hallo, mijn naam is jan de jong en ben al heel lang actief in de wereld van 2cvtjes, altijd met kenteken.
Ben nu bezig aan een serieuze restauratie van een 2cv uit 1962, maar heb geen papieren zelfs geen aankoop bon.
alleen een alu. chassis nummer plaatje en een opgeschilderd frans kenteken.
Hoe krijg ik op deze auto een NL-kenteken?
Iemand ervaring?
kenteken aanvragen bij RDW
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 21:41
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Je kunt je het beste eerst wenden tot de FEHAC en het probleem voorleggen. Er schijnt een regeling te bestaan voor slapende projecten zonder papieren.
Van de FEHAC
Aankoop zonder papieren
Als u een voertuig koopt zonder papieren, dan dient u er aan te denken dat dit lastig kan zijn om hierop een kenteken te kunnen krijgen.
RDW zal proberen gegevens te achterhalen en controleren of het voertuig niet gestolen is. Als het een Nederlands voertuig betreft, dan hoeft dit geen groot probleem te zijn. Een buitenlands voertuig is een stuk lastiger.
Voor een voertuig uit een ander Europees land wordt een verzoek aan de RDW van dat land gedaan voor nadere informatie. Dit kan even duren en U bent afhankelijk van de bereidwillige medewerking van dat land.
Bij een voertuig van buiten de EU dient u de gegevens aan te leveren. Als RDW dit afdoende vindt, dan is het goed. En anders heeft U een probleem.
Als u het niet vertrouwt, is er maar een advies: niet doen, laten staan!
Getouwtrek om kentekens
Direct dit artikel delen:
Een maatregel van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) dreigde augustus vorig jaar een flink aantal uit het buitenland ingevoerde tweedehands voertuigen – waaronder veel oldtimers – vrijwel waardeloos te maken. De eigenaren kunnen echter weer opgelucht ademhalen. Na protesten over de aangescherpte regels voor het toekennen van kentekens, heeft de RDW bakzeil gehaald.
Bij auto's en motorfietsen zonder voertuigpapieren wilde de overheid medio vorig jaar ineens geen kentekenkeuring meer uitvoeren. Wie bijvoorbeeld na een langdurige restauratie eindelijk met een piekfijn opgeknapt troetelkind – waar de oorspronkelijke papieren van ontbraken – wilde gaan rijden, werd door de RDW weggestuurd. Dergelijke twee- en vierwielers mochten in Nederland plotseling de weg niet meer op. Een situatie waar door tussenkomst van de 60.000 leden tellende Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) nu weer een eind aan is gemaakt.
De Fehac protesteerde onmiddellijk tegen de als onredelijk ervaren maatregel, die werd gezien als 'een aanslag op het behoud van mobiel erfgoed'. Nu de RDW de regels weer heeft versoepeld, vindt de oldtimerorganisatie dat zij succes heeft geboekt. Bij het invoeren van een – historisch – voertuig wordt een kentekenaanvraag nu ook weer in behandeling genomen als er geen kenteken deel 1 (en eventueel deel 2) kan worden getoond.
Garagehouder Eelco Hofman (foto) uit Leek, gespecialiseerd in de import van klassiekers en andere voertuigen, staat echter nog niet meteen te juichen. Hij stelt dat de RDW alleen heeft toegezegd nu toch weer kentekenaanvragen voor voertuigen zonder complete papieren in behandeling te zullen nemen. "Je wordt nu niet meer bij de balie weggestuurd. Of er dan ook een kenteken wordt afgegeven, is echter nog de vraag", zegt Hofman.
Een vraag waar wat hem betreft een positief antwoord op komt. De garagehouder heeft zelf tientallen auto's zonder buitenlandse kentekenbewijzen, die door de RDW nog van een Nederlands kenteken moeten worden voorzien. Ook kreeg hij na de invoering van het nu weer teruggedraaide strengere keuringsbeleid telefoontjes van verontruste klanten, die van hem een buitenlands voertuig zonder kenteken of met een incompleet kenteken hadden gekocht.
