2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Bijna ten einde raad : vraag aan forum :
Toestand op dit moment :
- nieuwe batterij
- nieuwe bobine
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe bougies
- ontsteking afgesteld
- bougies vonken
- carburateur gereviseerd met officiële set
- bij gaspedaal beweging inderdaad fijn straaltje benzine in carburateur
- compressie 10 rechts 7,5 links
De motor slaat met horten en stoten zeer kort aan met startspray en zolang er hulp is van de startmotor merk je duidelijk dat hij "goesting" heeft om te draaien (dus hij draait sneller dan met de starter alleen) maar hij valt telkens stil en dan merk ik dat er een kleine hoeveelheid benzine uit de opening van de inlaatcollector op het motorblok gelekt is ook al heb ik dan het gaspedaal niet aangeraakt. Where do I go wrong ?
Toestand op dit moment :
- nieuwe batterij
- nieuwe bobine
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe bougies
- ontsteking afgesteld
- bougies vonken
- carburateur gereviseerd met officiële set
- bij gaspedaal beweging inderdaad fijn straaltje benzine in carburateur
- compressie 10 rechts 7,5 links
De motor slaat met horten en stoten zeer kort aan met startspray en zolang er hulp is van de startmotor merk je duidelijk dat hij "goesting" heeft om te draaien (dus hij draait sneller dan met de starter alleen) maar hij valt telkens stil en dan merk ik dat er een kleine hoeveelheid benzine uit de opening van de inlaatcollector op het motorblok gelekt is ook al heb ik dan het gaspedaal niet aangeraakt. Where do I go wrong ?
2 PK CHARLESTON 30/07/1982
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 454
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Is het blok uit elkaar geweest? Als dat niet is denk ik toch dat de ontsteking niet goed staat of anders de carburateur omdat deze gereviseerd is. Dat er benzine lekt op het motorblok dat komt door een klein gaatje in het spruitstuk dat er voor zorgt dat het teveel aan benzine weg kan.
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Heb je al geprobeerd of het brandstofpompje voldoende opbrengst geeft? Het compressieverschil is wel fors. Dat zou op vastzittende zuigerveren kunnen wijzen. Staan je kleppen goed? Komt er geen valse lucht langs de voetpakking onder je carburateur?
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Vlotterhoogte gecontroleerd?
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
dat is welk even werk als de 2cv zo lang niet gereden heeft.
ZIt er een nieuwe benzine pomp in? Als ie het nu nog doet gaat ie zeker binnen maand defect.
Kost ook weinig.
Heb je wel nieuwe benzine? Alle oude eruit?
EN maak de stationair sproeier schoon zit geheid troep in nu.
En luchtfilter eruit halen. Al paar keer gehad na jaren stilstand dat het schuim verpulvert en de carbu verstopt.
Succes!
ZIt er een nieuwe benzine pomp in? Als ie het nu nog doet gaat ie zeker binnen maand defect.
Kost ook weinig.
Heb je wel nieuwe benzine? Alle oude eruit?
EN maak de stationair sproeier schoon zit geheid troep in nu.
En luchtfilter eruit halen. Al paar keer gehad na jaren stilstand dat het schuim verpulvert en de carbu verstopt.
Succes!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Als er benzine uit het gaatje komt, wordt er in ieder geval benzine aangeleverd. Das positief. Wellicht wél teveel. Daar zou je kunnen beginnen met zoeken. Ik zat te denken aan:
- Overstroming door verkeerde vlotterhoogte of vast zittend inlaatventiel (wordt dan niet gesloten)
- Veel te rijk stationair
- Dichte chokeklep
Hoewel die laatste twee zonder dat je gas geeft niet zoveel benzineoverschot zouden moeten geven. Wél als de acceleratiepomp mee gaat doen. Maar je geeft geen gas, dus dat zal het niet zijn.
Altijd lastig te beoordelen van afstand.
Succes met de zoektocht.
- Overstroming door verkeerde vlotterhoogte of vast zittend inlaatventiel (wordt dan niet gesloten)
- Veel te rijk stationair
- Dichte chokeklep
Hoewel die laatste twee zonder dat je gas geeft niet zoveel benzineoverschot zouden moeten geven. Wél als de acceleratiepomp mee gaat doen. Maar je geeft geen gas, dus dat zal het niet zijn.
