Eend uitlenen? Ja of nee?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Eend uitlenen? Ja of nee?

Bericht door Twécévé » ma 27 mei, 2019 12:56

Hoe gaan jullie om met verzoeken van kennissen, vrienden etc die vragen of ze je eend mogen lenen? Ik vind dat persoonlijk best lastig. Maar ik heb geen harde argumenten om voortaan 'nee' te zeggen. Bovendien wordt het vaak gevraagd door mensen die je nabij staan. Dus ik zeg bijna altijd 'ja'. Mede daardoor vragen steeds meer mensen het lijkt het wel.

Maar ik loop vervolgens best tegen dingen aan:
- Bruiloft van familie (was daggast). Werd uit mn bed gebeld want kregen de eend niet gestart en bruidspaar was maar met gewone auto naar fotolocatie gegaan. Ik kom bij huis bruidegom aan. Stap in de eend: in 1x aanslaan natuurlijk. Men is alleen nog maar moderne auto's gewend en heeft geen idee wat verzuipen is.
- Zo vroeg de juf van een van mn kinderen of ze er in mocht trouwen. Dan denk je 'de juf, sja, daar kun je moeilijk nee tegen zeggen'. Dus toegezegd. Toen kwam ik er achter dat de bruidegom pas een week voor de bruiloft ging afrijden! Dus mn eend ging mee met iemand die net een week zn rijbewijs had. Dan denk ik: hoe durf je dan iemand zn oldtimer te vragen?
- Eend werd gevraagd voor Gala van middelbare school. Ze verwijzen naar verhuurbedrijf is ook zo wat want scholieren hebben geen euro's. Hoor ik op de dag zelf dat ze de volgende dag op vliegvakantie gaan.
- Eend werd gevraagd door kennis voor Gala twee dagen van tevoren (maar al bezet door gala hierboven). Blijkt dat diegene een tante heeft met Kever en oude Landrover.

Collega van mij snapt niet waar mensen de brutaliteit vandaan halen om te vragen mn 2cv te lenen. Ze zegt: Je vraagt toch iemand ook niet om zn Tesla een dag te lenen, waarom dan wel jouw 2cv?

Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user

Re: Eend uitlenen? Ja of nee?

Bericht door Thijs » ma 27 mei, 2019 13:07

Ik begrijp het volkomen.
Laatst heb ik ook iemand naar een verhuurder doorgestuurd.
Qua verzekeringen en schades vind ik het een lastig verhaal.

Eigenlijk laat ik nooit iemand in mijn A-types rijden als ik er zelf niet bij ben. Je weet immers nooit wat ze uitspoken.
Een choke is ook een enorm ingewikkeld geval....

2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door 2cvzeeland » ma 27 mei, 2019 13:10

Persoonlijk zou ik op een gegeven moment een streep trekken.

En keer je eend uitlenen is niet erg, maar als je er geen goed gevoel bij hebt, of t telkens als negatief ervaart, dan zou ik toch voor mezelf besluiten om het structureel niet meer uit te lenen.

Bijkomend voordeel: mocht je hem tóch dan een keer uitlenen, dan is het voor beide partijen waarschijnlijk een speciaal moment.

Verstuurd vanaf mijn Mate10 Pro met Tapatalk

2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 27 mei, 2019 13:26

Antwoord op de vraag: Nee

Eigen eend wordt enkel door mij en broer (die af en toe de apk verzorgd :) ) bereden.

Toen ik nog bij een noordelijk eendenverhuur bedrijf betrokken was de meest gekke dingen voorbij komen.
Mensen denken echt dat ze een moderne auto huren en ging regelmatig wat kapot.
Zelfs een huurder die de bak na de eerste 5 meter al aan gort had gedraaid. Te hard op laten komen in zijn achteruit waardoor er gat in achterste dekseltje kwam. Die heeft daarna nooit meer zo goed gereden als ervoor.

Bij trouwerijen gewoon met chauffeur. Zelf rijden? Dan aankloppen bij de verhuurder anders ga je niet blij worden :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 27 mei, 2019 17:03

Bedankt tot dusver. Ik zat eens te googelen en las o.a. dat door een kleine schade je schadevrije jaren worden aangetast. Dat kan over de jaren heen honderden euro's kosten.

Ik woon omgeving Utrecht en tel 2cv verhuur in Bunnik, Beesd, Amersfoort en Langbroek. Wanneer men mijn eend als trouwauto wil dan verwijs ik daar wel naar.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 27 mei, 2019 17:16

Nee, ik vind het al erg als de keurmeester bij de apk het ding probeert te verkachten.... :cry: :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » ma 27 mei, 2019 20:29

Nee ik leen de eend en de Burton niet uit. Ik heb weleens een gala gereden en ook met andere bijzonderheden wil ik rijden....maar dan wel zelf.
Over het algemeen kan men tegenwoordig slecht omgaan met de 2cv techniek, kun je de mensen ook niet kwalijk nemen. Schade aan de bak ontstaat snel.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 27 mei, 2019 21:27

Nee, de Dyane uitlenen gebeurd niet.
Hooguit aan Alfred m’n oude garagist van de Eendenwacht of wellicht andere kennissen die een eend rijden.

Verder niemand, gewoon geen zin in om alles te laten vernaggelen door onwetenden.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » di 28 mei, 2019 07:46

Haha. Eerlijk gezegd laat ik mijn vrouw er niet eens in rijden. Die stapte de eerste keer vol bravoure er in, knarsend door de versnellingen en bijna ergens bovenop wegend geen rembekrachtiging.

Als ik een verzoek krijg vertel ik de dagwaarde en vraag of ze daar garant voor willen staan.
En sinterklaas is gelukkig in de ophokperiode. Al zegt men dan : een klein stukje kan toch geen kwaad?
Ik heb mijn moeder er in getrouwd maar toen reed ik zelf.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door erictej » di 28 mei, 2019 12:59

Gewoon nee zeggen.
Dat is niet leuk maar als je met een hoop ellende komt te zitten ook niet.
Er zijn bedrijven genoeg waar je een eendje kunt huren.
Is ff wennen voor iedereen maar dat is maar even en dan vragen ze het ook niet meer

Gr eric
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » zo 2 jun, 2019 09:16

Ik leen de 2CV en de 203 ook niet uit, hoogstens bij extreme uitzondering. Mijn neef is getrouwd in de 203, maar kwam zelf vragen of hij er, samen met mij, aantal 'rijlessen' in kon krijgen. Toen zag ik hoe handig hij met die techniek om ging had ik er zelf ook een goed gevoel bij.
Idem voor een goede vriendin die wilde trouwen in de 2CV. Haar stiefvader heeft ook echt gevoel voor oldtimers, hij heeft dus gereden.

Maar normaal verkoop ik altijd 'nee'. Meestal overdrijf ik de versnellingsbak bediening van de 2CV en de 203 een beetje. Dan haken de meeste mensen automatisch af :D
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » zo 2 jun, 2019 10:58

Je kunt toch gewoon zeggen dat je niet uitleent . Punt.

Plaats reactie