Als meest schrijnende voorbeeld noemt hij de koper van een belegen Amerikaanse pick-up truck met onvolledige papieren. In 1998 schafte de man de oldtimer bij Hofman aan. Twaalf jaar werkte hij aan de restauratie. Hofman: "Maar toen de wagen klaar was, werd hij bij de kentekenkeuring geweigerd. Daar belde die man mij boos over op. Ik heb hem toen gezegd dat de Fehac er al mee bezig was."
Hofman was er meteen van overtuigd dat de RDW het verscherpte beleid geen half jaar zou volhouden. "Na een paar maanden zagen ze al in dat ze het niet konden doorzetten en veranderden ze hun aanpak weer", zegt hij. Ondertussen is hij zelf eindeloos lang bezig een aantal auto's op kenteken te krijgen.
Zo wacht een uit Duitsland afkomstige Golf diesel van 1985 bij de Leekster garagist al maanden op een Nederlands kenteken. "Ik heb bij die auto wel het Duitse kentekenbewijs deel één. Deel twee – een strookje dat je in de auto bewaart – ontbreekt. De RDW wil dat deel twee echter beslist hebben. Daar kan ik alleen aan komen door de laatste eigenaar op te sporen, die vervolgens een kopie kan opvragen. Maar toen wij die man in Duitsland gingen zoeken, bleek hij verhuisd. Waar hij naartoe is gegaan, kunnen wij niet achterhalen. Ik heb de RDW nu een brief gestuurd met dit hele verhaal en gevraagd of ze mij alsjeblieft een kenteken voor die Golf willen geven."
Een probleem vormen voor Hofman mogelijk ook ettelijke uit Amerika afkomstige auto's waar hij geen 'title of ownership' bij heeft. Iets waar de keuringsdienst eerder niet moeilijk over deed. De inmiddels weer ingetrokken verscherpte keuringsaanpak is volgens Hofman ook volstrekt onbruikbaar voor uit Italië ingevoerde wagens. "Als je daar een auto koopt, geven ze je er geen papieren bij. Je krijgt alleen een kopie van het kenteken met daarop een stempeltje. Het originele kenteken dat de RDW het liefst wil zien, krijg je echt niet mee."
Een keuringsbeleid waarbij alleen uit het buitenland afkomstige voertuigen die zijn voorzien van de complete papieren een Nederlands kenteken kunnen krijgen, is een aanslag op het behoud van mobiel erfgoed. Het weer in gebruik nemen van vaak zeldzame 'schuurvondsten' wordt dan vrijwel onmogelijk. Dat liet de Fehac de overheid augustus vorig jaar weten: "Van veel oldtimers zijn de voertuigdocumenten in de loop der jaren verloren gegaan. Ze zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden. Na goedkeuring kan opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar is dat de bekroning van zijn werk."
In andere Europese landen weegt de aanwezigheid van voertuigdocumenten volgens de Fehac niet zo zwaar. Daar wordt de identiteit van een voertuig veelal vastgesteld aan de hand van onder meer het chassisnummer. Ook wordt gecontroleerd of de auto of motorfiets niet als gestolen is geregistreerd. Dat zou bij ons ook kunnen, vindt de Fehac. Desgewenst kan het land van herkomst nog worden gevraagd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor een nieuw kenteken in Nederland. Meer informatie:
www.fehac.nl .
https://www.fehac.nl/wp-content/uploads ... 018006.pdf
Van de FEHAC
Aankoop zonder papieren
Als u een voertuig koopt zonder papieren, dan dient u er aan te denken dat dit lastig kan zijn om hierop een kenteken te kunnen krijgen.
RDW zal proberen gegevens te achterhalen en controleren of het voertuig niet gestolen is. Als het een Nederlands voertuig betreft, dan hoeft dit geen groot probleem te zijn. Een buitenlands voertuig is een stuk lastiger.
Voor een voertuig uit een ander Europees land wordt een verzoek aan de RDW van dat land gedaan voor nadere informatie. Dit kan even duren en U bent afhankelijk van de bereidwillige medewerking van dat land.
