Motor loopt niet goed stationair en schokken bij rijden
Motor loopt niet goed stationair en schokken bij rijden
Hallo allemaal,
Ik rij mijn eend uit 1979 nu bijna een jaar en heb er ongeveer 4000km mee gemaakt. Sinds een paar weken loopt de motor niet meer lekker stationair. Dit lijkt erger te zijn wanneer de motor goed warm is. Bij stilstand neigt de motor regelmatig naar bijna afslaan (helft van de tijd loopt ie wel gewoon netjes stationnair) wat ik kan verhelpen door n beetje gas te geven of de choke ietsje uit te trekken. Bij het rijden met 50 km/u (in z'n 3) gaat de motor ook een beetje schokken wat ik ook nog niet eerder heb ervaren.
Ik wil volgende week de kleppen stellen en de bougies vervangen door nieuwe. Wat kan ik nog meer zelf nalopen? Ik ben een beginnend eendensleutelaar.
Olie is een paar maanden geleden door de eendengarage vervangen evenals oliefilter.
Ik heb een nieuw contactpuntjessetje (dus geen 123 ontsteking) liggen maar het vervangen lijkt me er tricky dus weet niet of ik me daaraan durf te wagen...
Groeten.
Ik rij mijn eend uit 1979 nu bijna een jaar en heb er ongeveer 4000km mee gemaakt. Sinds een paar weken loopt de motor niet meer lekker stationair. Dit lijkt erger te zijn wanneer de motor goed warm is. Bij stilstand neigt de motor regelmatig naar bijna afslaan (helft van de tijd loopt ie wel gewoon netjes stationnair) wat ik kan verhelpen door n beetje gas te geven of de choke ietsje uit te trekken. Bij het rijden met 50 km/u (in z'n 3) gaat de motor ook een beetje schokken wat ik ook nog niet eerder heb ervaren.
Ik wil volgende week de kleppen stellen en de bougies vervangen door nieuwe. Wat kan ik nog meer zelf nalopen? Ik ben een beginnend eendensleutelaar.
Olie is een paar maanden geleden door de eendengarage vervangen evenals oliefilter.
Ik heb een nieuw contactpuntjessetje (dus geen 123 ontsteking) liggen maar het vervangen lijkt me er tricky dus weet niet of ik me daaraan durf te wagen...
Groeten.
2cv6 '79 - beige Nevada
Ik zou de carburateur ook eens goed schoonmaken , en dan bedoel ik ook de sproeiers die erin zitten loshalen en schoonmaken en het filtertje.
Eventueel carburateur afstellen.
Mogelijk moet je de brandstofleidingen ook eens controleren op lekken of vuil .
Ik denk niet dat het de kleppen of ontsteking is, maar een brandstof of lucht probleem.
Luchtfilter schoon ?
Eventueel carburateur afstellen.
Mogelijk moet je de brandstofleidingen ook eens controleren op lekken of vuil .
Ik denk niet dat het de kleppen of ontsteking is, maar een brandstof of lucht probleem.
Luchtfilter schoon ?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Het inderdaad een brandstofprobleem, maar welk?
Begin maar eens met je tank leeg te maken en kijk of er (veel) vuil in de benzine zit. Giet de benzine terug via een zeefje. Als er vuil in zat ga dan verder met je benzinefilter.
Maak die schoon of vervang het filter. Daarna kom je bij de carbu.
Als je het probleem dan nog hebt maak de carbu schoon. Daar bestaan schoonmaakmiddelen voor.
Begin maar eens met je tank leeg te maken en kijk of er (veel) vuil in de benzine zit. Giet de benzine terug via een zeefje. Als er vuil in zat ga dan verder met je benzinefilter.
Maak die schoon of vervang het filter. Daarna kom je bij de carbu.
Als je het probleem dan nog hebt maak de carbu schoon. Daar bestaan schoonmaakmiddelen voor.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ik had soortgelijke problemen. Nadat de benzinetank leeg geheveld was en ik de benzine gezeefd had (er zat zwarte meuk in) heb ik mijn benzinefilter vervangen (kost nog geen 10 euro).
