hoogte spanning bekrachtiging dynamo
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
hoogte spanning bekrachtiging dynamo
Collega Citrofielen,
D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.
Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)
+ op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat
op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt
Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.
Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?
Dynamo: Ducellier 7542B
spanningsregelaar: Ducellier 8347C
D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.
Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)
+ op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat
op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt
Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.
Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?
Dynamo: Ducellier 7542B
spanningsregelaar: Ducellier 8347C
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De exc spanning zal toch wel naar de 12 V gaan als het goed is bij stilstaande motor en kontakt aan.
Die 1.09V betekent geen bekrachtiging.
Krijgt de regelaar wel 12V van het kontakt?
Die 1.09V betekent geen bekrachtiging.
Krijgt de regelaar wel 12V van het kontakt?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo
1. is te laagpimvanderheijden schreef:,
1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.
2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)
3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat
4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt
5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.
6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?
7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo
Rob,RobM schreef:1. is te laagpimvanderheijden schreef:,
1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.
2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)
3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat
4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt
5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.
6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?
7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?
Gr Rob
Dank voor je reactie
Massa op spanningsregelaar is OK; geen weerstand tussen min op accu en massa op spanningsregelaar
Ik heb vooral oude, mechanische regelaars. Ik heb ook wel een 2tal electronische maar heb geen idee welk contact D+ en Df is. Ik heb een dyane en de spanningsregelaars zijn hierbij aangesloten met schroefjes een geen aansluitblokje
Ik ga ook eens een testkabeltje maken om vanaf contactslot spanningsregelaar en ontsteking aan te sluiten zonder gebruik te maken van de kabelboom. Misschien zit er wel ergens een slecht contact, sluiting of kabelbreuk in de 50 jaar oude kabelboom
Groet,
Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
zo zit het bij de eend:
grote vraag: is de nummering gezien vanaf de draad-zijde of vanaf de regelaar.
morgen even voor je kijken.
in het hele laadsysteem zijn de koolborstels van je dynamo ook wel verdacht. Die kan je er met 1 schroefje achterop de dynamo zo uithalen. kan nooit kwaad om even te kijken.
Gr Rob
grote vraag: is de nummering gezien vanaf de draad-zijde of vanaf de regelaar.
morgen even voor je kijken.
in het hele laadsysteem zijn de koolborstels van je dynamo ook wel verdacht. Die kan je er met 1 schroefje achterop de dynamo zo uithalen. kan nooit kwaad om even te kijken.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Koolborstels zien er goed uit; ik heb ze ook schoon en vetvrij gemaakt.
Sleepringen zijn niet beschadigd en ook die heb ik licht opgeschuurd met scottbride en vetvrij gemaakt.
Weerstand tussen beide sleepringen is 7 ohm zoals het moet zijn
En ja, D6 had een 12volt wisselstroom dynamo
een ducellier 7542; dezelfde als een 7532 maar met een ander huis anders past hij niet op het spruitstuk
Sleepringen zijn niet beschadigd en ook die heb ik licht opgeschuurd met scottbride en vetvrij gemaakt.
Weerstand tussen beide sleepringen is 7 ohm zoals het moet zijn
En ja, D6 had een 12volt wisselstroom dynamo
een ducellier 7542; dezelfde als een 7532 maar met een ander huis anders past hij niet op het spruitstuk
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
nog even in verdiept:
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
je kan met een multimeter deze spanning niet meten. En staat 12 V gedurende een bepaalde tijd, in een blokpatroon. Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.
Heel grof gezegd: Je moet iets meten tussen de 0 en 12 V, en als je bv de verlichting van je eend inschakelt dan moet deze spanning omhoog gaan. maar over waardes kan je niets zeggen. Dat is, technisch gesproken, afhankelijk van de sample frequentie van je multimeter.
Gr Rob
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
je kan met een multimeter deze spanning niet meten. En staat 12 V gedurende een bepaalde tijd, in een blokpatroon. Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.
Heel grof gezegd: Je moet iets meten tussen de 0 en 12 V, en als je bv de verlichting van je eend inschakelt dan moet deze spanning omhoog gaan. maar over waardes kan je niets zeggen. Dat is, technisch gesproken, afhankelijk van de sample frequentie van je multimeter.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht