Sjaak S. schreef:Het slot van een zuigerveer is een opening in de veer, en daardoor een "lek" in het functioneren. Als alle drie de veren het slot (en dus het "lek") op dezelfde hoogte hebben dan zou je een lekspoor van carter naar verbrandingskamer openlaten: dan komt er olie in de verbrandingskamer die verbrandt. Exact 180 graden verspringen lijkt me niet van belang, als de sloten maar niet hetzelfde liggen.
Maar dit kan nooit olie onder je motor geven (alleen hoger olieverbruik en blauwe rook uit je uitlaat) . De olie onder je motor zou inderdaad van achterste krukaskeerring kunnen zijn ("zo goed als nieuw "zegt me niet zoveel ) of je oliefilter zit niet vast, of de oliefiltersteun zit niet vast, of nog anders.... (olielekkage zoeken is een uitdaging!).
Onvoldoende onderdruk in je carter is makkelijk te meten, maar als dat de oorzaak is dan zou ik de lekkage eerder verwachten aan de voorkant bij de nokkenas.
Kan het niet zo zijn dat dit lekspoor in de zuigerveren ook druk 'teruggeeft' aan het carter? Dus dat je daardoor een overdruk opbouwt? Ik sprak met een wegenwacht daarover en die dacht namelijk in deze lijn. Ik vroeg hem hoe ik 700 KM krankzinnig netjes gereden kon hebben en nu ineens dit en toen kwam hij dus met die theorie, dat daardoor de achterste keerring steeds iets verder verschoven is tot het op een gegeven moment is geklapt.
In ieder geval was ik wel geïntegreerd door het verhaal van de thread die ik aan het begin postte; daarin werd gesuggereerd dat, omdat de cilinders liggen, je uit de onderste 180 graden moet blijven met openingen, de openingen laat je verspringen in de bovenste 180 graden. Ik weet immers zeker dat we ze hebben laten verspringen, maar volgens mij hebben wij het gedaan op 130 graden, dus als een Mercedesster.
Het is trouwens een 4tje, die hebben geen oliefilter, alleen de pomp. Dat zou in theorie ook nog kunnen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk.