Met nog een paar vrije dagen voor de boeg heb ik mooi de tijd om eens met het originele blok uit de Méhari aan de gang te gaan. Door problemen met de enkeltraps carburateur en een versleten koppeling lag er voor het gemak even een reserveblok in met dubbeltraps carburateur. Maar toch, het leukst is natuurlijk als z'n eigen motortje er weer in kan.
Ik ben nu bezig het uit elkaar te halen voor een grote schoonmaak en controle van de cilinders. Ook de pakkingen e.d. worden allemaal vervangen. Na demontage van de ventilator bleek er een onbekende ontsteking in te zitten. In het reserveblok heb ik het oude systeem met contactpunten en in de 2cv een 123-ontsteking, maar deze variant kende ik nog niet. Volgens het omhulsel een 'magnetic' afkomstig van de club uit Cassis. Daarnaast zit een soort zwarte stekker op een metalen plaatje (Magnetic MPA 003 Hall-System).
Weet iemand hier wat voor systeem dit is en hoe dit af te stellen is? Ik heb internet al doorzocht maar ben helaas nog niets wijzer geworden.
Onbekende oude versie elektronische ontsteking uit Cassis
Onbekende oude versie elektronische ontsteking uit Cassis
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 5 apr, 2005 20:06
- Locatie: Amersfoort
De DG en 123 zijn beide ook een Hall systeem (Hall sensor = magnetische sensor). Het lijkt er alleen op dat de sensors op de plek van het originele onstekingshuis zitten en de elektroncia module los geplaatst is en waarschijnlijk gebruikt deze de mechanishe vervroeging van de contactpunt ontsteking nog.
Als het huis te verdraaien is (zoals origineel) dan kan je het tijdstip aftellen
indien dit niet het geval dan is het een vast gegeven en is er niets aan af te stellen
Als het huis te verdraaien is (zoals origineel) dan kan je het tijdstip aftellen
indien dit niet het geval dan is het een vast gegeven en is er niets aan af te stellen