Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door PPH » do 16 mei, 2019 20:35

Ik wil de keerring en lager vervangen van de differentieel as van mijn 602 motor met schijfremmen maar dat lukt niet.

Er zit een 29mm? moer en een moerkap die ik beide niet los krijg, wie kan me helpen? Ik woon in de buurt van Zwolle. Ik stuur een afbeelding mee van de as.

Alvast bedankt,
Peter Paul Hoogkamer.
Bijlagen
IMG_5064.jpg
IMG_5064.jpg (30.36 KiB) 1402 keer bekeken
IMG_5063.jpg
IMG_5063.jpg (27.86 KiB) 1402 keer bekeken
IMG_4887.jpeg

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1465
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door RobM » vr 17 mei, 2019 07:13

In Herxen is duckknutsel bezig een werkplaats in te richten voor 2cv-tjes. Ik zal hem vadaag even bellen en vragen hoe ver hij daar mee is. Hij kan dat zeker oplossen.

Net kontakt gehad: om dit weer te monteren moet je met simringen werken. Daar heeft hij geen meetapparatuur voor. En de werkplaars is nog niet af. Ik ga zaterdag helpen de brug aansluiten ( al is die voor deze klus niet nodig)

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door PPH » vr 17 mei, 2019 12:01

Rob bedankt voor je reactie. Zodra duckknutsel tijd heeft om het lager en keerring te vervangen (beide aanwezig) dan hoor ik het graag,

Mvg
Peter Paul Hoogkamer
Heino.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1465
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door RobM » vr 17 mei, 2019 16:57

Hij heeft er de meetapparatuur niet voor. Gaat hem niet worden dus.

By the way: welkom op dit forum. Bezig met een grote restauratie of een enkel klusje?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1703
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door Boudewijn » vr 17 mei, 2019 18:49

Omdat het pignonwiel niet los is geweest, heb je geen speciaal afstel gereedschap nodig, enkel een micrometer met magneet houder. Die zijn o.a. bij HBM te koop voor een paar tientjes. Dan moet je met de shimringen de speling tussen je lagers en het differentieel tot 0 mm brengen. Let op hij mag ook niet klemmen. Daarna de speling tussen het pignonwiel en het kroonwiel afstellen op 0.1 tot 0.2 mm gemeten op de buitenzijde van de tand op het kroonwiel. Dit doen d.m.v. de shimringen van links naar rechts te wisselen. Je moet wel de versnellingsbak van het differentieelhuis af halen om te kunnen meten. Heb je andere maten shimringen nodig, dan zou ik niet weten waar die te koop zijn. Misschien bij het Eendenei ?

Het Eendenei heeft regelmatig een versnellingsbak cursus erg leerzaam voor dit soort klussen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1465
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door RobM » za 18 mei, 2019 07:39

Voor die cursus heb ik mij wel eens in willen schrijven, maar daarvoor moet je lid zijn van het eende-ei. Gezien de reisafstand zwolle - rotterdam kies ik daar niet voor. Jamme, lijkt me er leuk.

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1852
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door marcopr » za 18 mei, 2019 20:35

De moerkap krijg je los met een flinke moordenaar.
De moer met een passende pijpsleutel.

Ze zitten allebei geborgd doordat er een hoekje is ingetikt. Uitbuigen oid.

Om eea los te krijgen wel de zaak goed vastzetten in een bankschroef.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door André Post » za 18 mei, 2019 20:57

Als de sim ringen nog op de juiste plaats zitten in de bak, zou ik me geen zorgen maken over het afstellen van het differentieel.
Ik moet ook nog eens aan de gang voor deze afdichtingen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door Bachusrooy » do 23 mei, 2019 01:33

Shimringen is niet de vraag van topicstarter. by the way, zorg dat je de ringen van links en rechts apart houdt, dat is ooit goed gemeten. Montage van een nieuw lager in de pignonas veranderd die positie niet. wel de montage van een nieuw pignonlager,
De moer die jij los wilt hebben is maat 29. Je moet een pijpsleutel hebben of vermaken, van die maat. De moer zit gestuikt, beetje naar binnen geslagen op een plek. Met een boortje van 4 a 5 mm ga je dit zo goed mogelijk wegboren. Het gaat erom dat je het gesuikte stukje weg boort, verder niets. Dan klem je de kant waar de remschijf zat, tussen een flinke bankschroef.
Met de eerder genoemde pijpsleutel linksom draaien. vergeet niet wat kruipolie op de moer te doen. Gaat erg zwaar in het begin. Een lagerpers is wel heel fijn om het goed uitelkaar en in elkaar te krijgen. Vergeet de oliekeerring niet, die plaats je voordat het lager er in komt. Succes!!

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door PPH » za 25 mei, 2019 10:04

Allen bedankt voor de reacties. Samengevat:

Ik heb de moerkap van het lager losgekregen met een filterketting tang (dank Studio 2cv Soest) en gaan nu aan de slag met de moer. Als ik het goed begrijp zal ik de borging in moeten boren voordat ik deze loshaal met steeksleutel 29. Vraag daarbij is natuurlijk wel, hoe ga ik dezelfde moer later weer borgen?? Zie afbeelding.

Antwoord op andere vragen: de gehele motor en versnellingsbak is uit elkaar geweest inclusief de differentieel simringen, deze zal ik opnieuw moeten afstellen. Dank voor de correcte maten.

Het "project" is een complete metamorfose van een niet te redden dyane uit 1972 naar een mehari.
Bijlagen
IMG_5107.jpg

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door PPH » za 25 mei, 2019 10:17

Toch nog een vraag aan Boudewijn;

- heb je een afbeelding van een micrometer met magneet? En wat meet je precies hiermee?

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1703
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door Boudewijn » za 25 mei, 2019 18:51

Bijgaand een foto.

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Bericht door PPH » ma 27 mei, 2019 07:02

Ik heb het kroonwiel strak tegen het pignonwiel geplaatst en vervolgens ruimte aan de rechterkant opgevuld met sync ringen + een ring van 0,1 mm. Daarna de linkerkant opgevuld met de resterende ringen.

Wat moet er gemeten worden met de micrometer?

Plaats reactie