Tips / ervaring gevraagd voor Chassis Wissel

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Tips / ervaring gevraagd voor Chassis Wissel

Bericht door Maikel » di 21 jun, 2005 13:38

Een tijdje geleden is mijn eendje niet meer door de APK gekomen, en staat hij nu ergens diep in het zuiden van nederland te wachten op een nieuw chassis.

Nu heb ik al menig topic doorgelezen op deze site, en merk dat het een item is waar veel over gesproken is maar nog niet echt een goeie handleiding is waar op te letten / te rekenen.
Ik wil het alsvolgt gaan aanpakken :
Deze vakantie heb ik 3 weken de tijd om op de plek waar mijn eendje nu staat haar te voorzien van een nieuw chassis.

Nu heb ik een aantal dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn , wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen :

Voor een chassiswissel moet de hele motor van het oude naar het nieuwe chassis, is dit te doen in je eentje ( is hij te tillen ) of heb je er een takel voor nodig ?

Voor de veerpotten is steeksleutel 46 nodig ( of zelfs 2 keer ? ) waar kun je deze kopen / huren ?

Welk gereedschap is nog meer onontbeerlijk om de wissel een beetje soepel te laten verlopen ( goed gereedschap is vaak het halve werk ) ?

Ik heb me een beetje ingelezen, en lees dat vaak de veerpotten behoorlijk wat werk zijn, kun je dit jezelf besparen door meteen maar in ook nieuwe veerpotten te investeren ?

Welke onderdelen kun je het best nog meer meteen vernieuwen tijdens een wissel ( let wel ik wil graag investeren in mijn eendje ) Dus wat zijn echte aanraders ?

Weet iemand in het zuiden van Nederland een goede 2cv specialist, aangezien ik dan in Vaals zit en ik daar normaal niet kom ben ik niet zo bekent met goede adresjes in die buurt.

Zijn er misschien echt dingen die je NIET alleen kunt doen ?

En heeft iemand sowieso een gouden tip waar op te letten of wat juist wel of juist niet te doen tijdens een wissel ?

Graag uw bevindingen zodat ik goed voorbereid deze zomer mijn eendje weer kan reanimeren met in ieder geval een nieuw chassis en misschien ook al wat opknap werk aan de koets.

Alvast bedankt !

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 21 jun, 2005 13:51

Hoi

Veerpotten:

Gewoon nieuwe moeren en bussen kopen, dan kan je de aude gewoon doorslijpen/laten zitten.

motor:
motor en bak is met twee man te tillen, maar takel is wel aan te bevelen

koets:
als je de deuren etc erin laat zitten heb je wel een paar man nodig om deze op te tillen, haal je alle deuren eruit moet het met twee man lukken.

aandachtspunten:
hoe is je bodem/schubord zorg voor een lasapparaat.

nieuw:
remleidingen, benzineleiding, motorsteunrubbers een aantal bouten waarmee je chassis en koets aan elkaar vast zitten kompriband tussen chassis en koets (bij de profesionete bouwmarkt (schokbrekers??)

gereedschap:
ratel 11, flex met staalborstel RX5 of owatrol om kale plekken te behandelen maak de wielophanging goed schoon en zet het daarna in de rx5 en rx10 is alles mooi zwart spuit je chassis goed van binnen en van buiten in of nog beter neem een gegalvaniseerde

ik was 1 dag aan het demonteren en een weekendje aan het opbouwen incl verven van de wielophanging

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 21 jun, 2005 14:02

voor onderdelen/specialist ken ik alleen Arets, in Hoensbroek. In de buurt van vaals kom ik vrijwel nooit, dus daar iemand aanwijzen kan ik niet.

www.garage-arets.nl
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie