Het octaan getal (98, 95 of 76 in Roemenië) zegt iets over hoe makkelijk het brandstofmengsel ontbrand. Het is een schaal tussen n-heptaan (ontbrand makkelijke = octaan getal 0) en iso-octaan (ontbrand moeilijk = octaan getal 100). Waarom wil je een hoog octaan getal? Om het bekende kloppen te voorkomen, ofwel dat je brandstofmengsel eerder ontbrand dan dat er een vonk komt van je bougie.
De 'nieuwe' E aanduiding geeft aan hoeveel ethanol er is bijgemengd. E5 = 5% ethanol, E10 = 10% ethanol.
Benzine met E5 of E10 kan aangeboden worden met de octaan getallen 95, 98 en, maar dit is een vermoeden, ook 76 in Roemenië

. Volgt u hem nog?
Het grote probleem voor ons klassieker rijder is dat ethanol bij hogere temperaturen behoorlijk corrosief wordt, het vreet dus letterlijk je motorblok en leidingen op (voornamelijk aluminium onderdelen hebben pech).
De meeste van ons die de afgelopen jaren euro 95 hebben getankt, tanken al jaren E5. Dat is in principe geen probleem en behoeft vaak geen aanpassingen, de Ethanol is relatief verdund aanwezig (slechts 1 van elke 20 moleculen is ethanol*).
Bij E10 wordt het wat lastiger, er kan niet meer gesteld worden dat de ethanol in verdunde toestand aanwezig is. Op dit moment zul je zien dat plekken waar de vloeistof stil kan staan sneller aangetast kunnen worden. Er wordt terecht gesteld dat de benzine leiding en het membraan in de benzine pomp zijn. Voor de verbranding zou het geen probleem moeten zijn, maar ik laat me graag overtuigen.
Dus als je de leidingen vervangen hebt voor moderne variant kan alleen de benzine pomp een probleem opleveren. Of moderne varianten van dat membraan bestand zijn tegen de ethanol, dat weet ik niet.
* dit klopt niet helemaal, maar ik had geen zin om de berekening te maken