Ergens eind jaren 90 is er een korte periode geweest dat er (ook) eendjes op bio-ethanol reden. deze waren aangepast met een verstelbare sproeier en een ander ontstekingstijdstip. Later was er zelfs een 123 evo variant die die instelling had.
Helaas had onze roverheid besloten dat het financieel strafbaar werd om op deze brandsof te rijden dus verdween die uit beeld.
Nu heb ik die spulletjes nog liggen en wil de eend er weer geschikt voor maken. Blijf ik met de vraag zitten of de nieuwe benzineslangen er ook geschikt voor zijn? en de membraampjes in de benzinepomp / carberateur?
of waar kan ik die onderdeeltjes vandaan halen die wel resistent ertegen zijn?
E-85
Zat laatst met hetzelfde idee en kwam toen dit artikel tegen;
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... l-10111838
Ondertussen heb ik 2 tanks van het spul verstookt maar het werkt gewoon allemaal naar behoren. ontsteking wel iets bijgesteld en alle flexibele benzineslangen vervangen door nieuwe maar thats it. Of de pomp heel blijft zullen we zien, heb iig een nieuwe achterin de eend voor het geval dat.
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... l-10111838
Ondertussen heb ik 2 tanks van het spul verstookt maar het werkt gewoon allemaal naar behoren. ontsteking wel iets bijgesteld en alle flexibele benzineslangen vervangen door nieuwe maar thats it. Of de pomp heel blijft zullen we zien, heb iig een nieuwe achterin de eend voor het geval dat.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Dit schreef ik er een hele tijd terug over in dit http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... ht=ethanol topic:
ik heb er ruim 2 jaar mee gereden. naar volle tevredenheid. Overigens had ik mijn eend ook "definitief" omgebouwd, dus de vaste sproeiers opgeboord en niet zo'n verstelbare sproeier, daar had ik problemen mee.
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden. Ik had een tamoil naast de snelweg zitten onderweg van mijn huis naar mijn sleutelplek. ideaal dus en met nog een 20 liter jerrycan reserve heb ik nooit problemen gehad. Nu is die Tamoil overgenomen door dat stomme shell en nu verkopen ze het niet meer en zou ik er ver voor om moeten rijden. en dat is voor mij de enige reden dat ik nu niet meer op E85 rij.
Het reed ook zonder problemen. Het enige was dat je met koude temperaturen je anders moest starten (2sec. starten, 4 sec. rust etc en na 5 keer startte die dan altijd. dit is ook te verklaren aangezien E85 wat minder makkelijk verdampt) en koud reed ie de eerste 20 seconden wat haperiger, maar daarna was dit over.
In Frankrijk was het met prijzen tussen 0,75 en 0,90 ct/liter ook erg leuk tanken. Maar ook daar is het niet overal verkrijgbaar en in Belgie bijna nergens.
Ik had erg gehoopt dat het een beetje aan zou slaan en dat het dus beter verkrijgbaar zou worden en minstens zo belangrijk dat we hier "tweede generatie" E85 zouden krijgen. dus E85 niet gestookt uit mais waarvoor verweg regenwouden gekapt worden, maar dichter bij huis geproduceerde E85 uit GFT afval en snel groeiende gewassen. Hiermee zouden we ook minder afhankelijk worden van andere landen. eigenlijk gewoon zoals het al heel lang in zweden gebeurd.
edit: ik heb dus in die ruim 2 - 3 jaar geen problemen gehad met de benzinepomp of leidingen of anderszins. Wel had ik kort daarvoor de rubberen brandstof leiding al vervangen (maar dat zou ik zoieso aanraden).
E85 kan vuil oplossen/losweken wat in de carb kan komen dus spoel alles goed door en er kunnen dus rubberen delen zacht of hard worden. maar zelf geloof ik dat als je zorgt dat die delen gewoon van nette kwaliteit zijn (brandstof leiding, brandstofpomp membraan en tank schoon) er niet heel veel mis zou moeten gaan. Bij mij niet iig.
ik heb er ruim 2 jaar mee gereden. naar volle tevredenheid. Overigens had ik mijn eend ook "definitief" omgebouwd, dus de vaste sproeiers opgeboord en niet zo'n verstelbare sproeier, daar had ik problemen mee.
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden. Ik had een tamoil naast de snelweg zitten onderweg van mijn huis naar mijn sleutelplek. ideaal dus en met nog een 20 liter jerrycan reserve heb ik nooit problemen gehad. Nu is die Tamoil overgenomen door dat stomme shell en nu verkopen ze het niet meer en zou ik er ver voor om moeten rijden. en dat is voor mij de enige reden dat ik nu niet meer op E85 rij.
Het reed ook zonder problemen. Het enige was dat je met koude temperaturen je anders moest starten (2sec. starten, 4 sec. rust etc en na 5 keer startte die dan altijd. dit is ook te verklaren aangezien E85 wat minder makkelijk verdampt) en koud reed ie de eerste 20 seconden wat haperiger, maar daarna was dit over.
In Frankrijk was het met prijzen tussen 0,75 en 0,90 ct/liter ook erg leuk tanken. Maar ook daar is het niet overal verkrijgbaar en in Belgie bijna nergens.
Ik had erg gehoopt dat het een beetje aan zou slaan en dat het dus beter verkrijgbaar zou worden en minstens zo belangrijk dat we hier "tweede generatie" E85 zouden krijgen. dus E85 niet gestookt uit mais waarvoor verweg regenwouden gekapt worden, maar dichter bij huis geproduceerde E85 uit GFT afval en snel groeiende gewassen. Hiermee zouden we ook minder afhankelijk worden van andere landen. eigenlijk gewoon zoals het al heel lang in zweden gebeurd.
edit: ik heb dus in die ruim 2 - 3 jaar geen problemen gehad met de benzinepomp of leidingen of anderszins. Wel had ik kort daarvoor de rubberen brandstof leiding al vervangen (maar dat zou ik zoieso aanraden).
E85 kan vuil oplossen/losweken wat in de carb kan komen dus spoel alles goed door en er kunnen dus rubberen delen zacht of hard worden. maar zelf geloof ik dat als je zorgt dat die delen gewoon van nette kwaliteit zijn (brandstof leiding, brandstofpomp membraan en tank schoon) er niet heel veel mis zou moeten gaan. Bij mij niet iig.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam