Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Ik wil de keerring en lager vervangen van de differentieel as van mijn 602 motor met schijfremmen maar dat lukt niet.
Er zit een 29mm? moer en een moerkap die ik beide niet los krijg, wie kan me helpen? Ik woon in de buurt van Zwolle. Ik stuur een afbeelding mee van de as.
Alvast bedankt,
Peter Paul Hoogkamer.
Er zit een 29mm? moer en een moerkap die ik beide niet los krijg, wie kan me helpen? Ik woon in de buurt van Zwolle. Ik stuur een afbeelding mee van de as.
Alvast bedankt,
Peter Paul Hoogkamer.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
In Herxen is duckknutsel bezig een werkplaats in te richten voor 2cv-tjes. Ik zal hem vadaag even bellen en vragen hoe ver hij daar mee is. Hij kan dat zeker oplossen.
Net kontakt gehad: om dit weer te monteren moet je met simringen werken. Daar heeft hij geen meetapparatuur voor. En de werkplaars is nog niet af. Ik ga zaterdag helpen de brug aansluiten ( al is die voor deze klus niet nodig)
Gr Rob
Net kontakt gehad: om dit weer te monteren moet je met simringen werken. Daar heeft hij geen meetapparatuur voor. En de werkplaars is nog niet af. Ik ga zaterdag helpen de brug aansluiten ( al is die voor deze klus niet nodig)
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Rob bedankt voor je reactie. Zodra duckknutsel tijd heeft om het lager en keerring te vervangen (beide aanwezig) dan hoor ik het graag,
Mvg
Peter Paul Hoogkamer
Heino.
Mvg
Peter Paul Hoogkamer
Heino.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Hij heeft er de meetapparatuur niet voor. Gaat hem niet worden dus.
By the way: welkom op dit forum. Bezig met een grote restauratie of een enkel klusje?
Gr Rob
By the way: welkom op dit forum. Bezig met een grote restauratie of een enkel klusje?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Omdat het pignonwiel niet los is geweest, heb je geen speciaal afstel gereedschap nodig, enkel een micrometer met magneet houder. Die zijn o.a. bij HBM te koop voor een paar tientjes. Dan moet je met de shimringen de speling tussen je lagers en het differentieel tot 0 mm brengen. Let op hij mag ook niet klemmen. Daarna de speling tussen het pignonwiel en het kroonwiel afstellen op 0.1 tot 0.2 mm gemeten op de buitenzijde van de tand op het kroonwiel. Dit doen d.m.v. de shimringen van links naar rechts te wisselen. Je moet wel de versnellingsbak van het differentieelhuis af halen om te kunnen meten. Heb je andere maten shimringen nodig, dan zou ik niet weten waar die te koop zijn. Misschien bij het Eendenei ?
Het Eendenei heeft regelmatig een versnellingsbak cursus erg leerzaam voor dit soort klussen.
Het Eendenei heeft regelmatig een versnellingsbak cursus erg leerzaam voor dit soort klussen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Voor die cursus heb ik mij wel eens in willen schrijven, maar daarvoor moet je lid zijn van het eende-ei. Gezien de reisafstand zwolle - rotterdam kies ik daar niet voor. Jamme, lijkt me er leuk.
Groetjes, Rob
Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
De moerkap krijg je los met een flinke moordenaar.
De moer met een passende pijpsleutel.
Ze zitten allebei geborgd doordat er een hoekje is ingetikt. Uitbuigen oid.
Om eea los te krijgen wel de zaak goed vastzetten in een bankschroef.
De moer met een passende pijpsleutel.
Ze zitten allebei geborgd doordat er een hoekje is ingetikt. Uitbuigen oid.
Om eea los te krijgen wel de zaak goed vastzetten in een bankschroef.
tweeceevees zijn leuk!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Als de sim ringen nog op de juiste plaats zitten in de bak, zou ik me geen zorgen maken over het afstellen van het differentieel.