Altijd lastig te beoordelen van afstand.
Succes met de zoektocht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Loopt hij inmiddels al?
Erg benieuwd. Altijd goed om de uiteindelijke oplossing te posten.
Als hij zo lang stil staat is de koppen eraf altijd goed. Meteen even nieuwe brilrubbers. Zou jammer zijn als hij stuk draait.
Erg benieuwd. Altijd goed om de uiteindelijke oplossing te posten.
Als hij zo lang stil staat is de koppen eraf altijd goed. Meteen even nieuwe brilrubbers. Zou jammer zijn als hij stuk draait.
Citroén rolls better than a Rolls!
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Bedankt voor de vele tips : ik heb ze samen met een neef één voor één afgelopen en nagezien : van klepspeling tot ontstekingstijdstip : resultaat blijft hetzelfde. Zolang de startmotor helpt, draait hij min of meer zelfstandig rond en van zodra je de sleutel los laat is het gedaan. De laatste tip over "teveel benzine krijgen" wordt mijn volgend onderzoek want de hoeveelheid benzine die uit de collector loopt is toch aanzienlijk. Nochtans heb ik de vlotterhoogte met een elektronische schuifmaat afgesteld. De stationaire sproeier komt ook daarna ook nog eens de beurt.
Hopelijk is mijn volgende post één die overloopt van enthousiasme ........
Hopelijk is mijn volgende post één die overloopt van enthousiasme ........
2 PK CHARLESTON 30/07/1982
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Check de draden aan het contactslot eens, als er 2 verwisseld worden dan krijgt de onsteking stroom tijdens het starten maar niet als je de sleutel los laat. Kunt even testen met een extra plus draadje van accu naar de bobine.
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Oorzaken van het startprobleem : alle segmenten van de linker zuiger zaten na 25 jaar stilstand vastgeklemd waardoor er geen compressie kon opgebouwd worden. Conclusie : motor helemaal open gooien en zowel zuigers als cilinders vervangen links én rechts, kleppenkoppen nakijken op compressieverlies en alles in omgekeerde volgorde terug monteren. Collector ook grondig reinigen of er wordt vuil tussen de kleppen gezogen.
2 PK CHARLESTON 30/07/1982
-
- Gebruiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
- Locatie: Sint Michielsgestel
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Nou joh, succes er mee. gaat wel lukken, neem de tijd er voor.
Roel
Roel
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
De Charleston draait zo mooi als een nieuwe !
Een volledig dag losmaken van de stukken zonder de motor uit te bouwen.
Nieuwe zuigers en cilinders en segmenten hebben de zaak gered ! Na een goed half dagje opbouw kon er aan de sleutel gedraaid worden en draaide de motor er vrolijk op los.
Voor de geïnteresseerden : niet voor terug deinzen, het lukt perfect !
Een volledig dag losmaken van de stukken zonder de motor uit te bouwen.
Nieuwe zuigers en cilinders en segmenten hebben de zaak gered ! Na een goed half dagje opbouw kon er aan de sleutel gedraaid worden en draaide de motor er vrolijk op los.
Voor de geïnteresseerden : niet voor terug deinzen, het lukt perfect !
2 PK CHARLESTON 30/07/1982
Re: 2CV CHARLESTON wil niet starten na 25 jaar stilstand
Hallo,
Bij het plaatsen van de segmenten heb ik bij de "olieschrapper" (onderste segment) die inwendige veer niet geplaatst maar alleen het segmentje. Moet ik daarvoor opnieuw beginnen ? Wat is de functie van die inwendige veer in het segmentje ? De motor draait perfect en de wagen rijdt zeer goed.
Groetjes
Jackie
Bij het plaatsen van de segmenten heb ik bij de "olieschrapper" (onderste segment) die inwendige veer niet geplaatst maar alleen het segmentje. Moet ik daarvoor opnieuw beginnen ? Wat is de functie van die inwendige veer in het segmentje ? De motor draait perfect en de wagen rijdt zeer goed.
Groetjes
Jackie
2 PK CHARLESTON 30/07/1982