Ervaringen chassis laten wisselen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Ervaringen chassis laten wisselen
Hallo allemaal.
Mijn eendje is vorig jaar op het nippertje door de APK gekomen. Het chassis is in zoverre slecht dat het een twijfelgeval werd, maar de keurmeester heeft het nog goedgekeurd. Volgend jaar zou het wel een probleem zijn als ik er niets aan doe.
Het probleem zit voornamelijk in het achterste staartstuk , dus achter de bevestiging van de achterwielen. Hierin zit aan de zijkant, bestuurderskant, een gat. De rest van het chassis zal ook niet best meer zijn. Lassen van het gat kan, maar ik denk dat het water naar zee brengen is.
Ik zie het zelf niet zo zitten om het chassis te wisselen, ik heb een garage, maar ik weet al hoe dat gaat bij mij, dat project gaat weken duren en daar heb ik geen zin in.
Heeft er iemand ervaring met het laten wisselen van het chassis door een garage?
De koets heeft wel wat laswerk maar in principe hou ik alle gaten bij door ze regelmatig opnieuw in de verf te zetten. Een gat vind ik niet zo erg, als het maar niet verder roest.
Verder zullen de draagarmen/lagers, tevens fuseepennen en leidingwerk ook niet best meer zijn. Burton verkoopt een 'rollend chassis' maar dat is geheel met banden motor e.d. en dat heb ik niet allemaal nodig. Ik wil eventueel wel de complete ophanging en vering vervangen, al zijn veerpotten dan wel weer duur.
Van een bekende, die bij een 2cv garage werkt, weet ik dat ze dit voor ca. 2500 euro kunnen doen, enkel chassis. Wel veel geld, maar als ik zo dagenlang ellende voor mezelf uit kan sparen, ben ik wel blij. Op het moment dat ik de loterij win koop ik wel een gegalvaniseerde koets erbij.
Mijn eendje is vorig jaar op het nippertje door de APK gekomen. Het chassis is in zoverre slecht dat het een twijfelgeval werd, maar de keurmeester heeft het nog goedgekeurd. Volgend jaar zou het wel een probleem zijn als ik er niets aan doe.
Het probleem zit voornamelijk in het achterste staartstuk , dus achter de bevestiging van de achterwielen. Hierin zit aan de zijkant, bestuurderskant, een gat. De rest van het chassis zal ook niet best meer zijn. Lassen van het gat kan, maar ik denk dat het water naar zee brengen is.
Ik zie het zelf niet zo zitten om het chassis te wisselen, ik heb een garage, maar ik weet al hoe dat gaat bij mij, dat project gaat weken duren en daar heb ik geen zin in.
Heeft er iemand ervaring met het laten wisselen van het chassis door een garage?
De koets heeft wel wat laswerk maar in principe hou ik alle gaten bij door ze regelmatig opnieuw in de verf te zetten. Een gat vind ik niet zo erg, als het maar niet verder roest.
Verder zullen de draagarmen/lagers, tevens fuseepennen en leidingwerk ook niet best meer zijn. Burton verkoopt een 'rollend chassis' maar dat is geheel met banden motor e.d. en dat heb ik niet allemaal nodig. Ik wil eventueel wel de complete ophanging en vering vervangen, al zijn veerpotten dan wel weer duur.
Van een bekende, die bij een 2cv garage werkt, weet ik dat ze dit voor ca. 2500 euro kunnen doen, enkel chassis. Wel veel geld, maar als ik zo dagenlang ellende voor mezelf uit kan sparen, ben ik wel blij. Op het moment dat ik de loterij win koop ik wel een gegalvaniseerde koets erbij.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Het wisselen van een chassis is eigenlijk best goed zelf te doen. Als je een handlanger hebt , plaats en gereedschap dan lukt je dat in een weekend.
Ik denk dat de eendenspecialisten je ook wel een rollend kant en klaar chassis zonder motor kunnen leveren alleen $$$$$
Als je een rollend chassis hebt dan is het helemaal een fluitje van een cent.
Je kunt natuurlijk ook zo'n rollend chassis zelf klaar maken er zijn genoeg tweede hands onderdelen te koop.
Ik denk dat de eendenspecialisten je ook wel een rollend kant en klaar chassis zonder motor kunnen leveren alleen $$$$$
Als je een rollend chassis hebt dan is het helemaal een fluitje van een cent.
