Is het nodig om een brandstof filter te plaatsen?
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Is het nodig om een brandstof filter te plaatsen?
Hallo,
Ik weet niet of dit mag maar ik heb een filmpje gevonden op internet (Engels) waarbij iemand laat zien wat er gebeurt met een olie filter na veel kilometers.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
Toen ik het zag schrok ik wel een beetje. Al die rotzooi die blijft hangen in de filters.
Is het niet verstandig om sowieso een filter te plaatsen voor de pomp?
Benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik weet niet of dit mag maar ik heb een filmpje gevonden op internet (Engels) waarbij iemand laat zien wat er gebeurt met een olie filter na veel kilometers.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
Toen ik het zag schrok ik wel een beetje. Al die rotzooi die blijft hangen in de filters.
Is het niet verstandig om sowieso een filter te plaatsen voor de pomp?
Benieuwd naar jullie mening hierover.
2cv special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ik had regelmatig problemen met een vervuilde carburator, terwijl ik wel een benzinefilter had tussen de pomp en de carbu. Omdat dat raar was heb ik het filter vervangen. Daarna heb ik nooit meer last gehad. Het was zeker de 6,50 Euro waard. Officieel moet het filter tussen de tank en de pomp, maar dan moet je een filter van metaal hebben dat tegen steenslag kan. Een plastic fliter tussen pomp en carbu doet gewoon prima z'n werk.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Slechte plek!Kulio schreef:Ik had regelmatig problemen met een vervuilde carburator, terwijl ik wel een benzinefilter had tussen de pomp en de carbu. Omdat dat raar was heb ik het filter vervangen. Daarna heb ik nooit meer last gehad. Het was zeker de 6,50 Euro waard. Officieel moet het filter tussen de tank en de pomp, maar dan moet je een filter van metaal hebben dat tegen steenslag kan. Een plastic fliter tussen pomp en carbu doet gewoon prima z'n werk.
a. de pomp heeft tijd nodig om het filter te vullen als je, na wat langere tijd, start (daarom zette Citroën het filter op het laagste punt vooraan naast het chassis, vòòr de pomp)
b. het filter zit enige centimeters van je spruitstuk wat een paar honderd graden heet wordt met als gevolg groot risico als er iets mits gaat en het tweede risico, zeker met dit weer kun je er op wachten, een zogenaamde vapour lock, een lucht/gasbel in je brandstof leiding. Heb dit seizoen alweer mensen op weg geholpen die met deze kwaal stilstonden....
c. steenslag bij een kunststof filter wat tot breuk lijdt..... in 35 jaar 2CV sleutelen nog niet mee gemaakt. (Maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Resumé,
Gewoon onderaan naast je chassis, daar waar Citroën m ook plaatste.....
Succes
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.
En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Het is gewoon een extra risico. Bij VW kevers wil men ze ook nog wel eens daar plaatsen in de motorruimte. Een motorbrand gebeurt simpelweg te vaak hierdoor. Dat het jaren goed gaat, geeft geen garantie voor de toekomst!Punky schreef:Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.
En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.

Kortom: helemaal met David eens, bij het chassis, voor de pomp plaatsen dat filter.
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Er zit sowieso al een enorm fijn filter aan de aanzuigbuis van de vlotter. Dus enorme vuiligheid uit de tank komt daar al niet doorheen.
Van een kunststof slang komt ook weinig vuiligheid af, blijft dat kleine stukje rubber slang bovenop de tank over waardoor je carb van verstoppen als je geen filter hebt (en het rubber oud is).
Op mijn eend heb ik nooit zon filter gehad, en nooit problemen gehad.
Zit sinds 2005 wel een nieuwe vlotter en nieuwe leidingen in.
Van een kunststof slang komt ook weinig vuiligheid af, blijft dat kleine stukje rubber slang bovenop de tank over waardoor je carb van verstoppen als je geen filter hebt (en het rubber oud is).
Op mijn eend heb ik nooit zon filter gehad, en nooit problemen gehad.
Zit sinds 2005 wel een nieuwe vlotter en nieuwe leidingen in.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Er werd standaard een filter geplaatst, op de genoemde plek.Punky schreef:Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.
En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
Zeker toen de 2cv nog metalen brandstoftanks hadden.
Bij de kunststof tank is de noodzaak wellicht wat minder groot...
Maak je brandstofpomp eens open en kijk naar het membraan....Tom Duckpower schreef:Er zit sowieso al een enorm fijn filter aan de aanzuigbuis van de vlotter. Dus enorme vuiligheid uit de tank komt daar al niet doorheen.
Van een kunststof slang komt ook weinig vuiligheid af, blijft dat kleine stukje rubber slang bovenop de tank over waardoor je carb van verstoppen als je geen filter hebt (en het rubber oud is).
Op mijn eend heb ik nooit zon filter gehad, en nooit problemen gehad.
Zit sinds 2005 wel een nieuwe vlotter en nieuwe leidingen in.
Bij sommige eenden zit het echt helemaal vol met bagger.
Er wordt dan gezegd "de pomp is kapot" en wordt vervangen.
In werkelijkheid zit ie vol met bagger.
Daarom ook het filter voor de pomp.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 378
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Ik had zo'n twee jaar geleden een benzinefilter geplaatst, omdat er geen één op zat. Had deze tussen pomp en carb geplaatst; een paar cm van het uitlaatspruitstuk. Met tie-wraps vastgezet aan de koplampsteun.
Heb eerder dit jaar een nieuw filter gekocht en dit verplaatst naar onderlangs het chassis, naast het voorwiel.
Ben blij dat ik dat gedaan heb, want het onderste "pootje" van het oude filter was (door de hitte van het spruitstuk) al verbogen. Het was dus waarschijnlijk een kwestie van tijd alvorens dit was gaan scheuren...
Heb eerder dit jaar een nieuw filter gekocht en dit verplaatst naar onderlangs het chassis, naast het voorwiel.
Ben blij dat ik dat gedaan heb, want het onderste "pootje" van het oude filter was (door de hitte van het spruitstuk) al verbogen. Het was dus waarschijnlijk een kwestie van tijd alvorens dit was gaan scheuren...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987