4 aansluitingen ruitenwisser
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
4 aansluitingen ruitenwisser
De ruitenwisser heeft een aansluitblokje met 4 draden. Ik snap 3 aansluitingen: 1 constante plus (om weer in ruststand te kunnen komen) 2 de plus waarmee je de ruitenwissers inschakeld en 3 de aarde.
Waar dient de 4de draad voor???
Waar dient de 4de draad voor???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
kijk, zo is het in het bestaande schema van de eend: (schema van tom duckpower)
je ziet vier draadjes van de ruitenwissermotor komen:
min
draad naar de ruitenwisserschakelaar op het dash
en twee draden van de kontakten die in he ruitenwissermotor zitten voor de ruststand.
Gr Rob
je ziet vier draadjes van de ruitenwissermotor komen:
min
draad naar de ruitenwisserschakelaar op het dash
en twee draden van de kontakten die in he ruitenwissermotor zitten voor de ruststand.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
hmm... shit,
ik heb een interval dingetje die ik ertussen wilde zetten om een ruitenwisserinterval te maken. dat is echter een "enkele" schakelaar (aan/uit). ik dacht het mooi te kunnen oplossen door onder de knipperlichtschakelaar een tweede te plaatsen zodat je kon schakelen tussen continu ruitenwissen en interval.
nu moet ik dus kijken of er iets van een relais is of zo wat eigenlijk het zelfde doet als de ruitenwisserschakelaar...
jammer want die oudere ruitenwissers hebben gewoon 3 aansluitingen
ik heb een interval dingetje die ik ertussen wilde zetten om een ruitenwisserinterval te maken. dat is echter een "enkele" schakelaar (aan/uit). ik dacht het mooi te kunnen oplossen door onder de knipperlichtschakelaar een tweede te plaatsen zodat je kon schakelen tussen continu ruitenwissen en interval.
nu moet ik dus kijken of er iets van een relais is of zo wat eigenlijk het zelfde doet als de ruitenwisserschakelaar...
jammer want die oudere ruitenwissers hebben gewoon 3 aansluitingen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Als je die intervalschakelaar tussen zwart en wit van de ruitenwissermotor zet dan werkt het.
Ik bedoel dat je het schalende kontakt op die twee aansluit, en dan de origenele draden laat zitten.
Gr Rob
Ik bedoel dat je het schalende kontakt op die twee aansluit, en dan de origenele draden laat zitten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
ik heb dit systeem ook via de interval geen probleem. Je hoeft niet aan deze kabeltjes/stekker te knutselen, gewoon de interval tussen een van aansluitingen van de knipperschakelaar zetten. Bij mij werken beiden onafhankelijk. Heb twee oude eenden stekkertjes aan de interval gezet zodat ik niet in de originele kabelboom hoefde te knippen.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Boudewijn, je uitleg is helder. Zoals jij het hier boven beschrijft heb je de originele ruitenwisserschakelaar voor continu, én een extra schakelaar die de interval bedient toch?!Boudewijn schreef:Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
Ik wil het dus eigenlijk heel graag met een knipperlicht schakelaar aansturen, maar dan mis ik dus het "relais" effect van de originele schakelaar. Als ik het dus met een knipperlichtschakelaar wil aansturen moet ik daar dus een los relais tussen zetten toch?!
Zoals dit schema: https://www.flickr.com/gp/dyanemaniac/CS7u68
Nummer 17 is dan dus een extra relais. 1 is de aanstuurstroom voor de interval schakeling.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ja, daar heb ik ook aan gedacht maar hij is al gesoldeerd en ik haal het liever niet weer uitelkaar. Ik heb er vroeger al een verklooit doordat ik het (waarschijnlijk) te heet heb laten worden met solderen.
Dank voor het antwoord. Ik zal na de vakantie even zo'n relais halen en dan kan ik verder met het pimpen van de kabelboom
Dank voor het antwoord. Ik zal na de vakantie even zo'n relais halen en dan kan ik verder met het pimpen van de kabelboom
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction