Ik zit eraan te denken mijn 2CV4 re ruilen voor een 6. Volgens mij is mijn 4 best een bijzonder exemplaar. Sowieso natuurlijk dat het een 4 is, ik ben pas de derde eigenaar, hij staat altijd binnen en qua hardheid / originaliteit is hij nog in bijzonder gave staat (ook de woorden van 2CV partners in Berkel waar hij in onderhoud is).
Ik ben echter zelf geen 'museumrijder'. Ik heb hiervoor een compleet afgeragde 6 gereden (die uiteindelijk gesneuveld is in de APK) en dat is eigenlijk meer mijn stijl. Ik hou van de eend om zijn onverwoestbare motor, rauwe rijgedrag, wind overal, lekker een beetje kutten met dingen inbouwen, gaatje hier, gaatje daar. Dat werkt natuurlijk niet bij deze eend die je haast dient te behandelen als een Mona Lisa. Bovendien mis ik ook wel de extra power van een 6 (maar dat is niet het hoofdargument).
Het liefst zou ik mijn viertje inruilen voor een harde, mechanisch goed functionerende 6 die het liefst wat butsen en schaven heeft. Alleen doe ik daarmee mezelf (volgens mij) financieel tekort, en dat voelt niet zo fijn. 1 ding weet ik wel zeker; ik wil 100% zeker eend blijven rijden. Wegdoen zonder alternatief is geen optie.
Concreet heb ik wat vragen:
- Hoe verhoudt de waarde van dit viertje zich tot een gemiddeld zesje (in goed onderhoud)denken jullie?
- Heeft het zin om een taxatie te doen of is die waarde niet reëel in het economisch verkeer?
- Komt het vaak voor dat men een ruiling doet + bijbetaling (ervan uitgaande dat dit viertje meer waard is dan een gemiddeld zesje) ?
- Zo ja, hoe bepaal je dan het bedrag? Het lijkt mij bijzonder lastig omdat er dan drie variabelen zijn; 1) Wat geeft de ander voor mijn vier 2) Wat wil ik geven voor zijn/haar zes 3) ik denk dat ik iets water bij de wijn zal moeten doen, ik ben immers de vragende partij, hoeveel is dat?
Wetenswaardigheden van mijn viertje
- Nieuwe velgen + banden begin 2019
- Motor revisie in 2018, laag olieverbruik + 123 ontsteking
- Remmen aangepakt bij laatste APK
- Geen roest / laswerk
- Staat binnen
- Rechter voorspatbord ooit te dicht langs een lantaarnpaal geparkeerd, is ingedrukt over plm 25 cm.
- Zie foto (excuses voor mijn prominente aanwezigheid)