Bij een voertuig van buiten de EU dient u de gegevens aan te leveren. Als RDW dit afdoende vindt, dan is het goed. En anders heeft U een probleem.
Als u het niet vertrouwt, is er maar een advies: niet doen, laten staan!
Getouwtrek om kentekens
Direct dit artikel delen:
Een maatregel van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) dreigde augustus vorig jaar een flink aantal uit het buitenland ingevoerde tweedehands voertuigen – waaronder veel oldtimers – vrijwel waardeloos te maken. De eigenaren kunnen echter weer opgelucht ademhalen. Na protesten over de aangescherpte regels voor het toekennen van kentekens, heeft de RDW bakzeil gehaald.
Bij auto's en motorfietsen zonder voertuigpapieren wilde de overheid medio vorig jaar ineens geen kentekenkeuring meer uitvoeren. Wie bijvoorbeeld na een langdurige restauratie eindelijk met een piekfijn opgeknapt troetelkind – waar de oorspronkelijke papieren van ontbraken – wilde gaan rijden, werd door de RDW weggestuurd. Dergelijke twee- en vierwielers mochten in Nederland plotseling de weg niet meer op. Een situatie waar door tussenkomst van de 60.000 leden tellende Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) nu weer een eind aan is gemaakt.
De Fehac protesteerde onmiddellijk tegen de als onredelijk ervaren maatregel, die werd gezien als 'een aanslag op het behoud van mobiel erfgoed'. Nu de RDW de regels weer heeft versoepeld, vindt de oldtimerorganisatie dat zij succes heeft geboekt. Bij het invoeren van een – historisch – voertuig wordt een kentekenaanvraag nu ook weer in behandeling genomen als er geen kenteken deel 1 (en eventueel deel 2) kan worden getoond.
Garagehouder Eelco Hofman (foto) uit Leek, gespecialiseerd in de import van klassiekers en andere voertuigen, staat echter nog niet meteen te juichen. Hij stelt dat de RDW alleen heeft toegezegd nu toch weer kentekenaanvragen voor voertuigen zonder complete papieren in behandeling te zullen nemen. "Je wordt nu niet meer bij de balie weggestuurd. Of er dan ook een kenteken wordt afgegeven, is echter nog de vraag", zegt Hofman.
Een vraag waar wat hem betreft een positief antwoord op komt. De garagehouder heeft zelf tientallen auto's zonder buitenlandse kentekenbewijzen, die door de RDW nog van een Nederlands kenteken moeten worden voorzien. Ook kreeg hij na de invoering van het nu weer teruggedraaide strengere keuringsbeleid telefoontjes van verontruste klanten, die van hem een buitenlands voertuig zonder kenteken of met een incompleet kenteken hadden gekocht.
Als meest schrijnende voorbeeld noemt hij de koper van een belegen Amerikaanse pick-up truck met onvolledige papieren. In 1998 schafte de man de oldtimer bij Hofman aan. Twaalf jaar werkte hij aan de restauratie. Hofman: "Maar toen de wagen klaar was, werd hij bij de kentekenkeuring geweigerd. Daar belde die man mij boos over op. Ik heb hem toen gezegd dat de Fehac er al mee bezig was."
Hofman was er meteen van overtuigd dat de RDW het verscherpte beleid geen half jaar zou volhouden. "Na een paar maanden zagen ze al in dat ze het niet konden doorzetten en veranderden ze hun aanpak weer", zegt hij. Ondertussen is hij zelf eindeloos lang bezig een aantal auto's op kenteken te krijgen.
Zo wacht een uit Duitsland afkomstige Golf diesel van 1985 bij de Leekster garagist al maanden op een Nederlands kenteken. "Ik heb bij die auto wel het Duitse kentekenbewijs deel één. Deel twee – een strookje dat je in de auto bewaart – ontbreekt. De RDW wil dat deel twee echter beslist hebben. Daar kan ik alleen aan komen door de laatste eigenaar op te sporen, die vervolgens een kopie kan opvragen. Maar toen wij die man in Duitsland gingen zoeken, bleek hij verhuisd. Waar hij naartoe is gegaan, kunnen wij niet achterhalen. Ik heb de RDW nu een brief gestuurd met dit hele verhaal en gevraagd of ze mij alsjeblieft een kenteken voor die Golf willen geven."