Nu kan er geen vuil meer in de carburator komen, hooguit minuscule vuiltjes die door de sproeiers heen gaan. Ik heb daarna nooit meer last van dit soort problemen gehad.
Nu kan er geen vuil meer in de carburator komen, hooguit minuscule vuiltjes die door de sproeiers heen gaan. Ik heb daarna nooit meer last van dit soort problemen gehad.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Waar de meeste eendrijders het filtertje hebben is in de slang tussen de benzinepomp en de carburateur. Werkt op zich goed en is eenvoudig te monteren.
Toen ik mijn benzinefilter verving zag ik geen enkel lekje in het filter. Toch filterde hij niet goed. Het nieuwe filter daar monteren kan je eenvoudig proberen. Als je er toch niet tevreden mee bent heb je alleen een nieuw stukje rubber slang nodig. Dat kost nagenoeg niets.
Toen ik mijn benzinefilter verving zag ik geen enkel lekje in het filter. Toch filterde hij niet goed. Het nieuwe filter daar monteren kan je eenvoudig proberen. Als je er toch niet tevreden mee bent heb je alleen een nieuw stukje rubber slang nodig. Dat kost nagenoeg niets.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....
Veel te dichtbij het hete uitlaatspruitstuk met als mogelijke gevolgen vapourlock of erger een smeltend filter ==> benzine over het spruitstuk ==> afgefikte eend....
Beste plek is net voor de benzinepomp zodanig dat het filter netjes naast het chassis past tussen de twee flensen van het chassis
Veel te dichtbij het hete uitlaatspruitstuk met als mogelijke gevolgen vapourlock of erger een smeltend filter ==> benzine over het spruitstuk ==> afgefikte eend....
Beste plek is net voor de benzinepomp zodanig dat het filter netjes naast het chassis past tussen de twee flensen van het chassis
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ik heb tientallen Eenden gezien met het filter tussen de carburateur en de pomp en al het onheil dat genoemd wordt is zwaar overdreven. Ik woon zelf in een gebied waar soms de temperatuur tot boven de 40 graden oploopt en heb nog nooit last van een vapor lock gehad. Het filter zit vlak voor de carburateur, ver van het uitlaatspruitstuk. Het wordt daar absoluut niet extra warm.dyane_maniac schreef:zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....
De beste plaats is direct na de tank, maar dan moet je een filter met een huls van metaal gebruiken die bestand is tegen steenslag. Die zijn een stuk duurder dan zo'n plastic filter die je vlak voor de carburateur installeert.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ik ben dagelijks met 2CV's bezig en ik kan je verzekeren dat het NIET de juiste plaats is.Kulio schreef:Ik heb tientallen Eenden gezien met het filter tussen de carburateur en de pomp en al het onheil dat genoemd wordt is zwaar overdreven. Ik woon zelf in een gebied waar soms de temperatuur tot boven de 40 graden oploopt en heb nog nooit last van een vapor lock gehad. Het filter zit vlak voor de carburateur, ver van het uitlaatspruitstuk. Het wordt daar absoluut niet extra warm.dyane_maniac schreef:zet dat filter nou ajb NIET tussen benzinepomp en carburateur....
De beste plaats is direct na de tank, maar dan moet je een filter met een huls van metaal gebruiken die bestand is tegen steenslag. Die zijn een stuk duurder dan zo'n plastic filter die je vlak voor de carburateur installeert.
Om verschillende redenen, starten kan lastig worden, afhankelijk van de grootte van het filter, vapour lock is absoluut een probleem, afgelopen zomer twee eenden met dit probleem onderweg weer aan de praat gebracht.
Waarom zou het filter door Citroen aangebracht zijn linksvoor op het chassis?
Juist ja, dat is het laagste punt en is het filter altijd gevuld.
Maar..... als jij hem na de pomp wil zetten dingen 10 cm van het uitlaatspruitstuk, dan moet je dat doen.
Ik probeer een eerlijk advies te geven, maar het staat je vrij te doen watje wil.
Hoe dan ook, veel fijne kilometers!!
Greets