Je kunt natuurlijk ook zo'n rollend chassis zelf klaar maken er zijn genoeg tweede hands onderdelen te koop.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Vorig jaar een chassis bij een van onze eenden in een weekend gewisseld (samen met m'n vader).
Vrijdags begonnen, zondagmiddag klaar.
Als je zorgt dat je alles aan materialen die kunnen breken of niet loskomen of te ver versleten zijn (denk aan kantelmessen, trekogen, bussen voor de veerpotten, traversebouten etc.) in huis hebt moet dat te doen zijn zonder een langlopend project te worden.
Op vrijdagavond hadden we de koets al los van het chassis, zaterdag koets eraf getild en alles van de ophanging overgezet op nieuwe chassis. Zondagochtend weer de koets erop.
Waar je wel rekening mee moet houden is de staat van de voetenbak, deze kan aan de onderzijde slechter zijn dan nu zichtbaar is.
En goed (elektrisch) gereedschap helpt ook veel in tijdwinst. Ik heb destijds een accu-slagmoersleutel en een schroefmachine aangeschaft. Werkt veel sneller dan met een doppensetje met ratel.
Vrijdags begonnen, zondagmiddag klaar.
Als je zorgt dat je alles aan materialen die kunnen breken of niet loskomen of te ver versleten zijn (denk aan kantelmessen, trekogen, bussen voor de veerpotten, traversebouten etc.) in huis hebt moet dat te doen zijn zonder een langlopend project te worden.
Op vrijdagavond hadden we de koets al los van het chassis, zaterdag koets eraf getild en alles van de ophanging overgezet op nieuwe chassis. Zondagochtend weer de koets erop.
Waar je wel rekening mee moet houden is de staat van de voetenbak, deze kan aan de onderzijde slechter zijn dan nu zichtbaar is.
En goed (elektrisch) gereedschap helpt ook veel in tijdwinst. Ik heb destijds een accu-slagmoersleutel en een schroefmachine aangeschaft. Werkt veel sneller dan met een doppensetje met ratel.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Gereedschap en ruimte is het probleem niet, maar ik heb er simpelweg geen zin in. Ik heb de nodige weken werk in een GSA zitten en er staat nog een oude japanner in de schuur, half uit elkaar.
De eend wil ik daarom laten doen.
Tevens ben ik geen held met roest en geen lasmogelijkheid, dus al dat werk zal tijdens de wissel uitbesteed moeten worden.
De eend wil ik daarom laten doen.
Tevens ben ik geen held met roest en geen lasmogelijkheid, dus al dat werk zal tijdens de wissel uitbesteed moeten worden.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Die prijs van 2500 die je noemde lijkt me, zo gek nog niet.
Een chassis met wat toebehoren kost 1000 euro.
Arbeidskosten zal ook wel 1000 euro zijn.
Dan nog wat snuisterijen er omheen en je zit op 2500....
Een chassis met wat toebehoren kost 1000 euro.
Arbeidskosten zal ook wel 1000 euro zijn.
Dan nog wat snuisterijen er omheen en je zit op 2500....
Laatst gewijzigd door Thijs op ma 29 jul, 2019 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Dan ga ik me daar maar eens melden binnenkort. Dank voor de hulp!
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Je bent wel op de hoogte van de regels mbt schouwen en opnieuw inslaan van het nummer?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Nee, ik weet dat er procedures voor zijn en ik weet ze (hier) te vinden, maar als ik hem naar een gerenommeerde 2cv garage breng ga ik ervanuit dat die dat ook weten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Helaas is m'n GSA zojuist afgekeurd op voornamelijk roest. Er zitten wat plekken in de bodem die gelast moeten worden en er is een HD leiding slecht.
Daarnaast nog wat kleine dingetjes.
Ik denk dat ik het besluit neem om alleen de eend te houden en voor dagelijks vervoer een modern iets te kopen.
Daarnaast nog wat kleine dingetjes.
Ik denk dat ik het besluit neem om alleen de eend te houden en voor dagelijks vervoer een modern iets te kopen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Als je voor een nieuw chassis gaat kies dan ALTIJD voor een gegalvaniseerd exemplaar, kost een fractie meer maar je hebt nooit meer last van een verroest chassis
Onder de oranje dyane zit nu ook een gegalvaniseerd Wheels chassis
Onder de oranje dyane zit nu ook een gegalvaniseerd Wheels chassis
met eendige groeten,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
ooit waren er wedstrijden, hoe snel je een chassis kan wisselen. volgens mij staat er 10 manuren voor
met eendige groeten,
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Wij deden in de jaren 90 12 uur over. veel vervangen toen. Maar moest het wel allemaal redelijk loskomen.
