Veering versterken

Alles over de wielophanging
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 3 apr, 2018 18:40

LPGo schreef: Als je band aanloopt tegen je spatbord,dan heb je een constructiefout gemaakt, makkelijk zat sorry.
Dat dacht ik dus ook. Als ik met 5 man in de eend zit en ik ga te hard over een verkeersdrempel dan komt ie tegen de aanslagrubbers. Niet fijn, maar wel veilig. Ik moet er niet aan denken dat een spatbord ofzo gegrepen wordt door een band. Dan gaat er echt wel iets serieus kapot.

Dus eerst zorgen dat ie bij maximaal invoeren niet iets kan raken. Je zou in principe ook met een kapotte veer of gebroken trekstang moeten kunnen rijden. Daarna lijken me sterkere veren idd geen overbodige luxe.

Bovenstaande is niet bedoeld om je werk af te kraken, alleen om je veilig op de weg te houden!
Eend voor allen, allen voor eend..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 19:01

Misschien heb je gelijk, maar sorry, ik had mij eigen oplossing al bedacht dus. Zwaardere vering wordt het. Luchtvering voor een eend lijkt mij grappig, maar erg kostbaar en ook erg overdone. Grappig altijd op het forum. Òf men zegt dat je de eend origineel moet houden of er komen oplossingen en meningen waar ik weinig mee kan. Maar de vragen die ik stel lijken wel genegeerd te worden. Wat doe ik fout? Gelukkig kijk ik er wel Door heen en haal ik een boel nuttige info hier vandaan . Zonder jullie hulp had ik mijn auto niet kunnen ombouwen Denk ik
Ik heb mijn spatborden zo hoog mogelijk geplaatst, maar nog niet hoog genoeg blijkbaar. De opbouw is net iets te zwaar geworden denk ik.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 19:11

Ik zie het niet als afkraken hoor! Het is gewoon moeilijk om de juiste antwoorden te krijgen. Wagen hoogte en spatborden die iets raken zijn natuurlijk zaken waar je als eerste naar kijkt. Als er met de afstelling weinig meer is te doen ga je naar andere mogelijkheden kijken. Zoals gewicht beperking. Maar ik schreef al dat daar weinig aan te doen is. En ik heb een bepaald gewicht aan bagage. Daar kan ik ook niet op beperken. Als je mijn auto onbeladen zou zien, zie je meteen wat ik bedoel. Hij is aan de achterkant gewoon iets zwaarder dan gebruikelijk en heeft daarom zwaardere vering nodig. Mijn vraag is wel of ik dan voor en achter beide zwaardere veren nodig zou hebben. Als de veerpot weer dicht is gelast kom je er natuurlijk niet meer bij😯

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 19:13

Ik kan em voor wel lager zetten , maar dan raak ik weer alle drempels. Op de autosnelweg speelt dat idd minder.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 3 apr, 2018 19:49

frenkie schreef:En wat is eigenlijk 100% opgewaardeerd? Hoeveel sterker dan de veer die nu in mijn eend zit? Weet iemand dat?
Leuk een veer die 170 tot 300 opgewaardeerd is, maar mijn auto hoeft natuurlijk niet stuiterend over de weg. Ze moet alleen wat meer last kunnen dragen, zodat ik het wettelijk toegestane gewicht veilig over de aanhanger en de auto kan verdelen. De auto mag immers niet veel dragen, maar de aanhanger ook niet. Om normaal velig over de weg te kunnen rijden moet ik nu de aanhanger helemaal volstouwen anders sleept de eend bijna over de grond, dat kan nooit de bedoeling zijn. Daar moet dus een goede oplossing voor komen.
ok.dus dit is je vraag. Hier heb ik al antwoord opgegeven.. stel je eend zakt bij een gewicht van 50kg 4cm naar beneden, dan is dit met 100% uprated 2cm.. Zo is het althans bij mijn eend..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 20:36

Maar is 100% uprated dus het zelfde als 100% stugger?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 3 apr, 2018 21:14

frenkie schreef:Maar is 100% uprated dus het zelfde als 100% stugger?
In mijn beleving wel..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 4 apr, 2018 20:51

Willem2 schreef:
LPGo schreef: Als je band aanloopt tegen je spatbord,dan heb je een constructiefout gemaakt, makkelijk zat sorry.
Ik moet er niet aan denken dat een spatbord ofzo gegrepen wordt door een band. Dan gaat er echt wel iets serieus kapot.

Dus eerst zorgen dat ie bij maximaal invoeren niet iets kan raken.
Ik kan tijdens het rijden moeilijk zien wat er aanloopt of wat er lawaai maakt. De band is iig niet beschadigt of zo.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 5 apr, 2018 17:56

Als je even het kamtelmes losmaakt kun je het wiel maximaal laten inveren.
Eend voor allen, allen voor eend..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 apr, 2018 18:06

Dat kan ik binnenkort wel even doen. Ik moet toch mijn veren vervangen.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 apr, 2018 18:24

Ik heb dus nu 80% sterkere veren i huis. Moet ik nu alleen achter sterkere veren plaatsen omdat de auto daar zwaarder is dan normaal. Of ook voo? Ik ben wel benieuwd wat jullie mening daar over is.

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » do 5 apr, 2018 22:37

Ben bang dat de veerpot met behoorlijk wat kracht tegen de achterste stootrubber getrokken wordt als er alleen een stugge veer aan de achterzijde zit. Dit omdat de stugge veer minder inveert.

Plaats reactie