Een probleem vormen voor Hofman mogelijk ook ettelijke uit Amerika afkomstige auto's waar hij geen 'title of ownership' bij heeft. Iets waar de keuringsdienst eerder niet moeilijk over deed. De inmiddels weer ingetrokken verscherpte keuringsaanpak is volgens Hofman ook volstrekt onbruikbaar voor uit Italië ingevoerde wagens. "Als je daar een auto koopt, geven ze je er geen papieren bij. Je krijgt alleen een kopie van het kenteken met daarop een stempeltje. Het originele kenteken dat de RDW het liefst wil zien, krijg je echt niet mee."
Een keuringsbeleid waarbij alleen uit het buitenland afkomstige voertuigen die zijn voorzien van de complete papieren een Nederlands kenteken kunnen krijgen, is een aanslag op het behoud van mobiel erfgoed. Het weer in gebruik nemen van vaak zeldzame 'schuurvondsten' wordt dan vrijwel onmogelijk. Dat liet de Fehac de overheid augustus vorig jaar weten: "Van veel oldtimers zijn de voertuigdocumenten in de loop der jaren verloren gegaan. Ze zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden. Na goedkeuring kan opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar is dat de bekroning van zijn werk."
In andere Europese landen weegt de aanwezigheid van voertuigdocumenten volgens de Fehac niet zo zwaar. Daar wordt de identiteit van een voertuig veelal vastgesteld aan de hand van onder meer het chassisnummer. Ook wordt gecontroleerd of de auto of motorfiets niet als gestolen is geregistreerd. Dat zou bij ons ook kunnen, vindt de Fehac. Desgewenst kan het land van herkomst nog worden gevraagd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor een nieuw kenteken in Nederland. Meer informatie:
www.fehac.nl .
https://www.fehac.nl/wp-content/uploads ... 018006.pdf
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Ik heb een paar jaar geleden een Duitse Eendachtige zonder enige papieren op kenteken gekregen. Dat was geen enkel probleem.
Ik had wel een handgeschreven aankoopbon, van een Nederlander.
Geen bon uit Duitsland dus.
Ik had wel een handgeschreven aankoopbon, van een Nederlander.
Geen bon uit Duitsland dus.
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Alle nummers die je kunt vinden (ook motor, bak etc) noteren en fotograferen. Er staat soms ook een nummer op een alu-plaatje onder de bagageplank van het dashbord. Aanvraag indienen bij het Conservatoire Citroen. Van hen krijg je een datablad van de auto hiermee kun je een kenteken aanvragen. Het kost een 50 euro. Mogelijk probleem, enige tijd was deze service niet mogelijk. Hoe het nu is weet ik niet.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Voor mijn auto hadden ze geen gegevens bij het conservatoire.
Wel heb ik wat gegevens over het chassis en de motor ontvangen en dit doorgegeven aan de RDW.
Wel heb ik wat gegevens over het chassis en de motor ontvangen en dit doorgegeven aan de RDW.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 453
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Een bekende van mij heeft geen kenteken gekregen en heeft zelfs beroep aangetekend dat is voor gekomen maar ook verloren. Hij is naar de rdw in elsloo geweest dus die zou ik maar niet opzoeken. De eend was helemaal klaar en toen heeft hij een geschorst chassis gekocht met papieren en de boel maar omgezet.
- erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 317
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: kenteken aanvragen bij RDW
Ik heb dat met een azu uit 57 gehad.
Voordat je er ook maar iets aan doet. Vragen om een schouwing.
Zodra je er iets aan hebt gedaan beginnen ze lastig te doen.
Bv ook dat geschilderde kenteken niet verwijderen.
Bij mij leverde het geen probleem op
Voordat je er ook maar iets aan doet. Vragen om een schouwing.
Zodra je er iets aan hebt gedaan beginnen ze lastig te doen.
Bv ook dat geschilderde kenteken niet verwijderen.
Bij mij leverde het geen probleem op
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62