Als het niet ziet zitten zou ik het ook niet doen inderdaad.
Als ik je zo beluister lijkt me het lastigste wat is de exacte staat van je koets?
Paar matige plekken kan. Maar als je de koets los haalt is het wel allemaal "in your face"
Want er zal dan een nieuwe foutenbak in moeten voor. Mischien ook achter.
En hoe zijn de vloerpaaten dan etc.
Als iemand dat wil doen zou ik kritisch om de eend heen lopen en daar afspraken over maken.
Als het niet ziet zitten zou ik het ook niet doen inderdaad.
Als ik je zo beluister lijkt me het lastigste wat is de exacte staat van je koets?
Paar matige plekken kan. Maar als je de koets los haalt is het wel allemaal "in your face"
Want er zal dan een nieuwe foutenbak in moeten voor. Mischien ook achter.
En hoe zijn de vloerpaaten dan etc.
Als iemand dat wil doen zou ik kritisch om de eend heen lopen en daar afspraken over maken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Dat laatste is ook mijn punt, hoe erg issie. Ik weet dat een deel van de dorpels netjes geplamuurd is, dat heeft de garage gedaan waar ik hem kocht (soort oplichterij in mijn ogen). Ik kocht op het oog dus een hele strakke eend voor een redelijk strakke prijs. Helaas bleek ie slechter dan ik dacht. Maar daar denk ik niet meer aan, lekker van genieten. De uiterlijke staat maakt mij niet uit. Hoe netjes ik hem ook verzorg, ik woon in Rotterdam en men denkt daar; 'ach, is toch een oude bak', terwijl ze er vlamhard een deuk in rijden. Zowel de eend rondom als de GSA hebben forse schade door slechts in de wijk geparkeerd te staan.
@ gegalvaniseerd chassis, ja daar ga ik zeker voor. Erg jammer dat de koets zo duur is, anders had ik die gelijk mee laten pakken. Nu zal het toch laswerk worden, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed te doen is. Natuurlijk gaat het geld kosten, maar om dan weer wat jaren klaar te zijn, is het me wel waard.
Voor de GSA is één geintresseerde, die komt hopelijk kijken en kopen (matsprijs gezien de hoeveelheid nieuwe delen), en de Daihatsu waar ik altijd zo gelukkig van word, word heel misschien geexporteerd naar Wales, waar een liefhebber dit ding graag voor een symbolisch bedrag van me overneemt. Vriend van vriend etc.
@ gegalvaniseerd chassis, ja daar ga ik zeker voor. Erg jammer dat de koets zo duur is, anders had ik die gelijk mee laten pakken. Nu zal het toch laswerk worden, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed te doen is. Natuurlijk gaat het geld kosten, maar om dan weer wat jaren klaar te zijn, is het me wel waard.
Voor de GSA is één geintresseerde, die komt hopelijk kijken en kopen (matsprijs gezien de hoeveelheid nieuwe delen), en de Daihatsu waar ik altijd zo gelukkig van word, word heel misschien geexporteerd naar Wales, waar een liefhebber dit ding graag voor een symbolisch bedrag van me overneemt. Vriend van vriend etc.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Re: Ervaringen chassis laten wisselen
Hoi
Al een tijd niks meer op dit forum geplaatst. Afgelopen jaar alleen maar druk geweest met het bouwen van mijn nieuwe werkplaats, die is nu eindelijk helemaal af en kan dus weer klussen aan nemen.
Ben je nog steeds op zoek naar iemand dit deze klus voor je kan fixen ben je welkom.
Stuur maar een PB of een mail naar info@DucksClassics.nl
mijn werkplaats staat in de buurt van Zwolle
Greetz Theo
Al een tijd niks meer op dit forum geplaatst. Afgelopen jaar alleen maar druk geweest met het bouwen van mijn nieuwe werkplaats, die is nu eindelijk helemaal af en kan dus weer klussen aan nemen.
Ben je nog steeds op zoek naar iemand dit deze klus voor je kan fixen ben je welkom.
Stuur maar een PB of een mail naar info@DucksClassics.nl
mijn werkplaats staat in de buurt van Zwolle
Greetz Theo
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics