2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
inderdaad Kulia
Wij haalden de accu's altijd eruit en tegenwoordig kunnen ze aan de druppellader, vroeger niet.
Meerdere accu's aan één druppellader : niet doen!
Liever om beurten, je kunt het toch in je agenda bijhouden.
Niet dat ik dat zo zorgvuldig deed en doe, maar dit is slechts een tip.
groet
Theo
Wij haalden de accu's altijd eruit en tegenwoordig kunnen ze aan de druppellader, vroeger niet.
Meerdere accu's aan één druppellader : niet doen!
Liever om beurten, je kunt het toch in je agenda bijhouden.
Niet dat ik dat zo zorgvuldig deed en doe, maar dit is slechts een tip.
groet
Theo
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Ik gebruik nooit een druppelaar het zal de eerste niet zijn die in de brand gaat. Bij mij gaat in november van een volgeladen accu de accuklem er af en in maart er weer op, Zo lang moet een afgeklemde accu spanning houden om te starten doet die dat niet vervang hem dan maar. Voor mij is dat altijd een test zeker met een automaat want dan wil je niet met een dooie accu staan onderweg, bij een gewone auto kun je hem nog altijd aanduwen.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Bedankt voor de reacties mbt de accu, nog niet aangedacht. Ik heb wel idee dat soms van de stallingsperiode een groter probleem wordt gemaakt dan wellicht nodig is. Het mogen dan over algemeen wel wat oudere auto's zijn, maar hoeveel auto's (ook klassiekers) staan er niet een paar maanden stil in bv een showroom? Ik denk dat ik sowieso maar preventief nieuwe brandstofleiding ga installeren ivm de E10 brandstof, en de tank vol gooien met premium brandstof.
Geldt natuurlijk niet voor dfe topic starter, die wil zijn auto wel langer wegzetten dan de komende winter.
Geldt natuurlijk niet voor dfe topic starter, die wil zijn auto wel langer wegzetten dan de komende winter.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
nieuwe brandstofleidingen hoeft niet. Als je de auto lang wegzet tanksafe erbij en tank vullen tot in vulpijp.
Roest of andere aantasting heeft dan nauwelijks kans. Die nieuwe benzine zou ik me niet te druk om maken
groet Theo
Roest of andere aantasting heeft dan nauwelijks kans. Die nieuwe benzine zou ik me niet te druk om maken
groet Theo
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
De plastic benzinetank van een Eend zal niet gauw gaan roesten....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Inderdaad, de nieuwere modellen hebben geen last van roest, de oudere modellen hadden een stalen tank.
Als ik me goed kan herinneren ging daar ook iets minder in. Ik heb voornamelijk met de oudere modellen te maken gehad. Hoe je 'n kunststof tank dient te behandelen, is voor mij onbekend terrein .
groet
Theo
Als ik me goed kan herinneren ging daar ook iets minder in. Ik heb voornamelijk met de oudere modellen te maken gehad. Hoe je 'n kunststof tank dient te behandelen, is voor mij onbekend terrein .
groet
Theo
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Staal is 20 liter , de plastic 25 ....
Citroën 2CV6 Spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Weer wat bijgeleerd, bedankt Menno
groet Theo
groet Theo
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Er zit een plastic tank onder. Dus ik hoef me er gelukkig geen zorgen over te maken.
Heb hem deze week uitgeschreven. Ga hem vanmiddag een bezoekje brengen en nog eens goed wassen. Maar daarvoor eerst nog een klein ritje over de boerderij van mijn schoonvader
Heb hem deze week uitgeschreven. Ga hem vanmiddag een bezoekje brengen en nog eens goed wassen. Maar daarvoor eerst nog een klein ritje over de boerderij van mijn schoonvader
2cv special 1986
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Als je hem weer in bedrijf stelt na een paar jaar moet je eerst het spruitstuk demonteren en de in- en uitlaatpoorten schoonmaken.
Daar zit altijd enorm veel roest in na lange stilstand.
Als je dat niet doet komt die rotzooi tussen de kleppen, in de cilinder en tussen de zuigerveren.... En verder...
Het spruitstuk roest altijd aan de binnenkant. Doordat het bovenop de cilinder en poorten staat valt die rommel er altijd in.
Daar zit altijd enorm veel roest in na lange stilstand.
Als je dat niet doet komt die rotzooi tussen de kleppen, in de cilinder en tussen de zuigerveren.... En verder...
Het spruitstuk roest altijd aan de binnenkant. Doordat het bovenop de cilinder en poorten staat valt die rommel er altijd in.
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Ik ben van plan om de motor regelmatig (om de paar maanden) eens te starten en even te laten draaien. Er is ook plek voor een zeer kort ritje op de boerderij. Het enige waar ik dat moment aan denk is dan de accu. Dat zal wel niet heel gezond zijn daarvoor. Maar aan een acculader leggen vind ik wat overdreven. Dan start ik hem liever met startkabel als de accu leeg is. Of aanzwengelen natuurlijk
2cv special 1986
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Maar even later lopen klinkt wat mager.
Als je dan niet op bedrijfstemperatuur komt dan maak je meer kapot dan je goed doet (condens in blok en uitlaat: roest).
En koude start is feitelijk het slechts voor je motor(slijtage technisch).
Als t hem helemaal in de dunne olie zet (zo der starten) dan blijft t blok perfect bewaard.
Benzine er uit, op blokken en dat soort standaard dingen.
Als je dan niet op bedrijfstemperatuur komt dan maak je meer kapot dan je goed doet (condens in blok en uitlaat: roest).
En koude start is feitelijk het slechts voor je motor(slijtage technisch).
Als t hem helemaal in de dunne olie zet (zo der starten) dan blijft t blok perfect bewaard.
Benzine er uit, op blokken en dat soort standaard dingen.
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Waarom op blokken?
De banden moet je daarna toch vervangen.
De accu zou ik me ook niet zo druk over maken.
Zo'n ding kost maar een paar tientjes en is simpel te vervangen.
De banden moet je daarna toch vervangen.
De accu zou ik me ook niet zo druk over maken.
Zo'n ding kost maar een paar tientjes en is simpel te vervangen.
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap
Dat krijg je dan he.
Net twee dagen uitgeschreven nu. Ben gisteren nog eens een ritje gaan maken. Kan nu al niet wachten om hem weer van stal te halen. En ik heb dan enkel nog maar op het boeren terein an mijn schoonvader kunnen rijden.
Die 2cv gaat nooit meer weg
Net twee dagen uitgeschreven nu. Ben gisteren nog eens een ritje gaan maken. Kan nu al niet wachten om hem weer van stal te halen. En ik heb dan enkel nog maar op het boeren terein an mijn schoonvader kunnen rijden.
Die 2cv gaat nooit meer weg
2cv special 1986