Ik moet ook nog eens aan de gang voor deze afdichtingen.
Ik moet ook nog eens aan de gang voor deze afdichtingen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 28
- Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Shimringen is niet de vraag van topicstarter. by the way, zorg dat je de ringen van links en rechts apart houdt, dat is ooit goed gemeten. Montage van een nieuw lager in de pignonas veranderd die positie niet. wel de montage van een nieuw pignonlager,
De moer die jij los wilt hebben is maat 29. Je moet een pijpsleutel hebben of vermaken, van die maat. De moer zit gestuikt, beetje naar binnen geslagen op een plek. Met een boortje van 4 a 5 mm ga je dit zo goed mogelijk wegboren. Het gaat erom dat je het gesuikte stukje weg boort, verder niets. Dan klem je de kant waar de remschijf zat, tussen een flinke bankschroef.
Met de eerder genoemde pijpsleutel linksom draaien. vergeet niet wat kruipolie op de moer te doen. Gaat erg zwaar in het begin. Een lagerpers is wel heel fijn om het goed uitelkaar en in elkaar te krijgen. Vergeet de oliekeerring niet, die plaats je voordat het lager er in komt. Succes!!
De moer die jij los wilt hebben is maat 29. Je moet een pijpsleutel hebben of vermaken, van die maat. De moer zit gestuikt, beetje naar binnen geslagen op een plek. Met een boortje van 4 a 5 mm ga je dit zo goed mogelijk wegboren. Het gaat erom dat je het gesuikte stukje weg boort, verder niets. Dan klem je de kant waar de remschijf zat, tussen een flinke bankschroef.
Met de eerder genoemde pijpsleutel linksom draaien. vergeet niet wat kruipolie op de moer te doen. Gaat erg zwaar in het begin. Een lagerpers is wel heel fijn om het goed uitelkaar en in elkaar te krijgen. Vergeet de oliekeerring niet, die plaats je voordat het lager er in komt. Succes!!
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Allen bedankt voor de reacties. Samengevat:
Ik heb de moerkap van het lager losgekregen met een filterketting tang (dank Studio 2cv Soest) en gaan nu aan de slag met de moer. Als ik het goed begrijp zal ik de borging in moeten boren voordat ik deze loshaal met steeksleutel 29. Vraag daarbij is natuurlijk wel, hoe ga ik dezelfde moer later weer borgen?? Zie afbeelding.
Antwoord op andere vragen: de gehele motor en versnellingsbak is uit elkaar geweest inclusief de differentieel simringen, deze zal ik opnieuw moeten afstellen. Dank voor de correcte maten.
Het "project" is een complete metamorfose van een niet te redden dyane uit 1972 naar een mehari.
Ik heb de moerkap van het lager losgekregen met een filterketting tang (dank Studio 2cv Soest) en gaan nu aan de slag met de moer. Als ik het goed begrijp zal ik de borging in moeten boren voordat ik deze loshaal met steeksleutel 29. Vraag daarbij is natuurlijk wel, hoe ga ik dezelfde moer later weer borgen?? Zie afbeelding.
Antwoord op andere vragen: de gehele motor en versnellingsbak is uit elkaar geweest inclusief de differentieel simringen, deze zal ik opnieuw moeten afstellen. Dank voor de correcte maten.
Het "project" is een complete metamorfose van een niet te redden dyane uit 1972 naar een mehari.
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Toch nog een vraag aan Boudewijn;
- heb je een afbeelding van een micrometer met magneet? En wat meet je precies hiermee?
- heb je een afbeelding van een micrometer met magneet? En wat meet je precies hiermee?
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Bijgaand een foto.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen
Ik heb het kroonwiel strak tegen het pignonwiel geplaatst en vervolgens ruimte aan de rechterkant opgevuld met sync ringen + een ring van 0,1 mm. Daarna de linkerkant opgevuld met de resterende ringen.
Wat moet er gemeten worden met de micrometer?
Wat moet er gemeten worden met de micrometer?