camper al de maximale 3.500 kg weegt dan mag de aanhanger niet meer wegen dan 750 kilo.
Of ik zou mijn camper moet laten keuren voor een hoger gewicht zodat ik hem met C kan rijden, en dan alsnog E bij C gaan halen.
Maar dat is een hoop gedoe en mijn vrouw moet ook in de camper met aanhanger kunnen rijden.
En met gewoon B - dus zonder E - mag dat. Omdat de aanhanger niet meer weegt dan 750 kg.

Het lichtste wat ik zo'n beetje kan vinden zijn kit car trailers. Niet veel meer dan een as, een dissel, 2 wielen en 2 goten waar je de auto oprijdt.
Nog niet, maar ooit....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 24 apr, 2017 21:03

Die trailers zijn speciaal gemaakt om onder de 750 kilo te blijven ook met een gewone eend erop. Het is de gemakkelijkste oplossing.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 25 apr, 2017 10:03

Ik heb idd ook een as met Opel steek (4 x100)

Ik heb de adaptorplaten laten draaien bij een metaal bewerkingsbedrijf.
Zet de wielen op de adaptor iig vast met hogesterkte staal. Ik kon geen goede draadeieinden vinden voor mijn adaptors (fijne draad met hoge staalsterkte). Heb toen bouten met fijne draad met loctide erin vast gedraaid en later de kop eraf geslepen. Tijdens de eerste ritjes het geheel wel regelmatig gecontroleerd uit voorzorg
J B

just drive like you stole it

Azur
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr, 2017 19:10
Locatie: Noord Holland

Bericht door Azur » di 25 apr, 2017 19:08

Bij jouw Burton zien de mooie bijbehorende wielen op de caravan er prachtig uit. Esthetisch mooi en een geheel met de trekkende auto.
Voor mij is het esthetische van zeer ondergeschikt belang. Ik wilde alleen gewicht besparen. Maar ik denk dat ik met een zogenaamd thuiskomertje voor de aanhanger beter af ben. Wellicht iets meer gewicht, maar zoals in dit topic aangegeven... stevige wielen, weinig gedoe, en ik hoeft geen adaptorplaten te laten draaien. Die waarschijnlijk samen toch ook wel een paar kilo zullen wegen.

Maar, ik ga proberen om naar de Citro Mobile bijeenkomst te gaan en dan daar eens kijken of er ergens nog een andere oplossing te vinden is.
Nog niet, maar ooit....

Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

Bericht door joost2cv » vr 28 apr, 2017 00:27

Ik heb van de 2cv achteras de as uiteinden afgezaagd. De draadstukken (as stompen) op maat gedraaid. Op stalen koker geschoven en gelast.
Uiteindelijk een dikkere las als origineel.

Idd handig altijd reserve wiel

Azur
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 apr, 2017 19:10
Locatie: Noord Holland

Bericht door Azur » ma 12 jun, 2017 09:25

Op de Citroenbeurs in Hoofddorp eens goed rondgevraagd. Iedereen daar raadde me af om een aanhanger te maken met 2CV wielen. Gewoon voor een steviger soort gaan, zeiden ze.
Dus nu ga ik kijken naar zo'n kit car trailer. Die je overigens nog zelf in elkaar moet zetten.

Maar er zijn ook aanhangerbouwers - zoals Deha in Drenthe - die voor niet al te veel geld nieuwe aanhangers verkopen. Dit zijn dan wel de standaardbakjes met of zonder huif zoals je die met de honderden ziet.
Wellicht moet ik eens met hen gaan praten wat het zou kosten om op een kaal onderstel een paar rijgoten te plaatsen. Want veel meer is een kit car trailer niet.
Nog niet, maar ooit....

Plaats reactie